Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk/felger hvilke muligheter har man, og hva bruker folket?

Startet av Martinschei, tirsdag 12. mai 2020, klokken 16:32

« forrige - neste »

Martinschei

I vognkortet står det at standard felger er 15 tommer med 165/65 dekk og alternativ er 14 tommer med 165/70 dekk.
Det er imidlertid lov til å velge andre dekk dersom rulleomkretsen ikke endres mer enn 5% fra standarddekkene.
Man kan også velge andre felger dersom felgens innpress ikke endres mer enn 7,5mm. Minimum innpress i vognkortet er 35.
Felgene festes forøvrig med 4 bolter med 57,1mm mellom senter felg og senter bolt eller 100mm fra senter bolt til senter bolt på motstående bolter.
Anbefalt dekktrykk er imidlertid 2,6 bar for komfort og 2,8 bar ellers.
Andre krav til dekkene er at de skal minimum tåle topphastigheten til bilen (130km/t) selv om kravet i vognkortet er klasse T som tilsvarer 190km/t. Det skal også tåle en belastning på 462 kg (462X9,81Newton) som tilsvarer minimum belastningklasse 81.

Hvis man velger smalere eller mindre dekk/felger i omkrets vil man generelt oppnå lavere rullemotstand, luftmotstand og vekt, noe som gir lengre rekkevidde/lavere forbruk.


Så over til spørsmålet.
Hvilke dekk og felger bruker folket, og hvorfor?
Jeg har standard felgene med standard dekk Dunlop ST Streetresponse 165/65r15 fra 2014.
Kjørte forøvrig tur/retur jobb med disse her om dagen, og hadde 6,3kWh/100km til og 12,2kWh/100km fra jobb dette i ca 50km/t i snitt og totalt 400 hm (brutto) fordelt på 35km.
Så originaldekkene kan ikke være så dårlige.

MadsV

  Har originale GTI felger fra bensiner up, 17" med 195-40 Goodyear dekk som er anbefalt til GTI bilene. Ligger godt på veien og ser bra ut, spiser nok noen km men jeg ladder bare hver tredje dag ca så har ikke så mye å si for meg.

Radiobil1

Annen tråd om emnet: https://elbilforum.no/index.php?topic=15579.msg805287#msg805287

Orginale Dunlop fra 14/15 er ok, men de bråker en del. Og bilen er jo ikke akkurat veldig støyisolert, så det er for meg viktigere enn profilen.
Jeg har kjørt de 165-15 hjula friskt, og de slipper ikke, da er det heller understell som ikke følger med. Men det er jo flereogåtti hester som slippes løs, så racerbil er det jo ikke.

Endte opp med Goodyear efficientgrip compact i 165/65/15, de var merkbart stillere enn orginaldekkene.

ChristR

Sitat fra: MadsV på tirsdag 26. mai 2020, klokken 23:23
  Har originale GTI felger fra bensiner up, 17" med 195-40 Goodyear dekk som er anbefalt til GTI bilene. Ligger godt på veien og ser bra ut, spiser nok noen km men jeg ladder bare hver tredje dag ca så har ikke så mye å si for meg.

up GTI-felgene er meget fine! :D
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA