Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Historien repeterer seg selv. USA går stort, mens Europa downsizer

Startet av elektrolux, fredag 08. mai 2020, klokken 08:45

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:51
Rosstopher :+1: ser din vinkling men håper det er lov å si at jeg er litt uenig i dette. Jeg tenker at enten man bruker macro eller micro perspektiv på dette så mener jeg faktisk at "Norge har og fortsatt er  best på elbil"  Men men det blir litt hvordan man velger å se dette. Jeg ser bare på antall elbiler salg ift fossil pr mnd i Norge.

Vil faktisk påstå at vi har svært dyktige rikspolitikere fra alle partier som evnet å sette elbil på dagsorden når det skjedde og hadde visjoner. Nå kommer resten av verden etter Norge :+1:  Herlig :+1:

Ja du har rett i det, "best/verst på elbil" blir for bredt utsagn til å trekke bombastiske konklusjoner.

Hvis vi ser på andelen elbiler så har norsk avgiftspolitikk vært best i verden. Jeg skal imidlertid være litt tilbakeholden med å kalle det et eksempel til etterfølgelse, siden vår modell med kutt i avgifter baserer seg på at avgiftene er veldig høye i utgangspunktet.

Hvis vi ser på relativ utslippsreduksjon går jeg også utifra at Norge er best i verden. Ser vi på absolutt utslippsreduksjon derimot, er det klart at de store landene som har en klar elbilpolitikk (f.eks. USA og Kina) kutter langt flere gram CO2 med sin elbilpolitikk enn det lille Norge gjør.

Hvis vi skal se på hvor mye avgiftslette som gis per elbil, eller hvor billige elbiler blir av den førte politikken, kommer heller ikke Norge best ut. Andre steder i verden kan man ende opp med å betale titusenvis mindre for elbilen enn det vi gjør i Norge.

Jeg er enig i alt du sier, men som du sier: dette kan vinkles på mange måter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

#16
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 08:45
https://electrek.co/2020/05/07/emerging-trend-tiny-evs-for-europe-and-giant-electric-pickups-for-the-us/
Her kan man se det fra ulike perspektiv:

California har hatt Fiat 500E i mange år, og nå får Europa også 500E. Sånn sett kan man si at USA går opp i størrelse med nye modeller, og Europa går ned.
Smart Fortwo electric var også solgt i USA tidligere.
I framtida kommer det større kjøretøy som Cybertruck, F-150 og Hummer. Men noen av disse bilene kommer vel til Europa også?

Behovene er ulike:
Enkelte gamle byer i Europa, er så trange at man ikke kommer fram med normale biler, og det kan være trangt å parkere.

Intensiver med fast beløp favoriserer billige biler:
Den gangen Georgia hadde intensiver på 5000usd for biler som Leaf, i tillegg til føderale intensiver på 7500usd, så fikk jeg inntrykk av at det var billigmodellen S av Leaf, som var popuær der.

I Europa preges vel avgiftene av co2-penalty for fabrikanter på 95 € pr gram som eventuelt overskrider 95g/km. Etter mine beregninger vil fabrikantene som ligger over 95gram, spare fra ca 9025 euro og oppover for hver nullbil man selger som trekker ned utslippstallet, og fabrikantene med høyest utslipp, har mest å tjene på å selge elbil.
Jeg synes det er vanskelig å finne vektingen for nullutslippsbiler, og det kan være noe motstriden info der ute.
Sitat fra: dieselnet link=https://dieselnet.com/standards/eu/ghg.php
Each car emitting ≤ 50 g/km counts as 2 cars in 2020, 1.67 cars in 2021, 1.33 cars in 2022, and as 1 car from 2023.
Regneeksempel:
Dersom det fortsatt finnes fabrikanter som ligger på 120g/km, som var normalt i 2018, så vil bilen trekke ned snittet med 240g, om man selger en nullutslippsbil i 2020, og man vil spare 95€/g*240g=22800€.

Også i Europa er det subsidier i enkelte stater, som f.eks i Sverige hvor det ligger på 60 000kr.

Mange av disse støtteordningene er på like store beløp på små og store biler i kjøretøyklassen personbil.
Jeg vil anta at i ekstreme tilfeller så vil  beløpet nærmest dekke produksjonskostnadene for et lite kjøretøy, men langt i fra for et stort kjøretøy. Så om Chrysler selger en Fiat 500E eller en Tesla Model X i Europa, så blir intensivbeløpet det samme.

Enkelte små elbiler blir registrert som motorsykkel og ikke som personbil, og da blir regnesykket helt annerledes.

Små biler har statistisk sett kort kjørelengde på år, og få år med levetid, og de kan dekke transportbehov som ellers kunne vært dekket med andre framkomstmidler som el-sykkel.
Dyrere biler kan dekke et større transportbehov, og de kan brukes til yrkestransport, og å transportere flere personer og varer over lengre avstander, og over flere år, og de er typisk teknologiske pådrivere.


RJK

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:37
Altså jeg er helt enig i at bompenger er en usosial avgift som rammer skjevt avhengig av inntekt og hvor du bor. Jeg syns også det er besynderlig at det er sosialister som er de største tilhengerne av slike usosiale avgifter.

Det hjelper imidlertid ikke saken din/vår å komme med misvisende påstander.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. mai 2020, klokken 07:26Norge har dessverre gått fra å være best på elbil til å være værst.

Norge har aldri vært best på elbil. Grunnen til at det selges mange elbiler i Norge er ikke at elbiler er billigere her enn i alle andre land, for det er de ikke. Grunnen er at fossilbiler er mye dyrere her enn i nesten alle andre land. Norge er heller ikke verst på elbil nå - det er andre land som har høyere avgifter på elbil - både ved innkjøp og i bompenger.

Å bruke din nøyaktige situasjon, der du bor rett ved en bomstasjon er heller ikke dekkende for hele Norges avgiftstrykk. Det er mange andre steder i verden hvor man kan bo rett ved en bomstasjon og betale mye mer enn 10 kroner for å kjøre elbil i 3 km.

Og avgiftene er fortsatt ikke "rekordhøye" på bruk av elbil. Avgiftene var høye, ble redusert til null, og har nå blitt økt til mer enn null.

Enig i mye av det du skriver, men elbil er jo faktisk billigere i Norge enn i andre land, nettopp pga at det ikke finnes kjøpsavgifter. Svenskene er jo ifølge journalistene snytt fordi Polestar2 og Volvo XC40 Recharge (helelektrisk) er billigere i Norge enn i Sverige. Og Tesla er jo glimrende eksempel. De fleste stater har avgifter på bilene, men de reklamerer med prisen eks avgift, for å være sammenlignbar mellom stater.

Når da ice-biler belemres med masse moms og andre avgifter, så blir differansen veldig liten, og i noen tilfeller blir elversjonen billigst. Så de to faktorene spiller dog veldig godt sammen som årsak, sammen med at fossilt drivstoff, tross mindre avgifter i prosent, likevel er godt dyrere. Frislipp fra idiotiske bompenger bedrer også regnskapet for de som kjører elbil.

Dog ikke enig i Electrolux sin syting om at det er blitt så ille å være elbilist. Det er til tider ille å være bilist i Norge, og elbilene har blitt "litt mindre bedre" enn icebiler, men er fremdeles klart bedre i det meste, bortsett fra pris på hurtiglading og lynlading. Men det er jo en "øvelse" som man kan påvirke selv ved å velge en elbil som gjør at man sjelden trenger å benytte seg av slikt, eller velge det merket som er snillest med kundene med sine godt lavere priser på eget ladenettverk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E_S

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 20:49

Å hente mitt daglige brød, eller besøke min syke mor 3 km unna koster meg 10 kr med elbilen, mens samme tur med en diesel mopedbil koster 2kr i diesel, elscooteren 50 øre i strøm, eller elsykkelen 25 øre i strøm.

Vil jeg kjøre tryggere og behageligere[...]

Om man bor i en by eller bynære strøk må man akseptere at det er ikke bærekraftig what-so-ever å kjøre bil hit og dit for hver minste lille gjøremål som ligger innenfor så kort avstand at en frisk og før person kan gå. En bil tar akkurat like mye plass og lager akkurat like mye kø uansett hva den går på, og det er sammen med lokal forurensning hovedutfordringen i byene. Elbilen har den store fordelen at den ikke gir noen lokale utslipp, men som nevnt bidrar den like mye til kø og plassproblemer.
:)

Rosstopher

Sitat fra: RJK på lørdag 09. mai 2020, klokken 13:12
Enig i mye av det du skriver, men elbil er jo faktisk billigere i Norge enn i andre land, nettopp pga at det ikke finnes kjøpsavgifter.

Elbil er billigere i Norge enn i noen land ja, men dyrere enn i andre land.

Hvis produsent, importør og forhandler skal ha 400k for en elbil, skal staten ha ingenting og man må som kunde betale 400k for bilen i Norge.

Hvis produsent, importør og forhandler skal ha 400k for en elbil, må man f.eks. i California betale opptil 10 % moms, men får deretter opptil $7500 (kr. 75000) tilbake fra føderale myndigheter og opptil $7000 (kr. 70000) tilbake fra delstaten. Da ender man i beste fall opp med å betale:
400k + 10 % moms = 440k.
- 75000
- 70000
= 295k, altså 105.000 kroner eller 26 % mindre enn samme bil ville ha kostet i Norge.

Flere land har slike ordninger hvor man som kunde ender opp med lavere pris enn det forandler skal ha for bilen. Slik har det aldri vært i Norge, og derfor har heller aldri elbiler vært billigere i Norge enn i alle andre land.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA