Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer MCU1 med FSD/HW3

Startet av mthoring, tirsdag 12. mai 2020, klokken 23:42

« forrige - neste »

mthoring

Min bil med MCU1 / AP2.5 er inne for (bla.) HW3-oppgradering for øyeblikket.

Tenkte det kunne være greit å lage en egen tråd for MCU1 (AP2.0/AP2.5) for å samle erfaringer om eventuelle forbedringer / endringer man opplever i forhold til selvkjøring, visualisering på skjerm, osv. etter at oppgraderingen er gjennomført.

Jeg er forespeilet å få tilbake bilen 18-19 mai, så det er sikkert andre som vil kunne si noe om dette før meg.

Denne tråden omhandler altså biler som har MCU1 (nvidia tegra) i kombinasjon med HW3. Ikke biler som har originalt, eller har blitt oppgradert til MCU2 (intel atom).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Ganske sikker på at man ikke merker noen endringer på selvkjøring. Må nok mere HW3-tilpasset firmware før dette skjer. Har iallfall ikke merket noe på min bil. Mer eller mindre SNAFU.

Visualisering (IMO): Forstår ikke hva som er hensikten med å vise trafikklys og stopp-skilt på IC. Disse ser man bedre, og uten å flytte blikket, ved å se ut av frontruta. Visning av søppelkasser og kjegler fatter jeg ikke at man velger å vise på IC i det hele tatt. Bare et forstyrrende element som burde kunne slåes av.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

For de som har kun AP 2.0 så vil det bli en god oppgradering å kunne få Dashcam og sikkerlig Sentry Mode med mulighet for å lagre video på USB.
Tesla Model 3 Long Range

DagfinnN

Gleder meg til info.
Et lite stikk til de mange som med brask og bram har skrevet i dette forum at Tesla aldri vil holde sitt løfte om å installere HW3 - i hvert fall aldri i Europa.
Noen som føler for å legge seg flate eller er det å kritisere Tesla en ryggmarksrefleks?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

kodax

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. mai 2020, klokken 00:23
...
Visualisering (IMO): Forstår ikke hva som er hensikten med å vise trafikklys og stopp-skilt på IC. Disse ser man bedre, og uten å flytte blikket, ved å se ut av frontruta. Visning av søppelkasser og kjegler fatter jeg ikke at man velger å vise på IC i det hele tatt. Bare et forstyrrende element som burde kunne slåes av.
Det er vel bare for showoff, så man skal bli overbevist om at bilen etterhvert ser det essensielle for å kjøre selv, og at eventuelle gjenstående reguleringer er det som hindrer at kundene får selvkjøring.
Alternativt får vi  kanskje vi til slutt endelig skikkelig "HUD", dvs at fornturuta erstattes av en megaskjerm som viser alt  :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

mthoring

Mottok melding om at bilen er ferdig nå. Spennende.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

o.b.lix

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 13. mai 2020, klokken 10:03
Et lite stikk til de mange som med brask og bram har skrevet i dette forum at Tesla aldri vil holde sitt løfte om å installere HW3 - i hvert fall aldri i Europa.

Jeg er en av dem som aldri har trodd på at jeg med AP2.0 og MCU1 kommer til å få HW3 selv om jeg har betalt for FSD.

Det er mange tekniske hindringer for dette, dvs tidkrevende og dyrt.

Om jeg blir bevist at jeg tar feil, blir jeg glad. Så jeg følger med med grundig.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jorgror

Sitat fra: mthoring på tirsdag 12. mai 2020, klokken 23:42
Min bil med MCU1 / AP2.5 er inne for (bla.) HW3-oppgradering for øyeblikket.

Tenkte det kunne være greit å lage en egen tråd for MCU1 (AP2.0/AP2.5) for å samle erfaringer om eventuelle forbedringer / endringer man opplever i forhold til selvkjøring, visualisering på skjerm, osv. etter at oppgraderingen er gjennomført.

Jeg er forespeilet å få tilbake bilen 18-19 mai, så det er sikkert andre som vil kunne si noe om dette før meg.

Denne tråden omhandler altså biler som har MCU1 (nvidia tegra) i kombinasjon med HW3. Ikke biler som har originalt, eller har blitt oppgradert til MCU2 (intel atom).
Ble du tilbudt å oppgradere mcu?


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

HKS

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 13. mai 2020, klokken 10:49
Det er mange tekniske hindringer for dette, dvs tidkrevende og dyrt.
Av nysgjerrighet... Hvilke tekniske hindringer var det du tenkte på?
Tesla Model 3 Long Range

mthoring

Sitat fra: jorgror på onsdag 13. mai 2020, klokken 11:42
Ble du tilbudt å oppgradere mcu?

Nei, forespurte bare hw3 og fikk ja på det.

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

HKS

Takk!

Da har vi endelig fått bekreftet at MCU1 kan oppgraderes med HW3.
Blir spennende å høre hvordan bilen er etter oppgradering.
Tesla Model 3 Long Range

mthoring

Sitat fra: HKS på onsdag 13. mai 2020, klokken 13:55
Takk!

Da har vi endelig fått bekreftet at MCU1 kan oppgraderes med HW3.
Blir spennende å høre hvordan bilen er etter oppgradering.

Har ikke fått kjørt mer enn 15km på E18 tilbake fra Rud foreløpig.
Så langt har jeg ikke merket noen forandringer, hverken på visualiseringer, autopilot, eller noe annet. :-/
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Visualisering små slåes på i meny.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. mai 2020, klokken 18:01
Visualisering små slåes på i meny.

Interessant, men det er et valg som kun har vært tilgjengelig på MCU2? La ikke merke til noe slikt i Autopilot-menyen, men kan ta en ekstra kikk.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Motorwatt

Det heter: "Forhåndsvisning av fullstendig selvkjøring" under Autopilot.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA