Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Home, via Tibber eller direkte, ulemper?

Startet av ProsjektX, søndag 10. mai 2020, klokken 17:40

« forrige - neste »

ProsjektX

er for tida ikke spesielt opptatt av "smart" strømstyring, og egentlig holder det med en dum lader, men uansett er Easee med B vern innebygd ikke såå dyrt med litt rabatter. Her jeg bor er det redusert nettleie mellom 22:00 og 06:00 i vinterhalvåret. Tenker f.eks å handle via Tibber med henvisningsrabatt, så ender det på 6500kr, som er ok

Men, mister man noe hvis man sier opp Tibber igjen seinere? Appen til Easee fungerer uavhengig..? Annet å tenke på?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

arthur

Har også tenkt å få montert en Easee, men vil ikke binde meg opp til noen strømleverandør. Det er svært gode avtaler å få i markedet og i perioden februar til og med april betalte jeg mindre enn prisen for nettleien da jeg fikk større garantert avslag på kraftleddet enn hva kraften kostet! Jeg har regnet ut at min strømpris for perioden ble cirka 33 øre ALT inkludert! Avtalen jeg har nå i opptil seks måneder (mitt valg) er på MINUS åtte øre og uten påslag. Og (spot)prisen er vel dessuten kjent på forhånd så da kan man bare stille inn en timer og lade på den billigste tiden, normalt etter 23.00 om kvelden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jakure

Sitat fra: ProsjektX på søndag 10. mai 2020, klokken 17:40
...
Men, mister man noe hvis man sier opp Tibber igjen seinere? Appen til Easee fungerer uavhengig..? Annet å tenke på?

Easee ladeboksen fungerer 100% uavhengig av Tibber. Den blir naturligvis bare en "dum" ladeboks. Men når det er sagt, forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke skal være interessert i "smarte" løsninger når det både kan gi deg økonomiske fordeler, unngå sløsing av ressurser samt bidra til at vi fordeler strømbelastningen jevnere gjennom døgnet. Her er Tibber en seriøs aktør som både har de laveste prisene, samt jobber med strømeffektive løsninger.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

arthur

Sitat fra: jakure på søndag 10. mai 2020, klokken 20:41
Sitat fra: ProsjektX på søndag 10. mai 2020, klokken 17:40
...
Men, mister man noe hvis man sier opp Tibber igjen seinere? Appen til Easee fungerer uavhengig..? Annet å tenke på?
Her er Tibber en seriøs aktør som både har de laveste prisene, samt jobber med strømeffektive løsninger.

Jeg betaler spotpris MINUS åtte øre og uten påslag hvilket gjør Tibber helt uaktuell for min del! Eller har de en avtale som du kan opplyse om som er like god eller bedre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ProsjektX

I forhold til ladestasjon kan jeg ikke se hvordan Tibber kan bidra til at jeg sparer penger på det. Setter som regel timeren i bilen til å lade mellom 23-06 og vil dermed alltid treffe den rimeligste perioden, og den perioden med minst nettleie. Liker ikke å komplisere ting mer enn nødvendig. Dessuten er det ingen to-veis kommunikasjon med bilen i en ladestasjon, så en er avhengig av åpen integrasjon med selve bilen for å fullt styre dette.

Men spørsmålet, å eventuelt koble fra en Easee Home fra Tibber; det er ingen spesielle knytninger her som gjør at den ikke fungerer som en standard Easee..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

jakure

Som tidligere nevnt, fungere Easee laderen 100% med hvilken som helst strømleverandør – det er ingen krav om Tibber abonnement. Hvorvidt du sparer penger med Tibber er først og fremst avhengig av kostnaden Tibber tar for strømsalget vs. andre strømleverandører. Men av hva jeg selv får tilgang på, er Tibber uten tvil de billigste på spotprismarkedet.

Før jeg selv gikk over til Tibber gjorde også jeg det samme som deg, og bare satte ladingen på om natten med innstilling i bilen. Dette fungerte greit, det. Men nå med Tibber ser jeg jo at dette blir enda litt smartere uten spesielle tiltak fra min side. I og med at Tibber har priskurven gjennom døgnet, opplever jeg nå at bilen kan lade når som helst på døgnet, men pauser ladingen igjen på andre tider i påvente av bedre priser. Slik fungerer det i alle fall for meg med «dum» hjemmelader og med integrasjon med bilen. Har lest meg til at Easee ladeboksen har tilsvarende smartfunskjon. Min far har nettopp får etablert Easee, og skal teste ut uten integrasjon mot bilen. Lurer selv på hvor smart Easee laderen er sammen lignet med å ha kontakt med bilen. Uansett, om den ikke blir fullt like smart, så er er noe smart funksjon kanskje bedre enn ingenting. Hvis ikke, er det bare å gå tilbake til tidligere - å lade manuelt når en måtte ønske.

Å bytte strømleverandør koster jo ingenting, så det er jo bare å prøve.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

arthur

Så lenge strømprisen er kjent 24 timer i forveien så er det vel ikke så vanskelig å stille en lader med bruk av en timer til å lade på den billigste tiden. At denne tiden uansett vil være når forbruket ellers er lavest fra 23.00 til 06.00 vil overraske meg. Eller mener du at jeg tar feil jakure?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jakure

Sitat fra: arthur på mandag 11. mai 2020, klokken 17:48
Så lenge strømprisen er kjent 24 timer i forveien så er det vel ikke så vanskelig å stille en lader med bruk av en timer til å lade på den billigste tiden. At denne tiden uansett vil være når forbruket ellers er lavest fra 23.00 til 06.00 vil overraske meg. Eller mener du at jeg tar feil jakure?
Nei, på ingen måte. Men med smarte løsninger tenker jeg i tillegg til økonomisk gevinst også å slippe og huske på å gjøre de manuelle øvelsene/innstillingen. Men når du skriver at du har den strømprisen du har og kanskje aldri har behov for å lade bilen andre tidspunkter enn mellom 2300 og 0600, så er smartlading kanskje ikke like nyttig for deg. 

For mange kan det kanskje være praktisk å plugge bilen inn for lading når som helst og ikke kun nattestid, men likevel la automatikken sørger for at ladingen gjøres (i snitt) billigst mulig fordelt over døgnet.

Du som ikke har Tibber, kan jo prøve Tibber appen og elbil integrasjon deres. Jeg lurer på om Tibber appen, smartladingen og deres integrasjon fungerer selv uten Tibber abonnement?
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

arthur

Sitat fra: jakure på tirsdag 12. mai 2020, klokken 09:25
Sitat fra: arthur på mandag 11. mai 2020, klokken 17:48
Så lenge strømprisen er kjent 24 timer i forveien så er det vel ikke så vanskelig å stille en lader med bruk av en timer til å lade på den billigste tiden. At denne tiden uansett vil være når forbruket ellers er lavest fra 23.00 til 06.00 vil overraske meg. Eller mener du at jeg tar feil jakure?
For mange kan det kanskje være praktisk å plugge bilen inn for lading når som helst og ikke kun nattestid, men likevel la automatikken sørger for at ladingen gjøres (i snitt) billigst mulig fordelt over døgnet.

Ja, helt klart fornuftig det, men vel så viktig er faktisk å velge riktig type strømabonnement og fra hvem. Trolig langt mer å spare på det enn fininnstilling av lading/prisstruktur hvor det trolig er nok å bare stille inn lading fra 23 på kvelden og så lenge man måtte trenge for å fylle/etterfylle strøm.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA