Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå er det på tide med en felles standard som fungere for hurtiglading

Startet av Mippen, lørdag 04. juli 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Hansi

Jeg er helt enig i at det er på høy tid å få på plass dette.
Jeg opprettet en tråd om det under Norsk Elbilforenings oppgaver i slutten av 2013 og opplever dessverre at svært lite har skjedd siden den tid ( https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0 ).
Jeg synes som nevnt tidligere at dette burde være svært høyt (på topp?) på Norsk Elbilforening sin prioriteringsliste.

Hva kan vi som er misfornøyde med situasjonen gjøre selv for å ha størst sannsynlighet for å få fortgang i dette?
Underskriftskampanje? Kontakte Elbilforeningen (hvem?)? Kontakte myndighetene i Norge (hvem?)? Kontakte myndighetene i EU (hvem?)? Kontakte ladeoperatørene? Kontakte media? Demonstrere? Annet?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Mippen

For meg virker det som at elbil foreningen er mer opptatt av at det bygges nok ladere framfor kvaliteten på tjenesten. Lade brikken deres er nok er forsøk på å  gjøre lading enklere. Det er mange lade tilbydere og det er ikke like lett å registrere seg hos alle. Mange tjenester er kompliserte og fungerer dårlig. Apper krasjer og websider vil ikke laste. Det er utrolig uoversiktlig for mange hvordan man kan lade på ulike stasjoner. Det er også vanskelig å vite hva prisen er. Lader man på feil stasjon kan man bli loppet i forhold til en annen.

Jeg håper at elbil foreningen kan jobbe for en felles løsning. Det burde i det minste være like lett å lade som å fylle bensin. Jeg forstår ikke at man ikke kan ha betalingskort som mulighet for eksempel. Det burde være unødvenfig å ha app eller å være medlem for å kunne lade. Lader man hos en operatør ofte er det ok, men hvis man må "nødlande" på en operatør et par ganger burde ikke det være nødvendig å registrere seg. Bankkort og rfid burde virke på alle stasjoner uavhengig om man er medlem eller ikke. For å få fordeler burde det være valgfritt om man vil registrere seg og laste ned app osv. Det burde holde å bruke bankkort eller rfid brikke som er registrert et sted på alle stasjoner.

Underskrifts kampanje og media er fine virkemidler.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Kotsbak

Jeg så Eon/Clever på Dombås har bankkortleser, men sto vel en lapp over at det ikke var tilgjengelig ennå.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

evtronDK

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 07. juli 2020, klokken 18:34
Jeg så Eon/Clever på Dombås har bankkortleser, men sto vel en lapp over at det ikke var tilgjengelig ennå.

Lynladerne (ikke hurtigladerne) er åbne for bankkort i DK, så det kan vel ikke vare længe.....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA