Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Golf / Zoe / Ampera-E / i3 - hva kjøper jeg?

Startet av Bungk, tirsdag 12. mai 2020, klokken 16:20

« forrige - neste »

Bungk

Hei!

Skal handle min første el-bil da min nåværende bil er i ferd med å stryke med. Har kikket masse på modellene jeg nevner i tittelen, og skal prøvekjøre en Ampera-E til helgen. Dere virker å ha særdeles god kontroll på utfordringer knyttet til de ulike modellene, så jeg tenker kanskje dere kan hjelpe meg med å eliminere noen av bilene fra lista? Her er mine kriterier:

Må tåle 110km daglig, og kunne lades opp igjen hver natt. (Ladestasjon skal kjøpes)

Utover dette har jeg egentlig ingen kriterier, annet enn at jeg helst ikke vil gå over 350.000,-, og at jeg HELST handler brukt, men også kan handle ny. Jeg har også mulighet til å vente til årsskifte, hvis noen har tips om kommende modeller eller prisreduksjon på de jeg allerede har i lista - såfremt min nåværende bil ikke plutselig kaster inn håndkleet, naturligvis.

Takk for all hjelp og innspill!

chargedup

Mine synspunkter:
Alle bilene tror jeg har nok rekkevidde til 110km selv på kalde vinterdager og eller mye motorveikjøring. Anbefaler å prøve alle bilene hos forhandler slik at du finner ut hvilke du liker. For noen er bilen kun ett framkostmiddel, mens for andre ligger det mye mer i bilvalget.

i3: Min favoritt av de du nevner. Kjøreglede, annerledes design (og tankegang når de bygde bilen). Billig i drift (serviceavtale med 2 servicer koster 6-7'). Hadde min i nesten 4 år og hadde aldri noe feil og generelt lite feil ifølge forum. App virker ca 95% av tiden. - Dårlig plass og har hatt høyere verditap enn E-golf.

Ampera: Bra rekkevidde. Litt mye hardplast, kjedelig å kjøre (selv om den er relativt rask). Ikke app (blir borte ila året). Jeg kjøpte en 2018 modell til ca 230' nylig, mest pga pris/rekkevidde og at jeg tror denne vil holde seg bedre i verdi enn i3/E-golf på bruktmarkedet framover. - Dyr service og treg hurtiglading.

De to andre har jeg kun prøvekjørt:
E-golf: Traust og kjedelig (men lite verditap hittil). Dårligst rekkevidde og ny "E-golf" på vei ila året (påvirker helt sikkert bruktmarkedet). App virker ikke alltid (har kun erfaring fra Audi med "samme" app). Premium følelse i interiør.

Zoe: Best rekkevidde for pengene. Ekstremt lite premium interiør og liten. Forskjellige ladeløsninger i forhold til årsmodell, les deg isåfall opp.

Kommer massevis av andre spennende biler i segmentet opptil 350'. Feks denne: https://www.dinside.no/motor/bra-pris-bra-rekkevidde/72416367
Hvis du helst vil kjøpe brukt (tape minst mulig på bilen) og kan vente litt, er det mulig at feks E-golf detter noe i pris når id3 kommer. Mye å velge mellom brukt, men vær sikker på at du velger med riktig batteri / rekkevidde. Med i3 burde du nok ikke velge 60Ah, i alle fall 90Ah eller kanskje også 120Ah (hvis de 110km til/fra jobb er motorvei og det er kaldt og bil/batteri er kald ved start fra jobb).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

E-208 er en interessant kandidat som har fått gode tester.

Er enig i at i3 er både innovativ og driftsikker.

At Ampera-E er kjedelig er jeg ikke enig i. Kjørte 30 k km i min når jeg hadde den. Er ikke sportsbil, men praktisk brukervennlig.

I tillegg har du E-Soul som er en ytterligere god kandidat både med 39 kWh og 64 kWh

Electric cars in Norway

Hyundai Kona EV
Ser det ikke er nevnt her og jeg vurderer at for 350.000 får du en nybrukt Hyundai Kona EV (64 kWh) med vinterdekk også - og det er en flott bil, den leser du mer om her https://elbil.no/elbil/hyundai-kona-ev-64-kwh/
Bra nybilgarantier også. Men dårlig plass i baksetet. Velg den beste modellen med skinn seter (og soltak).

Den billigste på Finn nå ser jeg er denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142748987
men dette endrer seg jo hele tiden

Kansje det går å prute litt også slik at det ikke blir så mye over - og da har du to gode valg under:

Kia e-Niro - er litt over i pris
Kansje du finner en brukt Kia e-Niro seinere til 350.000,- men nå er den billigste på Finn til 385.000,- ser jeg - https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174514219


Tesla model 3 er mye over i pris
Og kansje en Tesla model 3 til den prisen seinere men nå koster den biligste 400.000,- https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176509848



Amatøren

#4
Er ACC et must?

Ampera-e har ikke i følge det selger sa, da vi vurderte den ved lansering i sin tid.

i3 har kamerabasert og virket til tider ikke ved gitte situasjoner (koblet ut) i følge kollega som har hatt den.

e-Golf utrolig bra ut fra min mening. Radar basert. (Ikke store app problemer etter SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen i bilene. Nå også fikset på vår e-tron. Derimot så er ikke server problemet til VAG fikset.)

e-tron bra ut fra min mening hvis man slår av diverse automatiske hastighets justeringer fra fartsgrenser samt svinger og kryss fra NAVI database. Radar basert. Derimot fem år tilbake i tid med tanke på brukervennlighet og grafisk tilbakemelding i forhold til e-Golf. - Vet du ikke spurte om den, men tok den med så du kan tenke over hvis ACC brukervennlig betyr noe på den du ender opp med (så du vurderer alt).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 12. mai 2020, klokken 19:52

e-tron bra ut fra min mening hvis man slår av diverse automatiske hastighets justeringer fra fartsgrenser samt svinger og kryss fra NAVI database.
E-tron er langt over grensa uansett, når maks er på 350k

Amatøren

#6
@knut.aulie: Jeg vet!

Belyste bare mitt inntrykk for å gjøre Bungk oppmerksom på ting å tenke over med tanke på brukervennlighet av ACC på de bilene Bungk skal vurdere (hvis det betyr noe), ikke at e-tron skulle være med i selve vurderingen. Derfor hadde jeg med følgende også: Vet du ikke spurte om den, men tok den med så du kan tenke over hvis ACC brukervennlig betyr noe på den du ender opp med (så du vurderer alt).

Da tenker jeg ikke på alt av biler, men alt av ønsket utstyr. 😉

Så hvis brukervennlighet også betyr noe så kan jo det tenkes at andre biler i ønsket prisklasse blir med i sluttvurderingen. Jeg kjenner ikke til alt som finnes i forskjellige prisklasser.

Alt er jo ikke bare rekkevidde. Man skal like bilen og funksjoner også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

THE

@bungk, jeg ville vurdert en ny Zoe med største motor og edition one utstyrsnivå. Edition one koster 10000,- men da får du med justerbar korsryggstøtte og en del bedre stereo. Med kampanje som er nå får du den til 300000,- inkl. metallic lakk, men du trenger ladestasjon og vinterhjul i tillegg. Zoe leveres med ladekabel som gjør at du kan lade på type2 og stikkontakt fra IT-nett, noe som har vært problem tidligere. Zoe støtter bare 50 kW CCS hurtiglading, men har lang rekkevidde og lavt forbruk. Jeg ville valgt 15" vinterhjul for økt rekkevidde på vinter. Lading på 22 kW AC er en kjempefordel med Zoe som jeg satte veldig pris på da jeg hadde den.

Det er noen mangler med Zoe som det er greit å være klar over. Det er ikke tillatt med taklast. Zoe leveres vel heller ikke med adaptiv cruise control, men har en del andre sikkerhetsfunksjoner og førerstøttesystemer. I utgangspunktet krever Zoe TN-nett for å lade, og det kan være nødvendig med en trafo foran ladestasjon for å kunne lade med vanlig type2 kabel. 
   
Ladestasjon kan leveres med bilen for 20000,- ekstra ferdig installert. Jeg regner med at ladestasjon fra Renault inkluderer trafo for å etablere TN-nett hvis det er nødvendig. Jeg ville kanskje valgt en annen ladestasjon med mer muligheter for styring av lading. Du kommer uansett under 350000,- for ny bil med vinterhjul og ferdig installert ladestasjon. Ta deg en prøvetur med Zoe i alle fall. Bilen får mye pes for alt mulig, men jeg var veldig fornøyd med min, og de nye er mye bedre på nesten alt enn min 2015 modell var.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Luftventil

Sitat fra: Bungk på tirsdag 12. mai 2020, klokken 16:20
Hei!

Skal handle min første el-bil da min nåværende bil er i ferd med å stryke med. Har kikket masse på modellene jeg nevner i tittelen, og skal prøvekjøre en Ampera-E til helgen. Dere virker å ha særdeles god kontroll på utfordringer knyttet til de ulike modellene, så jeg tenker kanskje dere kan hjelpe meg med å eliminere noen av bilene fra lista? Her er mine kriterier:

Må tåle 110km daglig, og kunne lades opp igjen hver natt. (Ladestasjon skal kjøpes)


Her kan du egentlig ikke gjøre noe feil, alle bilene du lister opp vil passe dine behov. Du får velge den du liker best :) Med budsjett på 350 000 er det også mange andre elbiler som kan være aktuelle. Personlig synes jeg E-208 virker attraktiv. Så finnes også Mini Cooper E, om kjøreegenskaper er viktig.

Kos deg med biljakta!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Bungk

Tusen takk for alle gode råd og innspill! I morgen skal jeg prøvekjøre Peugeot e-208, og kanskje en i3 hvis Peugeoten ikke står til forventningene på veien. Var innom flere forhandlere i dag for å prøvesitte, og det ble disse to som sto igjen som finalister. Bare håper at kjøreopplevelsen i 208 står til forventningene, og at det ikke er alt for lang leveringstid på den!

Bungk

To fantastiske biler ble prøvekjørt i dag, og BMWen overrasket meg veldig! Utrolig romslig, men spesielt var det den åpne følelsen som trakk meg mot bilen. Jeg er virkelig ikke noen fan av bilens eksteriør, men planen er jo tross alt å sitte i førersetet mesteparten av tiden, så her prioriterer jeg komfort over eksteriør. Begge bilene har anslått levering over sommeren, og jeg må innrømme at jeg er gira på å ordne bil før den tid, spesielt nå når jeg har fått en prøvesmak av hvordan det er å kjøre disse nye bilene. Ser derfor etter en brukt 2019/2020 BMW i3 Fully Charged, og satser på at det kun er snakk om dager før jeg har handlet en slik!

Hjemmelader er bestilt, elektriker kontaktes snart. Dette blir bra!

turfsurf

Sitat fra: Bungk på lørdag 16. mai 2020, klokken 20:02
Ser derfor etter en brukt 2019/2020 BMW i3 Fully Charged, og satser på at det kun er snakk om dager før jeg har handlet en slik!
Godt valg, i3 er trivelige og bekymringsfrie biler
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. mai 2020, klokken 21:18
Sitat fra: Bungk på lørdag 16. mai 2020, klokken 20:02
Ser derfor etter en brukt 2019/2020 BMW i3 Fully Charged, og satser på at det kun er snakk om dager før jeg har handlet en slik!
Godt valg, i3 er trivelige og bekymringsfrie biler
Eneste er vel at de har dyre dekk når en må bytte og forsikring er høyere enn bilen størrelse skulle tilsi.

hemi

Hva koster i3 forsikring nå? jeg betalte aldri noe over 3-3,5k for 16k km, men ikke hatt i3 siste 14-15mnd, model 3 performance jeg har nå er jo wopping 11k?! på samme avstand, men model 3 eiere virker generelt litt mindre begavet om man følger fb gruppa, vs i3 gruppa.

Dekk koster vel fortsatt mindre enn selv model 3, og alt annet jeg har av biler, skal sies at dekkslitasje jo er litt knyttet til kjørestil.

Hatt 3stk, i3, kunne gjerne hatt i3 igjen. Det er og blir eneste elbil jeg aldri måtte klage til forhandler på noe med bilen.

Bungk

#14
Havner på rundt 5k hos Storebrand, hvor jeg er kunde fra før. 20.000km, 75% 3+. Alle bilene jeg har sett på har havnet på omtrent denne prisen, bortsett fra e-Golf som jeg mener var litt rimeligere.

Godt å høre at jeg antageligvis ikke gjør et dårlig valg! Er det forresten noe poeng å handle serviceavtale? I utgangspunktet er jeg ikke noen fan av å sette bil på merkeverksted, da de stort sett alltid er dyrere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA