Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør Elbilforeningen gå i bresjen for et forbud mot å vaske bilen hjemme

Startet av elektrolux, fredag 08. mai 2020, klokken 00:44

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

z4rd

Dette har vel ikke så mye med "elbiler" å gjøre - men bilvask og håndtering av kjemikalier generelt. Synes ikke Elbilforeningen skal fronte denne saken. Man har allerede nok av relevante tema på bordet for de å ta tak i - ref. diskusjonen rundt det å forenkle lading og betaling, og ikke minst fortsette å jobbe for å utvikle insentiver for at folk skal velge elektrisk.

Jeg koser meg med bilvask hjemme, og bruker etablerte og "ordentlige" produkter. Men hvis det viser seg at disse er skadelige for alt rundt meg og min gårdsplass, så kan jeg helt fint kjøre noen minutter til et vaskeanlegg å ta selvvasken der siden de skal ha bedre håndtering for kjemikalier osv. Det er vel en grunn til at tyskerne forbyr det - så det er nok en sak å undersøke. Jeg har personlig ikke tenkt på det som et problem tidligere , men skjønner at det kan være skadelig i store mengder. Spørsmålet jeg stiller meg selv da er hvor lite kjemikalier skal det til for å gjøre skade? Og hva er langtidseffekten av dette?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: z4rd på fredag 08. mai 2020, klokken 06:38
Dette har vel ikke så mye med "elbiler" å gjøre - men bilvask og håndtering av kjemikalier generelt. Synes ikke Elbilforeningen skal fronte denne saken. Man har allerede nok av relevante tema på bordet for de å ta tak i - ref. diskusjonen rundt det å forenkle lading og betaling, og ikke minst fortsette å jobbe for å utvikle insentiver for at folk skal velge elektrisk.

Jeg koser meg med bilvask hjemme, og bruker etablerte og "ordentlige" produkter. Men hvis det viser seg at disse er skadelige for alt rundt meg og min gårdsplass, så kan jeg helt fint kjøre noen minutter til et vaskeanlegg å ta selvvasken der siden de skal ha bedre håndtering for kjemikalier osv. Det er vel en grunn til at tyskerne forbyr det - så det er nok en sak å undersøke. Jeg har personlig ikke tenkt på det som et problem tidligere , men skjønner at det kan være skadelig i store mengder. Spørsmålet jeg stiller meg selv da er hvor lite kjemikalier skal det til for å gjøre skade? Og hva er langtidseffekten av dette?

Z4rd:  :+1: helt enig i det du skriver: "Dette har vel ikke så mye med "elbiler" å gjøre - men bilvask og håndtering av kjemikalier generelt"

Jeg også at ikke Elbilforeningen skal fronte denne saken. Hva blir da det neste? Det er viktig å holde seg til kjerneoppgaver til foreni gen og det er nok å gripe tak i.

ruslebiff

Elbilforeningen må holde seg langt unna denne saken. Kan fort føre til at folk som er negative til elbil blir ennå mer negative når de hører at de ikke kan vaske bilen sin hjemme. Elbilforeningen bør bidra til overgangen til elektrisk mobilitet, ikke engasjere seg i andre saker som kan være polariserende i samfunnet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ruslebiff på fredag 08. mai 2020, klokken 07:06
Elbilforeningen må holde seg langt unna denne saken. Kan fort føre til at folk som er negative til elbil blir ennå mer negative når de hører at de ikke kan vaske bilen sin hjemme. Elbilforeningen bør bidra til overgangen til elektrisk mobilitet, ikke engasjere seg i andre saker som kan være polariserende i samfunnet.

ruslebiff :+1: :+1: er det lov å reise seg nå og skrike ut at man er helt enig med ruslebiff?  :+1: 8)


goggo

Elbilforeningen kunne oppnå mye her ved å fremforhandle gode medlemsavtaler på vask på noen av disse miljøsertifiserte vaskehallene, samt på miljøsertifiserte vaskeprodukter for de som foretrekker å vaske bilen sin selv hjemme.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

Sitat fra: goggo på fredag 08. mai 2020, klokken 08:27
Elbilforeningen kunne oppnå mye her ved å fremforhandle gode medlemsavtaler på vask på noen av disse miljøsertifiserte vaskehallene, samt på miljøsertifiserte vaskeprodukter for de som foretrekker å vaske bilen sin selv hjemme.

mvh
Hugo

Det er vel akkurat der problemet ligger.

Enda et produkt med apper, avtaler og kostnader bak seg.

Hvem skal betale ekstra for at elbilister med rette medlemskap skal spare litt?

Hva med vaskerabatt rabatt om en lader hos utvalgte selskap? Disse må da betale en gitt prosent videre til de som har vaskeplassene.

Resultatet er uansett nye kostnader for menigmann.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: goggo på fredag 08. mai 2020, klokken 08:27
Elbilforeningen kunne oppnå mye her ved å fremforhandle gode medlemsavtaler på vask på noen av disse miljøsertifiserte vaskehallene, samt på miljøsertifiserte vaskeprodukter for de som foretrekker å vaske bilen sin selv hjemme.

mvh
Hugo

Det er vel akkurat der problemet ligger.

Enda et produkt med apper, avtaler og kostnader bak seg.

Hvem skal betale ekstra for at elbilister med rette medlemskap skal spare litt?

Hva med vaskerabatt rabatt om en lader hos utvalgte selskap? Disse må da betale en gitt prosent videre til de som har vaskeplassene.

Resultatet er uansett nye kostnader for menigmann.

Her er jeg usikker på hva du mener @elektrolux, er du imot medlemsrabatter sånn generelt?

Det jeg mener er i alle fall at de som velger å være medlem i Elbilforeningen (jeg er ikke medlem) burde få mer igjen for det i form av rabatter på produkter de typisk har bruk for.  Selv er jeg NAF medlem, og utnytter medlemsfordelene der til fulle uten å ha dårlig samvittighet for det :)   

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Forbud mot hjemmevask er en vinkling elbil24.no har valgt. I artikkelen er det link til elbilforeningens omtale av saken, og på elbil.no nevnes ikke forbud med ett ord. På elbil.no er det link til denne aksjonens hjemmeside, og der problematiseres hjemmevask i noen setninger langt nede i artikkelen. Resten handler om kamp mot useriøse bilvaskefirmaer. Elbil24's valg om å spisse sin artikkel så veldig på forbud mot hjemmevask skal jeg ikke spekulere i.

Samtidig er det åpebart at aktører bak denne aksjonen har økonomisk vinning i å flytte bilvask fra gårdsplasser til vaskehaller. Og de kan bruke miljø som et skalkeskjul for få til dette. Derfor bør elbilforeningen være ekstra aktsom før de bidrar i slike kampanjer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Automat  :+1: takk for oppklaring :+1:

Og kampen mot useriøse bilvaskefirmaer synes jeg er veldig viktig.

Counterpointer

Her gjelder det å skille snørr og barter.

Er det miljøutslipp en er imot? Er det sosial dumping og utnyttelse av mennesker? Er det økonomi som er viktigst? Skal staten bestemme hva en gjør på egen eiendom?

Svaret vil variere, avhengig av hvor en legger argumentene.

Jeg synes det er skivebom å forby å vaske bil hjemme.

Er enig med de som tror dette vil provosere og skade synet på elbil ytterligere i miljøer som allerede er skeptisk. Elbilforeningen bør ikke profilere dette.

Forøvrig er det mange som bor langt unna vaskeplass/hall og det er da ingen mening i at det skal kjøres ekstra for å vaske.

Den største oppsamlingen av miljøgifter hjemme hos meg er den sørpa jeg drar med meg gjennom hele vinteren inni skjermene på bilen, ikke det miljøvennlige vaskemiddelet jeg bruker til bilvask.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


JorEl

Lei alt vi privatpersoner skal gjøre, mens stor industri slipper ut gift og møkk!

Husker en hovedfagsoppgave fra Handelshøyskolen, der man tok for seg kildesortering hjemme. Om vi sorterte i ca 100år, tilsvarte dette noen timer med produksjon fra Nordsjøen. :police:

Når man står og vasker bilen sin utenfor huset sitt, så kan man også tenke på hva slags maling og "gift" vi smører utover veggene for at matrialene ikke skal rotne. Hvor mange samler opp malingen man skraper av, før man legger på nyutviklet soppdrepende midler osv. I malingsbransjen skryter man alltid over hvor "rene" de nye produktene er. Det var de "gamle" løsemidlene som var farlige...hørt den før? :police:

Når man tenker på maten vi spiser, så er jo "alt" produsert med kunstgjødsel. Nitrogen forbindelser og fosfor spres i tusener av tonn, som havner i elver og hav, eller i vannglasset..klapp klapp for et jordbruk som er bærekraftig.

Kjøttproduksjon er jo også herlig. Dyrene i utlandet har det forferdelig mens de som er "stappet fulle med rene produkter" i Norge, er nesten grønne på stekeplata. ;) Edit; Stekeplata har selvfølgelig teflon.
(PFOA) (God film om Teflon; https://youtu.be/RvAOuhyunhY )
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA