Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon på CEE stikk

Startet av Radial, lørdag 09. mai 2020, klokken 22:20

« forrige - neste »

Radial

Hei

I 2018 fikk jeg satt opp nytt 32A 3fas 230v anlegg i garasjen, og ba om ett (blått)16A 3fas stikk for eventuelt litt 3-fas industri utstyr i framtiden.

Den er sikret med en Eaton xpole 16A jordfeilautomat med C-karakterestikk.
Nå blir det trolig en elbil i løpet av 2020/2021, og ladestasjon må inn etter hvert, og denne kursen er veldig aktuell.

Men jeg leser at det tydeligvis langt ifra er innafor å bruke dette stikket uten DC sikring OG B-vern.
Men setter jeg inne DC og B vern får jeg ikke brukt stikket til opprinnelig tiltenkt 3-fas utstyr.

Hva gjør folk flest?
Disse 8/10/13A shuko laderene du får med bilen står da på helt vanlige jordfeilautomater over hele landet, så skjønner ikke forskjellen på shuko og en ladestasjon?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Sitat fra: Radial på lørdag 09. mai 2020, klokken 22:20
Men jeg leser at det tydeligvis langt ifra er innafor å bruke dette stikket uten DC sikring OG B-vern.
Men setter jeg inne DC og B vern får jeg ikke brukt stikket til opprinnelig tiltenkt 3-fas utstyr.
Jordfeilbryter type B gjør ingen forskjell for ting du måtte velge å koble til stikket ditt. Du har fortsatt "vanlig jordfeilbryter" i en type B. Alt den gjør er ekstra sikring mot DC returstrøm i tillegg til funksjonen til en "vanlig" jordfeilbryter. Bare å plugge inn hva du måtte ønske selv om du har et B-vern.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Erik Ola Ulvestad

#2
Du har i dag jordfeilvern i form av kombiautomat. Men du treng jordfeilvern som taklar DC strøm med feks 30mA følsomhet  ELLER tilsvarande funksjon. Tilsvarande oppnår du med feks innebygd DC-RCM i ladestasjon. (Automat av Type B for DC og høyfrekvent finnest ikkje i lite kombiformat men kun som OV+JFV som gir 6-7 modulbredder, meg bekjent) Er det nyinstallasjon er det vel no også krav om overspenningsvern, i det minste på hovedinntak. Så, kun en fornuftig ladestasjon er det du treng, så vidt eg kan forstå. 3 fas gir deg +15% for bilar med 2 ladetrinn som kan bruke dette på 230V IT nett. Pr d.d. er det vel kun Tesla TM3 som kan nytte full symmetrisk 3fas på 230V IT, muligens model Y?
Bruk av schuko grunnar nok i at det er eksisterande opplegg og at ladekladd typisk dreg kun 8-10A og har DC-RCM innebygd. Det kan sjølvsagt hevdast at regelmessig lading er bruksendring og derfor utløser krav om anlegg iht tiltenkt bruk jfr siste gjeldane forskrift. Men folk lukker vel auga for det..

Ein godt montert ladekladd på schuko treng ikkje vere dårleg, men fast anlegg og funksjon som gjer at kontakter ikkje blir kopla under belastning, dimmensjonering på kontakter, osv gjer ladestasjonen overlegen pluggbart materiell med daglig til og frå kopling.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Radial

Overpenningsvern sitter i huset + en 32A sikring for garasjen der inne.
Underfordeling i garasjen, med flere 16A kurser.

Men hvis ladestasjonen har DC-RCM, og/eller eller B-vern innebygget, så er eksisterende sikring OK?

Sitter da ett såkalt A-vern i automaten i dag?
http://www.eaton.no/EatonNO/ProdukterLosninger/Elektriske/ProdukterTjenester/Vern/Jordfeilautomater/xPole/index.htm
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Leser vel egentlig nå at det ER bare ett alternativ for meg med jordfeilautomat fra før : DC-RCM

Et B-vern i stasjonen, blokkerer tydeligvis for A-vernet i sikringen, derfor blir DC-RCM i stasjonen selve løsningen på alt.

Er jo en jungel av stasjoner der ute, men dette snevrer det hele greit ned.

Noen med erfaring fra BESEN stasjoner? Ser smart ut med løs type 2 stikk, og L1-L2-L3 strømtrekk + batteriprosent i lite diskret display.
Slipper disse j***a app'ene til alt😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektrolux

Stikket du bruker skal være på egen kurs med jordfeilvern type B.

Dette har normalt en følsomhet på 30 mA AC og DC, og 60 mA DC kan ødelegge for følsomheten til forrankoblede A vern.

De fleste ladestasjoner kommer nå med innebygd 30 mA AC vern og 6 mA DC vern som er så følsomme at forrankoblede A vern beholder sin funksjon.

Det beste er derfor å erstatte stikket ditt med en moderne ladestasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Radial på lørdag 09. mai 2020, klokken 23:47
Noen med erfaring fra BESEN stasjoner?
Eg har 2 stk BESEN 7.4kW (1fas 32A) i/på garasja på ein 3fas 25A kurs for E-tron + Leaf. Men eg har versjon med app fordi eg ville ha eit api å programmere laststyring mot (jfr 25A kursen og 53A hovedinntak).
Du får dei med fast kabel eller type2 kontakt. Det litt spesielle kontakthuset fungerar som super kabelkveilholder.
Men batterisymbolet viser nok ikkje sann bil-batteri-prosent, desverre.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Radial

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 10. mai 2020, klokken 00:58


Sitat fra: Radial på lørdag 09. mai 2020, klokken 23:47
Noen med erfaring fra BESEN stasjoner?
Eg har 2 stk BESEN 7.4kW (1fas 32A) i/på garasja på ein 3fas 25A kurs for E-tron + Leaf. Men eg har versjon med app fordi eg ville ha eit api å programmere laststyring mot (jfr 25A kursen og 53A hovedinntak).
Du får dei med fast kabel eller type2 kontakt. Det litt spesielle kontakthuset fungerar som super kabelkveilholder.
Men batterisymbolet viser nok ikkje sann bil-batteri-prosent, desverre.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

What!? Hva slags % viser den da? 🤭
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. mai 2020, klokken 00:24
Stikket du bruker skal være på egen kurs med jordfeilvern type B.

Dette har normalt en følsomhet på 30 mA AC og DC, og 60 mA DC kan ødelegge for følsomheten til forrankoblede A vern.

De fleste ladestasjoner kommer nå med innebygd 30 mA AC vern og 6 mA DC vern som er så følsomme at forrankoblede A vern beholder sin funksjon.

Det beste er derfor å erstatte stikket ditt med en moderne ladestasjon.

Poenget var å beholde  CEE stikket, og da enkelt koble ut lader for annet utstyr ved behov 🙂
Helst uten å bytte noe i skapetni garasjen, er ikke sååå god plass der😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. mai 2020, klokken 00:24
Stikket du bruker skal være på egen kurs med jordfeilvern type B.

Men er det noe krav til at B-vern (eller tilsvarende) skal være på kursen og ikke i selve ladestasjonen? Husk at dette er en eksisterende kurs, og det er ikke snakk om Schuko så det er ikke noen bruksendring her.

Sitat fra: Radial på søndag 10. mai 2020, klokken 07:20
Poenget var å beholde  CEE stikket, og da enkelt koble ut lader for annet utstyr ved behov 🙂
Helst uten å bytte noe i skapetni garasjen, er ikke sååå god plass der😜

Slik jeg leser ditt første innlegg høres det ut som du allerede har dette stikket på en egen 16 A kurs. Da mangler du bare B-vern (eller DC-RCM), og det får du jo innebygd i stasjonen. Da trenger du ikke å gjøre noen endringer i sikringsskapet og du trenger ikke besøk av elektriker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 10. mai 2020, klokken 07:31
Slik jeg leser ditt første innlegg høres det ut som du allerede har dette stikket på en egen 16 A kurs. Da mangler du bare B-vern (eller DC-RCM), og det får du jo innebygd i stasjonen. Da trenger du ikke å gjøre noen endringer i sikringsskapet og du trenger ikke besøk av elektriker.
Stikk som skal brukes til elbillading skal være sikret med type b vern, siden man ikke vet om laderen som kobles til har DC-RCM eller ikke.

Siden dette er en frittstående garasje kan man koble en ladestasjon med DC-RCM på samme kursen som stikket, men den må være fast koblet til. Det er nok den beste lovlige løsningen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. mai 2020, klokken 07:59
Stikk som skal brukes til elbillading skal være sikret med type b vern, siden man ikke vet om laderen som kobles til har DC-RCM eller ikke.

Men dette gjelder jo bare nye kurser. Her er det snakk om lading på eksisterende kurs. Hadde det vært snakk om schuko-kontakt hadde dette blitt en bruksendring og utløst krav om oppgradering til gjeldende regelverk, men med industrikontakt blir det ikke en bruksendring og medfører ingen krav om oppgradering. Har ikke NEK 400 foran meg, men hvis du sjekker delen der det står om lading på eksisterende kurs og bruksendring vil du se at dette kun gjelder schuko.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Maxwell_400

Det er sånn jeg leser NEK400 også, CEE kan brukes for lading av elbil hvis boksen du lader med har vern eller DC 6mA beskyttelse. Det som er nytt i NEK400:2018 er at Schutz Kontakt må ha B vern og at diverse overganger samt skjøteledninger ikke skal benyttes. En annen endring er at CEE ikke skal være offentlig tilgjengelig som elbil lade kontakt.

En må se litt på intensjonen bak NEK400:2018, den er ikke for å gjøre livet surt for elbil eiere men for å gjøre lading trygt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Oddaa

Hva finnes tilgjengelig av ladebokser med DC-vern og CEE-tilkobling da? Det aller meste er vel for fast installasjon?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Radial på søndag 10. mai 2020, klokken 07:19
What!? Hva slags % viser den da?
Den viser vel ikkje % men eit animert batterisymbol som fyllest opp under lading. Ingen ladestasjonar viser batteriprosent dersom dei ikkje brukar IEC/ISO 15118 protokollen. Huttigladarar har denne funksjonen, men få eller ingen AC veggboksar har dette. (Tesla har ein properitær CAN bus med sin TWC)
TIbber har eit opplegg med å snakke gjennom webservices til bilen sin konto for dei bilmodellar som støttar det, men det er jo ei indirekte løysing.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA