Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer utslipp med lette elbiler

Startet av automat, mandag 11. mai 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

automat

Vet ikke hvor mye vekt man skal legge på denne studien:

https://www.dinside.no/motor/mer-utslipp-med-lette-elbiler/72416574
Lav vekt kan faktisk være verre for miljøet, ifølge ny studie.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ryback

Det virker jo som en logisk slutning det. Men det er mange andre ulemper med høy vekt.

Aluminium krever mye energi under produksjon, men kan gjennvinnes i det uendelige. Det krever 95% mindre energi å gjenvinne aluminium enn å produsere nytt. Så hvis man har gode materialkretsløp så vil kanskje lette materialer ikke være så skadelig allikevel.

(Ta disse dataene med en klype salt da det er "propaganda" jeg plukket opp mens jeg jobbet hos Hydro)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ryback på fredag 15. mai 2020, klokken 11:41
Det virker jo som en logisk slutning det. Men det er mange andre ulemper med høy vekt.

Aluminium krever mye energi under produksjon, men kan gjennvinnes i det uendelige. Det krever 95% mindre energi å gjenvinne aluminium enn å produsere nytt. Så hvis man har gode materialkretsløp så vil kanskje lette materialer ikke være så skadelig allikevel.

(Ta disse dataene med en klype salt da det er "propaganda" jeg plukket opp mens jeg jobbet hos Hydro)

Det meste av aluminium blir resirkulert. Denne undersøkelsen sier vel at bruk av lette materialer har mer for seg enn for fossilbiler enn for elbiler. Å bruke lette materialer er nok en fordel for klimaet også for elbiler. Selv BMW med sin ultralette i3 klarer å produsere elbiler som konkurrerer godt i markedet. Og det er ingen tvil om at vektinnsparing på ca 200 kg (for i3) sparer masse energi over 20 år.

Det største problemet med i3 er bruken av karbonfiber. Foreløpig er man ikke i stand til å resirkulere karbonfiber på noen god måte.


Electric cars in Norway

#4
Uff og uff

Gårsdagens Tek.no

NAF vil ha på plass en støtteordning til borettslag og sameier, og helst at den også omfatter såkalte destinasjonsladere. Den kom ikke i revidert statsbudsjett.

Gorm Kallestad, NTB scanpix

Stein Jarle Olsen

16 MAI 2020 06:00


NAF frykter lange ladekøer til sommeren

Skuffet over at det ikke kom ferske ladepenger i revidert statsbudsjett.

Vi står foran tidenes elbil–sommerferie. Likevel inneholder ikke revidert statsbudsjett noen planer om å legge til rette for mer lading for elbiler langs norske veier og i byene, slik NAF har etterlyst. Vi frykter ladekøer og mye venting på å få lade i sommer, med 300.000 elbiler på norske veier, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF


https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kJ5gwB/naf-frykter-lange-ladeker-til-sommeren

Tellus

Synes ikke overskriften er veldig dekkende. Konklusjonen i artikkelen er at vekten har mindre å si for elbiler enn for fosilbiler da noe av energien som brukes til å redusere farten kan gjenvinnes.

Den største energityven ved vekt er nå likvel rullemotstand som øker proposjonalt med vekt. Denne kommer man ikke unna.

Hvis man sammenligner gjennomsnitssforbruk mellom lette elbiler og tyngre så ser man ganske store forskjeller under bykjøring. På motorvei blir det aerodynamikken som bestemmer så her vil det ofte lønne seg med litt lengre (og tilsvarende tyngre) biler. Ikke så lett å få korte biler aerodynamiske. De må ha en viss bredde og høyde. Hvis forholdet mellom frontalarelaet og lengden blir for stor blir det dårlig aerodymaikk nesten uansett hva man finner på.

Electric cars in Norway

#6
Det står dette i artikkelen: Kopi under streken

Jeg synes det virker logisk det som står under streken som er kopiert fra artikken i innlegget til trådstarter.

Her er hele pressemeldingen fra universitetet: https://www.thi.de/hochschule/aktuelles/einzelansicht/news/thi-studie-untersucht-den-optimalen-materialmix-fuer-elektrofahrzeuge-mit-ueberraschendem-ergebnis


-------------

Konklusjonen i Schweizers studie er at den økte vekta ikke har samme negative innvirkning på en elbil som på i en bil med forbrenninsmotor.

Elmotoren er langt mer energieffektiv i seg selv og har fordelen av nullutslipp i slakke nedoverbakker, i tillegg til lagring av energi i nedoverbakker og under bremsing.

I et totalregnskap for hele livssyklusen, er det smartere å tenke bruk av ressurseffektive materialer under produkjson enn å ha fokus på vekt.

Studien viser at riktig valg av materialer kunne redusere utslippet på mellom 9 og 13 prosent på mellomklassebiler og mellom 19 og 24 prosent i premiumsegmentet.

Disse energi- og utslippsbesparelsene mener Schweizer at man heller kan bruke på større batterier for å øke rekkevidden på elektriske biler. Les studien på uviversitetets hjemmeside thi.de.

Tellus

#7
Så det man sparer på å gjøre elbiler tyngre (mindre energieffektive i drift) skal man bruke på å gjør elbilene enda tyngre (større batterier veier mer enn mindre). Høres ut som en plan ja 🤔

turfsurf

Sitat fra: Tellus på søndag 17. mai 2020, klokken 23:18
Høres ut som en plan ja
Så lenge det reduserer totalutslippene gjennom livsløpet er jo det fornuftig.

F.eks er aluminium sykt energikrevende og har også andre miljøproblem (slam) ved utvinning. I tillegg produseres mye av aluminium i Kina med kraft fra kullkraftverk.

Batterier blir jo og både billigere og får større kapasitet per kg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Aluminium er 100% gjenvinnbart så det argumentet er det ikke så lett å kjøpe. Med andre ord vil aluminium på et eller annet tidspunkt alltid bidra til mindre totale utslipp enn stål selv om elektrisiteten som går med til smelting og elektrolyse kommer fra kullkraft. Forøvrig er f.eks. Norge en stor produsent av aluminium og 100% av elkraften her kommer fra utslippsfrie kilder. Det samme kan man neppe si om produksjonen av batterier.

Som sagt er det ingen ting i artikkelen som konkludere med at jo tyngre biler er jo mindre totale utslipp har de. Artikkelen peker kun på at utslipp per kg under produksjonen av lette biler kan være større utslipp enn for tyngre biler. I tillegg peker artikkelen på at innsparingen under drift (per kg) kan være mindre for elbiler enn for fossilbiler.

Nå er jeg faktisk litt i tvil om dette stemmer hvis den tyngre bilen har større batterier. Opp til nå har det i ihvert fall vært pekt på at en av de mest energikrevende komponentene i en elbil er batteriene.

elektrolux

#10
Min konklusjon er i alle fall klar:

Behold den allerede produserte bilen lengst mulig, men kjøp et lite kjøretøy som gjør deg mobil i nærområdet.

I Rogalands fønvind er en elektrisk scooter genial, men ser jo at snøen ligger på bakken i store deler av landet så 3 og 4 hjuls L7e kjøretøy på rundt 500 kg vil kunne avlaste den gamle sliteren på de fleste turene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Egil Fonn

En annen viktig faktor er kollisjons sikkerhet. En tung bil blir fort tryggere enn en lettere i møte med elg eller andre kjøretøy.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

elektrolux

Det er mange flere som skades og drepes av forurensning enn av trafikkulykker så nokså avslappet i forhold til den ulempen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Tellus på mandag 18. mai 2020, klokken 07:54
Aluminium er 100% gjenvinnbart så det argumentet er det ikke så lett å kjøpe. Med andre ord vil aluminium på et eller annet tidspunkt alltid bidra til mindre totale utslipp enn stål selv om elektrisiteten som går med til smelting og elektrolyse kommer fra kullkraft. Forøvrig er f.eks. Norge en stor produsent av aluminium og 100% av elkraften her kommer fra utslippsfrie kilder. Det samme kan man neppe si om produksjonen av batterier.
Samtidig er aluminium fra Norge dyrere, og gjenvunnet aluminium er enda dyrere igjen.

Men fantastisk gjennvinnbarhet i aluminium. Krever ca 5% av energibruk å gjennvinne aluminium i.f.h.t. produksjon. Ca 85% av all aluminium produsert er enda i sirkulasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ryback

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 15. mai 2020, klokken 14:10
Sitat fra: ryback på fredag 15. mai 2020, klokken 11:41
Det virker jo som en logisk slutning det. Men det er mange andre ulemper med høy vekt.

Aluminium krever mye energi under produksjon, men kan gjennvinnes i det uendelige. Det krever 95% mindre energi å gjenvinne aluminium enn å produsere nytt. Så hvis man har gode materialkretsløp så vil kanskje lette materialer ikke være så skadelig allikevel.

(Ta disse dataene med en klype salt da det er "propaganda" jeg plukket opp mens jeg jobbet hos Hydro)

Det meste av aluminium blir resirkulert. Denne undersøkelsen sier vel at bruk av lette materialer har mer for seg enn for fossilbiler enn for elbiler. Å bruke lette materialer er nok en fordel for klimaet også for elbiler. Selv BMW med sin ultralette i3 klarer å produsere elbiler som konkurrerer godt i markedet. Og det er ingen tvil om at vektinnsparing på ca 200 kg (for i3) sparer masse energi over 20 år.

Det største problemet med i3 er bruken av karbonfiber. Foreløpig er man ikke i stand til å resirkulere karbonfiber på noen god måte.

Det er vel samme problem som man ser med vindturbinblader. De er laget av en glassfiber, plast og karbonfiber. Plast og glassfiber kan resirkuleres, men når det er blandet med andre ting så blir det vanskelig/kostbart og blir deponert istedenfor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA