Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lynladere fra Fortum

Startet av ThomasEL, torsdag 21. mai 2020, klokken 19:49

« forrige - neste »

ThomasEL

Vi har stort sett brukt Fortums hurtigladere på turer, av den enkle grunn at vi fikk forhåndsbetalt hurtiglading for 10 000kr hos Fortum den gang vi kjøpte vår første Leaf. Vi har fortsatt en god sum igjen av dette.

Men etter vi byttet ut Leaf nr 2 med E-tron, så vil det jo nå helst være aktuelt med lynladere på lengre turer.

Jeg trodde Fortum var i gang med å bytte ut mange av sine 50kW ladere med 150kW, men da jeg kikket gjennom laderne deres på strekningen Kristiansand-Oslo-Trondheim, så var det skrale greier. Stort sett bare 50kW over hele linja...

Stemmer dette? Eller er det appen deres som ikke er oppdatert?

(Nevnte kjørerute dekkes jo greit av lynladere fra Cirkle K og Ionity, så ingen problem egentlig. Men så lenge vi har noe tusenlapper igjen av denne ladesaldoen hos Fortum, så kunne det jo vært greit å bruke de dersom de har godt nok tilbud/ladehastighet...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Magnus Hansen

Har ikke fått med meg at Fortum har hatt planer om å erstatte eksiterende 50kW ladere med lynladere? Det er vel mer snakk om nye ladere vil jeg tro. Forøvrig ingen grunn til å tvile på Fortums eget kart over ladestasjoner

Marius Kotsbak

De har en i Trondheim. Ellers er det vel dårlig på strekningen utenom Osloområdet. BKK og GK har dog endel.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

eivhelle

Fortum har bygd ut et bra nettverk med mange lokasjoner, men de har ikke vært særlig offensive i forhold til å bygge ut lynladere. Her virker det som at BKK er best i klassen. Her finner du 150kW ladere selv i bortgjemte avkroker på vestlandet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ThomasEL

Sitat fra: eivhelle på torsdag 21. mai 2020, klokken 23:17
Fortum har bygd ut et bra nettverk med mange lokasjoner, men de har ikke vært særlig offensive i forhold til å bygge ut lynladere. Her virker det som at BKK er best i klassen. Her finner du 150kW ladere selv i bortgjemte avkroker på vestlandet.

Ja, den analysen din stemmer godt overens med slik jeg oppfatter det også. For et par tre år siden, da Fortum nærmest gjorde rent bort i Enova-utlysningene, så kunne det nesten se ut til at de var på vei mot et monopol i Norge. Men etter "inntoget" av biler som kan lade med +100kW, så har liksom Fortum falt litt av lasset. (Dog har de som du sier et godt utbygd 50kW-nett, når det kommer til antall lokasjoner).

Foruten Ionity, så syns jeg det kan virke som at Cirkle K (og sikkert BKK som du nevner) er de som leder an i utviklingen når det gjelder lynladere nå.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Marius Kotsbak

Inntog? De togene er knapt kommet ennå, men blir vel mer i løpet av 1-2 år. Foruten Tesla så er det vel stort sett snakk om e-tron og ipace som kan lade over 100kW. Det er noen mellom 50 og 100 som har litt nytte av lynlading hvis prisingen ikke gjør det uforsvarlig dyrt (dette har bedret seg utenom hos Ionity uten avtale).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

z4rd

Hvis i-Pace er på lista, hva med Taycan og EQC?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

I-pace klarer vel ikke over 100?

Men uansett så er det over 50 det handler om, og der er det ganske mange nå, selv e-Niroen vår har en del å hente på raskere ladere. Dessverre er det ganske tragisk med 50kW når man har biler som bruker 200-300Wh/km. Føles som sirup for min del. Frekventerer veier der BKK har to ladesteder (Sinnes og Tonstad i Sirdal), og de har kun 50kW der også. Til og med single chademo, på tross av utbygging for bare et år og to siden.

Marius Kotsbak

Ja, ser den at biler som har dobbelt forbruk av de andre vil ha behov for dobbelt så rask lading også. Over 50 hjelper også om det ikke er over 100kW. Derfor jeg maser om at de skal bytte kabler slik at de får ca 80kW på Chademouttakene deres.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 22. mai 2020, klokken 18:43
I-pace klarer vel ikke over 100?
Nei, I-Pace lader så sakte at den ikke er egnet på lengre turer hvor man vil komme litt fort frem.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: z4rd på fredag 22. mai 2020, klokken 06:30
Hvis i-Pace er på lista, hva med Taycan og EQC?
Absolutt. Og så ser det ut som om de nye fra PSA (e208/2008, eCorsa m.fl.) ser ut til å kunne nyttegjøre seg lynlading. For de er vel ren kW prising nyttig, som på CirkleK og Ionity (med avtale).


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA