Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Chevy Bolt fungerende app?

Startet av Trine2, lørdag 07. mars 2020, klokken 21:53

« forrige - neste »

Trine2

Jeg vurderer å kjøpe en Bolt og lurer på om disse har fungerende app i Norge siden de er importert fra USA?

Er det andre ting å tenke på som om ODO-meteret står i miles istedet for km osv?

Jeg er klar over at ladingen er ombygd dersom de støtter hurtiglading, men er det andre ting tro?

sjokomelk

Du velger enkelt i menyen om infoen i instrumentpanelet skal vises i metrisk eller "imperial". Så det er ikke noe problem.
Men du mangler app, radio, navigasjon, hurtiglading og forhandler/importør for garantisaker.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

EV-FTW

Sitat fra: sjokomelk på søndag 08. mars 2020, klokken 09:15
Du velger enkelt i menyen om infoen i instrumentpanelet skal vises i metrisk eller "imperial". Så det er ikke noe problem.
Men du mangler app, radio, navigasjon, hurtiglading og forhandler/importør for garantisaker.

Nå er det ikke alle forhandlere som har gått konkurs, er flere som importerer disse bilene, blant annet Holmane bil i Egersund, og disse står da for service og garanti, så lenge bilene er kjøpt av dem!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trine2

Manglende app er negativt, men man kan vel bare koble til mobilen for android auto og radio osv.

Er det noe feil som går igjen på disse bilene?

chargedup

Mangler app ja, i slutten av året mister jo også ampera appen. Begge de to har forvarming fra nøkkelen, dvs at dersom du er nærme nok bilen kan du starte forvarming fra nøkkel.

Dersom man kjøper 2016/2017 Bolt er det viktig at den har fått softwareoppdatering (så tidlig som mulig) som går på balansering av cellene. Ikke så lett å finne avisartiklene om dette nå lenger, men les feks her: https://insideevs.com/news/337521/update-possible-chevy-bolt-battery-cell-failure-prompts-gm-statement-recall/ I USA blir alle Bolt eiere som har dårlige celler i batteriet kontaktet (ettersom Chevrolet leser av batterihelse gjennom onstar/4g), i Norge blir du ikke kontaktet ettersom simkortet ikke virker og bilen er utenfor garantibestemmelsene (bil kjøpt i USA har kun garanti i USA).
Bortsett fra noen biler med feil på batteriet virker det (utifra hva jeg har lest) som om det er like lite feil som alle andre biler.

quote: "Nå er det ikke alle forhandlere som har gått konkurs, er flere som importerer disse bilene, blant annet Holmane bil i Egersund, og disse står da for service og garanti, så lenge bilene er kjøpt av dem!"
Problemet med Bolt i forhold til Ampera er at de ikke har noen offisiell norsk importør. Dersom feks Holmane bil går konkurs er garantien også borte (som med Bergheim), mens hvis Mobile (Opel forhandler) går konkurs kan man gå til BOS som er importør for Opel.

Prisene på finn på Bolt, 2018 og nyere, er altfor høye i forold til helt ny ampera-e til 335' der man får full garanti i mine øyne. Prisene på brukte Ampera er helt syke på finn ettersom man får ny bil til 335'. Sagt med andre ord har selgere på finn ikke justert prisene etter den nye lavere prisingen på nybil fra Opel.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trine2

Sitat fra: chargedup på mandag 09. mars 2020, klokken 11:57

Prisene på finn på Bolt, 2018 og nyere, er altfor høye i forold til helt ny ampera-e til 335' der man får full garanti i mine øyne. Prisene på brukte Ampera er helt syke på finn ettersom man får ny bil til 335'. Sagt med andre ord har selgere på finn ikke justert prisene etter den nye lavere prisingen på nybil fra Opel.

Enig, men man kan da heller ikke regne med å få solgt bilen når prisene er for høye i forhold til nybil. Trodde kanskje at Mobile hadde en løsning når nåværende app forsvinner?

chargedup

Dette med lik eller til og med høyere priser på bruktbil på finn vs nybil er noe som går igjen for flere av elbilene som har fått et kraftig priskutt av forhandler. Muligens uvitenhet blant kjøpere som gjør at det skiller så lite på brukt vs ny, men en eller annen gang må det vel gå hull på "boblen".

Joda, Mobile sin selger sa også til meg for et par uker siden at app sannsynligvis kommer. Ettersom Opel/Mobile ikke nevner dette offisielt eller har gått offentlig ut om det, er det rimelig å anta at det ikke er 100% sikkert om/når det kommer enda. Grunnen til at jeg nevnte at appen til Ampera blir borte, var rett og slett for å si at manglende app på Bolt ikke lenger trenger å være et minus med Bolt vs Ampera.

Ettersom Ampera/Bolt delen av elbilforumet er "helt" dødt, kan du se på det amerikanske Bolt forumet for feil som går igjen, hvis ingen andre svarer her.
https://www.chevybolt.org/threads/is-your-experience-trouble-free-so-far.9826/
Slik jeg har forstått det er det generelt batteri som er den mest vanlige feilen (iaf den mest diskuterte og garantert den dyreste feilen), i tillegg til tilfeldige feil som oppstår på alle biler (infotainment fryser, ulyder osv) og elbilspesifikke "forumfeil" (dekk slites fort, feil rekkevidde i GOM, 12v osv.).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA