Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

Rosstopher

Tenkte det var greit med en felles tråd med informasjon om Cybertruck. Har ikke bare samlet informasjon, men regnet om til norske enheter og har noen tanker om hva dette betyr for oss. Alle spesifikasjoner er for USA-utgaven. Mulig det blir endringer før lansering i Europa. Svar nedenfor dersom du har noe å tilføye eller korrigere.

Rekkevidde (EPA, antar WLTP vil bli noe lengre):
Single motor: 400+ km
Dual motor: 480+ km
Tri motor: 800+ km
Grunnen til at Cybertruck skal ha så store batterier og lang rekkevidde er nok ikke at pickuper skal trenge å kjøre så mye lengre enn personbiler, men heller at man skal kunne komme seg et godt stykke med tilhenger.

Batteri (antatt):
Single motor: 100 kWh?
Dual motor: 120 kWh?
Tri motor: 200 kWh?

Lading (antatt):
Hurtiglading: 250 kW = 1000 km/t
AC-lading: 11 kW = 45 km/t

Størrelse:
Lengde: 588 cm (58 cm lengre enn Toyota Hilux)
Bredde: 208 cm
Høyde: 190 cm

Konstruksjon:
"Exoskeleton" kaller Tesla konstruksjonen. Dette innebærer at det er selve karosseri-platene som er den bærende konstruksjonen i motsetning til et tradisjonelt selvbærende karosseri hvor man har et karosseri som bærende konstruksjon med karosseriplater festet utenpå. Karosseri-platene skal være 3 mm tykke og både karosseri og glass skal være skuddsikkert.

Vekt:
Musk har tweetet at Cybertruck blir Class 2B eller Class 3. Class 2B har totalvekt på 3,8 til 4,5 tonn. Class 3 har totalvekt på 4,5 til 6,3 tonn. Dette vil kreve førerkort klasse C1 i Europa. NB! Unntaket i regelverket som tillater deg å kjøre elbiler med totalvekt opptil 4250 kg på klasse B gjelder kun lastebiler (klasse N2), og utelukker dermed biler med baksete.
Nyttelast er oppgitt til 1587 kg for alle varianter. Mulig denne kan reduseres og bilen kan nedklasses til under 3500 kg. Også mulig at noen varianter kommer under 3500 kg, mens f.eks. tri motor har såpass tungt batteri at det ikke er mulig å nedklasse den.

Hengervekt:
Single motor: 3,4 tonn
Dual motor: 4,5 tonn
Tri motor: 6,3 tonn
Merk at personbiler i Norge ikke kan trekke mer enn 3500 kg. På lastebiltilhengere over 3500 kg er det krav til luftbremser (eller elektriske bremser slik som amerikanske tilhengere har).

Interiør:
6 seter
17" skjerm på dashbordet + muligens en skjerm i rattet
Lasteplan/bagasjerom skal romme 2800 liter og er 2 meter langt
Klimaanlegget skal også kunne kjøle/varme lasteplan/bagasjerom - muliggjør camping samt hundebur
Motorisert lokk på lasteplan/bagasjerom

Pris (antar dollarkurs på 10):
Single motor: 400.000 kroner
Dual motor: 500.000 kroner
Tri motor: 700.000 kroner

Terrengegenskaper:
Bakkeklaring: 40 cm (Toyota Hilux har 28 cm)
Approach angle: 35 grader (Toyota Hilux har 31 grader)
Departure angle: 28 grader (Toyota Hilux har 26 grader)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Når ha det vel og blitt sagt at CT for Europa ikke blir lik den i USA. Forhåpentligvis mere tilpasset europeiske reglement og veier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaiat

Sitat fra: Rosstopher på søndag 10. mai 2020, klokken 09:50
Hengervekt:
Single motor: 3,4 tonn
Dual motor: 4,5 tonn
Tri motor: 6,3 tonn
Merk at personbiler i Norge ikke kan trekke mer enn 3500 kg. På lastebiltilhengere over 3500 kg er det krav til luftbremser.

Vil bare kjapt nevne at elektriske tilhengerbremser (som brukes i USA) er nå tillatt i Norge. Dermed skulle det gå bra med større henger enn 3500 kg også på norske veier. Det er allerede importert hengere med elektriske bremser som brukes bak full-size USA-pickuper.

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. mai 2020, klokken 11:46
Når ha det vel og blitt sagt at CT for Europa ikke blir lik den i USA. Forhåpentligvis mere tilpasset europeiske reglement og veier.

Har dette blitt sagt av noen hos Tesla, eller bare av de tyske ekspertene som reagerte på formen?

Sitat fra: kaiat på søndag 10. mai 2020, klokken 15:04Vil bare kjapt nevne at elektriske tilhengerbremser (som brukes i USA) er nå tillatt i Norge. Dermed skulle det gå bra med større henger enn 3500 kg også på norske veier. Det er allerede importert hengere med elektriske bremser som brukes bak full-size USA-pickuper.

Har fått med meg at det har blitt lovlig med import av hengere med elektriske bremser, men er dette helt fritt fram, eller er det fortsatt sånn at tilhengerkombinasjonen skal skrives inn i vognkortet og den hengeren kun kan trekkes av en spesifikk bil?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 10. mai 2020, klokken 15:32

Har dette blitt sagt av noen hos Tesla, eller bare av de tyske ekspertene som reagerte på formen?

Mener det ble sagt innen Twitter tråd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Denne teksten står på Tesla.com om Cybertruck:

Sitat*All configurations are US specification only. Global specifications will be developed at a later date based on demand.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

sjokomelk

Sitat fra: Rosstopher på søndag 10. mai 2020, klokken 15:32
Sitat fra: kaiat på søndag 10. mai 2020, klokken 15:04Vil bare kjapt nevne at elektriske tilhengerbremser (som brukes i USA) er nå tillatt i Norge. Dermed skulle det gå bra med større henger enn 3500 kg også på norske veier. Det er allerede importert hengere med elektriske bremser som brukes bak full-size USA-pickuper.

Har fått med meg at det har blitt lovlig med import av hengere med elektriske bremser, men er dette helt fritt fram, eller er det fortsatt sånn at tilhengerkombinasjonen skal skrives inn i vognkortet og den hengeren kun kan trekkes av en spesifikk bil?
Det er "fritt frem" nå. Ingen kobling til spesifikk trekkvogn lenger, og kun notis om at trekkvogn må ha kontroller for elektrisk brems for å trekke hengeren.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


Rosstopher

Takk for den. Syns den ser bedre ut på veien enn på bilder. Bakfra syns jeg imidlertid den ser litt rar ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

Enig. Litt rar bakfra. Men jeg antar at siden de skal redusere størrelsen på bilen så vil vi nok se noen endringer bak også.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer


Rosstopher

Den tweeten tolket jeg som at Cybertruck i utgangspunktet bare skal selges i Nord-Amerika, og at det sannsynligvis kommer en versjon for resten av verden en eller annen gang. Høres ikke bra ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Tom E.

Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. mai 2020, klokken 08:29
Den tweeten tolket jeg som at Cybertruck i utgangspunktet bare skal selges i Nord-Amerika, og at det sannsynligvis kommer en versjon for resten av verden en eller annen gang. Høres ikke bra ut.

De har tatt imot mine reservasjonspenger så de får bare hoste opp med bilen til høsten neste år!

Og til størrelsen; Jeg skal ikke lukeparkere i Oslo så jeg har absolutt ingen utfordringer med størrelsen eller vekten på bilen. Jeg bor på bygda og trenger plass til børsa, motorsag og bikkjer. Bring it on!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA