Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke brikker/apper bør man ha og bruke?

Startet av Øyvind.h, onsdag 13. mai 2020, klokken 09:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

På fredag får jeg ny bil med kun CCS. Det betyr en ny hverdag mtp brikker, apper, SMS osv for aktivering av kommersielle ladere.

Men det er jo så mange veier til mål på disse laderne at jeg gjerne skulle hatt en beste praksis løsning for pris og enkelhet.
1. Det snakkes om at plugshare kan brukes over alt (i Norge og Europa?), men at ladingen blir dyr. Bør jeg unngå plugshare så lenge det ikke er tvingende nødvendig?

2. Jeg har en gammel brikke fra Elbilforeningen (som jeg ikke er medlem hos for øyeblikket). Kan denne fortsatt brukes, selv om den er noen år gammel og uten aktivt medlemskap?
3. Om jeg kan bruke foreningens brikke - må jeg da inn hos hver enkelt aktør og registrere det som en ekstra brikke, eller fungerer den fint uten registrering hos alle aktører?
4. Er det billigst å skaffe en brikke fra hver kjede jeg tenker å lade hos?
5. CircleK - kan brikke fra dem brukes både i Norge og Sverige, eller er det egne prosesser for bruk i Sverige?

Det var de første spørsmålene jeg kom på. Har sikkert flere på lager :)
Pt har jeg et par gamle brikker fra Fortum, et kort fra GK og en brikke fra elbilforeningen. Har ingen ting fra CircleK foreløpig. En av brikkene fra Fortum tror jeg ikke virker. Den andre tror jeg virker, men har aldri fått noen faktura. Foreningens brikke har jeg aldri testet eller registrert noe sted. SMS har jeg hørt er dyrere enn brikke, og erfaringsmessig har det trøblet en del i bruk for meg.
ChargeDrive appen har jeg. Synes den har vært middels i bruk, men har klart å sjekke status på ladere i hvert fall. Sist jeg testet den mener jeg den fungerte til å starte lading. Gangen før der fungerte den ikke når jeg skulle hjelpe en strandet kamerat med Leaf. Men det kan skyldes at laderne stod ved Nordby senteret. Kanskje annerledes løsning over grensa?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Marius Kotsbak

1. Er vel ikke mye utenom Fortum den virker med i Norge, men mulig mer nyttig i utlandet.
2. Antagelig. Bare å prøve. Ellers har NAF en brikke. Usikker på om den krever aktivt medlemskap.
3. Ja, må dessverre registreres over alt
4. Nei, men noen støtter kanskje ikke elbilforeningen, spesielt i Sverige (kun Bee støtter vel den). Kan evt. bruke app. Husk da isåfall å ha mobillader i bilen.
5. Tror det. Har de noen ladestasjoner i Sverige?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

sjokomelk

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2020, klokken 09:15
2. Jeg har en gammel brikke fra Elbilforeningen (som jeg ikke er medlem hos for øyeblikket). Kan denne fortsatt brukes, selv om den er noen år gammel og uten aktivt medlemskap?
3. Om jeg kan bruke foreningens brikke - må jeg da inn hos hver enkelt aktør og registrere det som en ekstra brikke, eller fungerer den fint uten registrering hos alle aktører?
2. Ja.
3. Ja, du må registrere den hos hver enkelt operatør. Brikken i seg selv har ingen funksjon/kundeforhold/roamingavtale. Det er bare "en lapp med et tall på".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Arha

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2020, klokken 09:15
1. Det snakkes om at plugshare kan brukes over alt (i Norge og Europa?), men at ladingen blir dyr. Bør jeg unngå plugshare så lenge det ikke er tvingende nødvendig?
Jeg regner med at det er Plugsurfing du mener. Den er god å ha i utlandet, men kan være dyr hos noen operatører.  Et billigere alternativ er Shell Recharge, tidligere New Motion.  De har også roamingavtale med en mengde operatører, og gjerne til en rimeligere pris enn Plugsurfing.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lars C. Krogenæs

5: Foreløpig har Circle K 2 egne hurtigladestasjoner i Sverige. Der er det gratis inntil videre. Usikkert om norsk Circle K app/brikke vil fungere sømløst i Sverige til å begynne med.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Øyvind.h

Takk for gode innspill! Dette var nyttig! I første omgang tenker jeg Ionity er aktuelle. De skal jeg vel kunne dekke gjennom kortet fra Mercedes eller starte lading direkte i bilen med Me Charge.
Neste er CircleK. Jeg ser jeg har app hos dem fra før av, men ingen brikke. Jeg finner heller ikke noe sted å logge inn på nettsiden hos dem for å bestille brikke. Når jeg søkte på nett står det at jeg må kjøpe en brikke på en stasjon og registrere den. Men skjønte ikke umiddelbart hvordan jeg får den registrert eller hva den koster? Om foreningens brikke skal legges inn hos dem må jeg finne ett eller annet sted å gjøre det.

Fortum har en portal. Skal kikke litt i den og se om jeg finner mulighet der for å registrere foreningens brikke, og kanskje vurdere å bestille en ny brikke så jeg er sikker på at jeg har den korrekte på mitt kundeforhold.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magne St

Elbilforeninga si brikke gir deg tilgang over alt, dersom du registrerer den hos dei aktuelle leverandørane.

Du finn informasjon om brikka her:  https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebrikke/

Om medlemskap er det å sei, at skal denne elbilfesten vara ei stund til, så er me alle svært avhengig av ein god oppslutning om foreninga.

Uten medlemer, ingen gjennomslag.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2020, klokken 11:42
Men skjønte ikke umiddelbart hvordan jeg får den registrert eller hva den koster? Om foreningens brikke skal legges inn hos dem må jeg finne ett eller annet sted å gjøre det.

Hvis du i appen går på kontoinformasjon - rediger kundeinformasjon så kan du administrere brikker der. Elbilforeningens brikker støttes.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2020, klokken 11:42
Takk for gode innspill! Dette var nyttig! I første omgang tenker jeg Ionity er aktuelle. De skal jeg vel kunne dekke gjennom kortet fra Mercedes eller starte lading direkte i bilen med Me Charge.
Det er egentlig veldig greit å bare ha Bilkraft, Grønn Kontakt, Circle K og Fortum med elbilforeningen sin brikke registrert. Så kan du bare lade der det passer best for turen. Mange steder er det to-tre forskjellige ladeoperatører, og da er det greit å slippe å vente på at den ene skal bli ledig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mai 2020, klokken 12:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2020, klokken 11:42
Men skjønte ikke umiddelbart hvordan jeg får den registrert eller hva den koster? Om foreningens brikke skal legges inn hos dem må jeg finne ett eller annet sted å gjøre det.

Hvis du i appen går på kontoinformasjon - rediger kundeinformasjon så kan du administrere brikker der. Elbilforeningens brikker støttes.

Takk. Den siden har mulighet for å legge inn serienummer. Skal sjekke foreningens brikke etterpå og legge det inn. Fant dog ikke noe sted å bestille egen CK brikke der, selv om det strengt talt ikke trengs om foreningens brikkenummer legges inn.

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mai 2020, klokken 13:03
Det er egentlig veldig greit å bare ha Bilkraft, Grønn Kontakt, Circle K og Fortum med elbilforeningen sin brikke registrert. Så kan du bare lade der det passer best for turen. Mange steder er det to-tre forskjellige ladeoperatører, og da er det greit å slippe å vente på at den ene skal bli ledig.
Hmmm. Hva er Bilkraft? De har jeg ikke sett noe sted så langt. Men var det ikke noen ladere som akkurat byttet navn nå? Til Plugg eller noe sånt? Mulig noe utskilling av noe fra Fortum? Mener jeg fanget opp at en ny ladeaktør er på vei inn.
Bee kan kanskje være aktuelle i Sverige, men ser jeg har brukt InCharge i Sverige før. Den appen fungerte greit, selv om det var ekstremt risky å dukke opp på en øde enkeltstående CHAdeMO med campingvogn på slep sent på kvelden...

Tenker det er fornuftig å ha en god bunke alternativer ja. Vil ikke være låst til en enkelt aktør. Men mappen med ladeapper på telefonen begynner å bli raus, og jeg føler ikke jeg er helt i mål. Må jo gjøre noe av samme jobb på konas telefon etterpå også, så jeg håper egentlig Me Charge greiene fra Mercedes og starte lading direkte fra bilen gjør en del apper unødvendig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2020, klokken 13:36
Hmmm. Hva er Bilkraft?
Bilkraft=app til BKK.

Vi har to av elbilforeningens brikke, lagt inn på Fortum, BKK, GK og CircleK. Ligger i hver sin bil. I tillegg har vi Maingau for Ionity (som du ikke trenger), Plugsurfing brikke, Shell ReCharge brikke og InCharge brikke som er i I-Pacen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Du får en Merce med en lade-avtale? Pass på hvilke andre aktører som du får rabattert pris. Bl.a. fant noen oppmerksomme sjeler ut at man får grisebillig lading hos BKK via e-tron charging service.

BKK/Bilkraft er et underbruk av Lyse nettselskap og bygger mange lynladere. De har bonusordning. Billig via e-tron charging service.
Grønn Kontakt gir coop-bonus og egen bonus basert på volum.
Fortum gir stor OBOS-rabatt.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Appen "Lade i Norge" er kjekk til en del destinasjonslading rundt omkring. Fungerer helt greit.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Arha

Jeg har Elbilforeningens brikke registrert hos BKK/Lyse, Lade i Norge (aldri brukt), Fortum, Grønn Kontakt, Circle K, pluss Eon og Bee i Sverige.  Da er det bare å lese av brikke nesten uansett hvor man skal lade.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mai 2020, klokken 11:42

Neste er CircleK. Jeg ser jeg har app hos dem fra før av, men ingen brikke. Jeg finner heller ikke noe sted å logge inn på nettsiden hos dem for å bestille brikke. Når jeg søkte på nett står det at jeg må kjøpe en brikke på en stasjon og registrere den. Men skjønte ikke umiddelbart hvordan jeg får den registrert eller hva den koster? Om foreningens brikke skal legges inn hos dem må jeg finne ett eller annet sted å gjøre det.

I Circle K appen går du inn på profil, og deretter trykker du på navnet ditt. Så går du inn og redigerer kontoinformasjon. Dette foregår "utenfor appen" og  du kommer da til en nettside.

Vil du hoppe over punktet over, kan du trykke her.
Her må du logge deg inn på nytt. Trykk på kontoinformasjon og deretter "administrer brikker". Her kan du legge inn de brikkene du måtte ha fra før: Elbilforeningen sin, Fortum, Grønn Kontakt, jobb-kort, husnøkkel etc.

Har du en android telefon kan du lese av RFID nummeret på bankkortene og legge inn dem.

Disse brikkene/kortene brukes til å verifisere deg mot ditt kontonummer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA