Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC-kompressor ramler og skramler som en forbrenningsmotor

Startet av StThicket, fredag 08. mai 2020, klokken 08:15

« forrige - neste »

StThicket

Jeg merket en rar lyd fra bilen for noen måneder siden, men her om dagen ble den plutselig merkbart høyere. Jeg kjenner vibrasjonen i karosseriet, og hører det veldig godt. Lyden forsvinner så snart jeg skrur av AC. Bilen rundet selvsagt 5 år for 5 måneder siden, så garanti har jeg ikke lengre.

Noen som har en liknende erfaring? Hva kan jeg gjøre annet enn å bla opp 20 tusen for bytte av kompressor?

Amatøren

Selge den med dertil redusert pris så prisen gjenspeiler verdien.

Alternativt bruke den uten AC, men vet ikke hvor bra det er på sikt. Totalkostnaden hvis det ikke fikses nå.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

StThicket

Det er vel alltid en dårlig deal å selge en bil med feil...

Jeg hadde håpet det finnes en rimeligere måte å fikse dette på. Er det mulig å overhale kompressoren på noen måte uten å kjøre full AC service?

Rosstopher

Sitat fra: StThicket på fredag 08. mai 2020, klokken 11:58
Det er vel alltid en dårlig deal å selge en bil med feil...

Jeg hadde håpet det finnes en rimeligere måte å fikse dette på. Er det mulig å overhale kompressoren på noen måte uten å kjøre full AC service?

Nei, skal først kompressoren demonteres så mister du trykk i systemet og det må fylles på igjen. Gjøres på autorisert verksted eller hjemme med utstyr som jeg mener er ulovlig å bruke for deg og meg i Norge.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

nosi1202

Hva med brukt kompressor fra huggeri? Bytte denne på et uavhengig verksted og fylle opp igjen med gass. Du bør havne ganske langt unna 20.000 da
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

StThicket

Ja, jeg har vurdert dette også. Jeg vil da havne på ca halve prisen, men kan jeg stole på at en brukt kompressor vil være i god stand?

hybrid88

Har jeg samme problem?



Her er video. Lyden kommer ikke om jeg kun skrur på tenning uten å "starte" bilen for kjøring.

Hvis jeg starter den så kommer lyden med varmeapparat på auto. Skrur jeg off på varmeapparat så er lyden borte. Vrir jeg på hjulet så endrer lyden seg.

Etron 55
E-golf
911 GT3

sema2022

Dersom det er kompressoren, som denne tråden er relatert til, vil lyden forsvinne når AC bryteren slås av og det kun er varmevifte som går. Dersom lyden ikke forsvinner med AC av er det mest sannsynlig varmeviften som feiler, men dersom din bil har varmepumpe kan det være flere ting som lager lyd.

hybrid88

Det ble konkludert med 2 sensorer og kompressor. Skal ikke legge igjen en krone til hos møller så da blir det brukt kompressor byttet til 1/4 av prisen hos møller og deretter kvitte seg med denne møkkabilen fort som fy
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA