Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer MCU1 med FSD/HW3

Startet av mthoring, tirsdag 12. mai 2020, klokken 23:42

« forrige - neste »

mthoring

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:09
Sitat fra: mthoring på torsdag 14. mai 2020, klokken 11:25
AP HW sender vel diverse informasjon til MCU, som MCU kan velge å vise frem eller ignorere. Vil tro kommunikasjonen der er rimelig enveis.
IC på MCU 1 biler er en egen computer med tegra 2 prosessor. På MCU2 biler er det bare ett passivt display, på godt og vondt. Muligens er det så stor forskjell i ytelsen på MCU2 vs IC på MCU1 at den ikke greier visualiseringen.

IC: Nvidia Tegra (2) SoC T20AGS-SH-A4, 4GB emmc, 1GB RAM.
MCU: Tegra (3) SoC T301QS-P-A3, 8GB emmc, 2GB RAM.
https://www.pentestpartners.com/security-blog/reverse-engineering-tesla-hardware/

IC'en har vel ikke så mye å gjøre, er vel kanskje værre med MCU. På IC skulle diskplass, minne og cpu tilsi at det var mulig å gjøre mer enn den gjør i dag.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Har kjørt bilen på en lengre tur i helga, og konklusjonen er at den oppfører seg mer eller mindre identisk som før. De samme fantombremsingene, og tur innom de samme flettefeltene og busstoppene som før. Fantombremsing forekom titt og ofte, som vanlig.

Tydelig at HW2(.5) og HW3, ikke overraskende, kjører samme selvkjøringssoftware enda.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Radon

Takk for tilbakemelding. Det var som du sier som forventet at AP oppfører seg likt.
Har du merket noe forskjell i vissualiseringen i IC. Er den mer korrekt (at bilene som kommer i mot ikke er forsinket etc)? Vi som kun har MCU1 får jo ikke all den siste FSD visualiseringen, men har du fått noe mer som trafikkjegler, bossbøtter etc?

JR Ewing

Fekk installert HW3 denne uka, og har SW 2020.12.11.5.
Einaste endring eg har erfart så langt er at bilen piper i hytt og pine under kjøring. Har forsøkt å skru av alle hjelpesystemer, lyder osv, men piper likevel. Piping slår ut for eksempel når eg kjører langs fortauskanter og bilen trur at det er kollisjon på gang. Ser oransje og røde varslinger fra parkeringssensorer når pipelyd er aktiv. Andre som har opplevd dette, evt noen som har tips til å få bort lyden?
Rygga inntil garasjen i dag tidlig og fekk konstant piping. Tok restart av MCU med aktiv pipelyd, og det første som kom tilbake når MCU starta opp igjen var pipelyden. Altså ingen effekt.
Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

Motorwatt

Vet ikke om det hjelper på alle lyder, men du kan prøve "Joe-mode". Settes i MCU.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Det hjelper nok ikke. Regner med at det ikke er snakk om Parking Chimes heller... (?) For det har du skrudd av, right?

Har du dette problemet? https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/annoying-new-beeping-proximity-chimes-after-hw3-upgrade.169421/

I så fall er det SW-issue knyttet til det på upgrade på tilsvarende bil. Men dette er fra October 2019 i USA.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JR Ewing

Sitat fra: z4rd på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:41
Det hjelper nok ikke. Regner med at det ikke er snakk om Parking Chimes heller... (?) For det har du skrudd av, right?

Har du dette problemet? https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/annoying-new-beeping-proximity-chimes-after-hw3-upgrade.169421/

I så fall er det SW-issue knyttet til det på upgrade på tilsvarende bil. Men dette er fra October 2019 i USA.

Takk for god hjelp!

Akkurat den lyden eg har, ref video i tråden fra tesla motors club. Piper for alt mulig. Kan tilføye at systemet har kalibrert seg etter litt kjøring, og eg håpte at lyden ville forsvinne når denne var komplett, men den gang ei.
Har ny SW som lastes ned no, så skal få installert denne først. Dersom piping ikkje forsvinner med oppdatering så må eg nok lage en sak mot service senter.

Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

JR Ewing

#37
Dersom andre skulle få denne feilen så er det midlertidige trikset å aktivere trailer mode på model X. Denne slår tydeligvis av den delen av systemet som utløser piping.



Model X100D, 7s, premium, oppgradert autopilot.

mthoring

#38
Sitat fra: Radon på onsdag 20. mai 2020, klokken 08:56
Takk for tilbakemelding. Det var som du sier som forventet at AP oppfører seg likt.
Har du merket noe forskjell i vissualiseringen i IC. Er den mer korrekt (at bilene som kommer i mot ikke er forsinket etc)? Vi som kun har MCU1 får jo ikke all den siste FSD visualiseringen, men har du fått noe mer som trafikkjegler, bossbøtter etc?

Ingen endringer i visualisering, som jeg har merket. Også fortsatt forsinkelse på bilene på IC. Om det er noen forskjell i latency, så er den i såfall marginal.

Angående pipelyder, så har jeg ikke merket noe til det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

supaplex

Sitat fra: JR Ewing på onsdag 20. mai 2020, klokken 09:31
Fekk installert HW3 denne uka, og har SW 2020.12.11.5.
Einaste endring eg har erfart så langt er at bilen piper i hytt og pine under kjøring. Har forsøkt å skru av alle hjelpesystemer, lyder osv, men piper likevel. Piping slår ut for eksempel når eg kjører langs fortauskanter og bilen trur at det er kollisjon på gang. Ser oransje og røde varslinger fra parkeringssensorer når pipelyd er aktiv. Andre som har opplevd dette, evt noen som har tips til å få bort lyden?
Rygga inntil garasjen i dag tidlig og fekk konstant piping. Tok restart av MCU med aktiv pipelyd, og det første som kom tilbake når MCU starta opp igjen var pipelyden. Altså ingen effekt.

Hadde nøyaktig samme problem.
Dette skyldes at firmware ikke ble installert skikkelig.
Løsningen er å få Tesla til å sende firmware til deg på nytt.

supaplex

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. mai 2020, klokken 18:07
Det heter: "Forhåndsvisning av fullstendig selvkjøring" under Autopilot.
Finnes ikke på min bil med MCU1

Radon

Sitat fra: mthoring på torsdag 21. mai 2020, klokken 00:52
Ingen endringer i visualisering, som jeg har merket. Også fortsatt forsinkelse på bilene på IC. Om det er noen forskjell i latency, så er den i såfall marginal.

Angående pipelyder, så har jeg ikke merket noe til det.

Kjedelig at at vi med MCU1 forsatt har forsinkelser på IC. Hadde håpet det skulle bli bedre med HW3. Ikke at det har så mye å si, men gir en bedre følelse av at bilen henger med i hva som skjer rundt når visualiseringen stemmer med omgivelsene.

JFa

Sitat fra: Radon på torsdag 21. mai 2020, klokken 22:55
Sitat fra: mthoring på torsdag 21. mai 2020, klokken 00:52
Ingen endringer i visualisering, som jeg har merket. Også fortsatt forsinkelse på bilene på IC. Om det er noen forskjell i latency, så er den i såfall marginal.

Angående pipelyder, så har jeg ikke merket noe til det.

Kjedelig at at vi med MCU1 forsatt har forsinkelser på IC. Hadde håpet det skulle bli bedre med HW3. Ikke at det har så mye å si, men gir en bedre følelse av at bilen henger med i hva som skjer rundt når visualiseringen stemmer med omgivelsene.
Tror ikke det bare gjelder visualiseringen. Min hugger i bremsene ved møtende store kjøretøy når de er på siden eller forbi, ihht visualiseringen skjer det like før jeg møter dem.

tornaldo

Har MCU1, AP2 og FSD. Er det slik å forstå at når jeg får oppgradert til HW3, skal jeg få sentry mode(med opptak) og dashcam?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

z4rd

Ja, med HW3, altså FSD-chipen, som er versjonen etter AP2.5 så vil du få det. På AP2.5 har det alltid vært støtte for Dashcam og Sentry, selv med MCU1.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA