Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer utslipp med lette elbiler

Startet av automat, mandag 11. mai 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ryback på tirsdag 19. mai 2020, klokken 12:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 15. mai 2020, klokken 14:10
Sitat fra: ryback på fredag 15. mai 2020, klokken 11:41
Det virker jo som en logisk slutning det. Men det er mange andre ulemper med høy vekt.

Aluminium krever mye energi under produksjon, men kan gjennvinnes i det uendelige. Det krever 95% mindre energi å gjenvinne aluminium enn å produsere nytt. Så hvis man har gode materialkretsløp så vil kanskje lette materialer ikke være så skadelig allikevel.

(Ta disse dataene med en klype salt da det er "propaganda" jeg plukket opp mens jeg jobbet hos Hydro)

Det meste av aluminium blir resirkulert. Denne undersøkelsen sier vel at bruk av lette materialer har mer for seg enn for fossilbiler enn for elbiler. Å bruke lette materialer er nok en fordel for klimaet også for elbiler. Selv BMW med sin ultralette i3 klarer å produsere elbiler som konkurrerer godt i markedet. Og det er ingen tvil om at vektinnsparing på ca 200 kg (for i3) sparer masse energi over 20 år.

Det største problemet med i3 er bruken av karbonfiber. Foreløpig er man ikke i stand til å resirkulere karbonfiber på noen god måte.

Det er vel samme problem som man ser med vindturbinblader. De er laget av en glassfiber, plast og karbonfiber. Plast og glassfiber kan resirkuleres, men når det er blandet med andre ting så blir det vanskelig/kostbart og blir deponert istedenfor.

På fabrikken blir jo avkuttene fra carbonfibermiksen dems smeltet om og blandes i massen de bruker til å støpe nye deler, så med mindre delen er lakkert, burde det ikke være veldig problematisk. Mulig de og har en løsning for å fjerne lakken før det smeltes om, som ikke er en tikkende miljøbombe i seg selv. Om da ikke lakken brukt fint kan inngå i miksen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA