Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjon SW-feil på alle E-Golfer? - Det innrømmer forhandleren!

Startet av nortrahof, torsdag 07. mai 2020, klokken 11:57

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg hadde ikke brydd meg, hvis det ikke hadde vært korrekt visning på E-UP.

Et viktig poeng når man kjører lokalt og ikke gidder å si hvor man skal i nærområdet, er hvor langt nåværende batterikapasitet rekker i distanse. Visningen på navigasjonen er en pekepinn på hvor langt den går uten ladning, både tur og tur/retur. Jeg bruker alltid denne visningen på navigasjonen.

Man kan velge visning; både tur/retur, en vei og "kombinert".  I "kombinert" er det en SW-feil som VAG ikke vil rette opp med ny SW. Det er forbausende når man tenker på at tyskerne er perfeksjonister.
Forhandleren har alltid sagt at dette er en SW-feil som vil bli rettet opp ved å laste inn siste SW.

SW-feilen arter seg slik:
Når man velger "kombinert" (både en vei og T/R) har bilen kun visning så lenge den er i drift. Forlater man bilen, UTEN å forandre "kombinert" visning, vil bilen i fortsettelsen vise "en vei" og ikke "kombinert".
VAG har ikke tenkt å rette opp SW-feilen (da det sikkert vil bli for mye arbeid for dem)?
Jeg fikk endelig beskjed etter 3 år om at den SW-feilen blir værende uopprettet, da ikke mange kunder har klaget på den og den er ikke sikkerhetsteknisk.
Start å klage på visningen i "kombinert"!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

dabis

Jeg vil tro at videreutviklingen av e-golf er lagt langt oppe på hylla nede hos tyskerne. Den eneste grunnen til og ta den ned nå er nok om det er noe sikkerhetsrelatert. Virker som de sliter nok med å få programmert ferdig den nye ID3

Jeg rapporterte selv inn til både vegvesenet og Møller Norge om to alvorlige hendelser opplev av meg selv. Da min tidligere e-golf med aktivert acc akselererte ukontrollert ved et spesielt punkt på E18 i vestfold. Dette var i perioden de oppgraderte tunnelene mellom Sande og Holmestrand. Det virket som at noe på byggeplassen påvirket systemene i bilen til å tro at det ikke var noen biler fremfor meg å på samme stedet begynte bilen og akselerere mot bilen fremfor meg. Å nei det var ikke snakk om en lite rykk det var med full gass hvor jeg selv måtte bryte inn og bremse før jeg traff bilen før meg. Svaret jeg fikk av møller er at i følge bruksanvisningen skal ikke bilens acc systemer brukes i tunneler. Disse hendelsene skjedde rett før en tunnel og ikke inni den. Hørte aldri noe fra Vegvesenet.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

nosi1202

Sitat fra: dabis på fredag 08. mai 2020, klokken 10:03
Jeg vil tro at videreutviklingen av e-golf er lagt langt oppe på hylla nede hos tyskerne. Den eneste grunnen til og ta den ned nå er nok om det er noe sikkerhetsrelatert. Virker som de sliter nok med å få programmert ferdig den nye ID3

Jeg rapporterte selv inn til både vegvesenet og Møller Norge om to alvorlige hendelser opplev av meg selv. Da min tidligere e-golf med aktivert acc akselererte ukontrollert ved et spesielt punkt på E18 i vestfold. Dette var i perioden de oppgraderte tunnelene mellom Sande og Holmestrand. Det virket som at noe på byggeplassen påvirket systemene i bilen til å tro at det ikke var noen biler fremfor meg å på samme stedet begynte bilen og akselerere mot bilen fremfor meg. Å nei det var ikke snakk om en lite rykk det var med full gass hvor jeg selv måtte bryte inn og bremse før jeg traff bilen før meg. Svaret jeg fikk av møller er at i følge bruksanvisningen skal ikke bilens acc systemer brukes i tunneler. Disse hendelsene skjedde rett før en tunnel og ikke inni den. Hørte aldri noe fra Vegvesenet.

Bra det ikke er noe power i den da :D
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

lars667

Urovekkende holdning til software hos VW, og kanskje en grunn til å velge et annet merke når ID kommer. Synd at mange bilprodusenter ikke har skjønt hva folk nå forventer av programvare og oppdateringer.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Truls Antonsen

Ustabil ACC hadde jeg på VW Touran i tunneler også, ble liggende av/på hele tiden. Sliter sikkert med referanser for egen fart i forhold til terrenget, og fart på «target».

Om en tenker virkemåte på en slik radar, tipper jeg den bruker doppler-frekvens, og den ser på at om utsendt frekvens er ca lik som mottatt, er det ett bevegelig mål, dvs bil foran. Og tiden det tar fra utsendelse til mottak er avstanden.
I tillegg til dette signalet, kommer det masse signaler i retur med høyere frekvens, dette er terrenget.
Kan virke som at i enkelte situasjoner kan en får fryktelig mye støy som sikkert nuller ut «target» signalet. Kan tenke meg det er slik spesielt i tunneler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nortrahof

Tyske ingeniører har ofte stor misforstått integritet. Man skal ikke si at noe er feil med deres produkt. - Det skal de oppdage selv - om noe blir gjort? Ofte når man påpeker feil til tyske ingeniører, så går de i "vranglås".
Jeg trodde at ved "diesel-skandalen" hadde lederne i VAG "røsket opp"?
Jeg har vært tidligere utstasjonert i 2 år i tysk industri, så dette er min erfaring.

- Trodde at dette var endret nå, etter hele 3.år med E-Golf siden jeg helt fra begynnelsen har påpekt SW-feilen (som ikke var på E-UPen).

Ellers om ACC:
Det er kø-detektorer til Veitrafikksentralene som ofte forstyrrer radaren i ACC. De er breibåndet og "metter" mottakeren, slik at ACC blir koblet ut. Dette er doppler-radarer og de kan motta stasjonære objekter som i amplitydenivå er mange ganger sterkere enn kjøretøyet foran.
Heldigvis er dette en "passert teknologi". Har ikke vært borte i oppgraderte tunneler som har koblet ut ACC.


VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA