Tekniske spørsmål > Kjøretips

Min 11 timer lange tur Grimstad-Egersund med en Leaf med 40 km rekkevidde

<< < (2/3) > >>

RJK:
Sjekk ut denne, Nissan E-NV200 med 69 kWh batteri. Firmaet muxan (nederlandsk) kan bytte batterier og legge til ekstra batterikapasitet på både denne og på Leaf.

:-)

https://www.youtube.com/watch?v=yd3uvtlamjY

https://muxsan.com/index.html

62 kWh batterioppgradering er mulig...!

https://muxsan.com/products.html#upgrade

;-)

Electric cars in Norway:

--- Sitat fra: RJK på Fredag 08. Mai 2020, klokken 00:43 ---Sjekk ut denne, Nissan E-NV200 med 69 kWh batteri. Firmaet muxan (nederlandsk) kan bytte batterier og legge til ekstra batterikapasitet på både denne og på Leaf.

:-)

https://www.youtube.com/watch?v=yd3uvtlamjY

https://muxsan.com/index.html

62 kWh batterioppgradering er mulig...!

https://muxsan.com/products.html#upgrade

;-)

--- Slutt sitat ---

Herlig og takk for linkene :+1: :+1:

Ja alt er mulig med plug&play batteri pakke bytter. Håper dette tar helt av her i Norge også :+1: :+1:  bilder fra videoen.

goggo:
Hehe, herlig lesing dette @Vesel.

Minner meg om min første tur fra Nittedal til Mandal med Imiev mens det fremdeles bare var 2-3 hurtigladere (som gjerne hadde mere nedetid enn oppetid)  sør for Drammen.
Jeg sov i bilen (og Imiev er ikke den mest komfortable campingbilen akkurat) på Brokelandsheia mens jeg ladet på "ladestasjonen" der som besto av 3 Schuko kontakter på veggen :)
Husker ikke sikkert, men mener jeg starta tidlig på morgenen fra Nittedal og ankom Mandal neste ettermiddag...


Jaja, håper vi får høre resten av historien med denne Leafen, det hadde jo vært fantastisk om det ble batteribytte og om de gamle cellene fortsatt kan brukes til solcelleanlegg e.l.

mvh
Hugo

Electric cars in Norway:

--- Sitat fra: RJK på Fredag 08. Mai 2020, klokken 00:07 ---Det som er litt interessant med Leaf, er at batteriet til den nye 40 kWh-utgaven faktisk kan brukes på den gamle. Om det gamle batteriet er godt nok til å selges, så er jo selve bilen nesten gratis, og det er den nye batteripakka og byttet som er den store kostnaden. Man kan ha relativt billig bil i lang tid på den måten.

Ikke sikker på om det går med 62 kWh batteripakken. Dvs å bytte fra 24 kWh eller 30 kWh? Til 62?


--- Slutt sitat ---

RJK dette er svært interessant å lese.

Hva vet du om problemer i forhold til å sette inn 62 kWh?

Er det plass utfordringer eller teknikk  / mekanikk som ikke snakker sammen ift 24 kWh / 30 kWh? Eller noe helt annet?
Antar at snart er det kondemnerte 62 kWh
Batteripakke å få tak for en 30' eller 40' NOK (gjetter, vet ikke) og da må jo noen bare gjøre der og lære oss andre underveis med en prosjekt side her inne :+1:

Se denne nyheten under og med videos med swap fra 24 kWh til 62 kWh.

https://cleantechnica.com/2019/12/17/canadian-shop-upgrades-2015-leaf-triples-range-to-more-than-200-miles/amp/

Kopi fra nyheten:

Véhicules Électriques Simon André, a shop in Quebec, recently put the battery pack from a LEAF Plus in an older 2015 LEAF, increasing the range to an indicated 231 miles | 371 kilometers. Originally, the 2015 LEAF came with a 24 kWh pack, and had an EPA range of 84 miles | 135 kilometers. By swapping in the 62 kWh pack, the range is almost tripled.


RJK:

--- Sitat fra: Electric cars in Norway på Lørdag 09. Mai 2020, klokken 15:51 ---
--- Sitat fra: RJK på Fredag 08. Mai 2020, klokken 00:07 ---Det som er litt interessant med Leaf, er at batteriet til den nye 40 kWh-utgaven faktisk kan brukes på den gamle. Om det gamle batteriet er godt nok til å selges, så er jo selve bilen nesten gratis, og det er den nye batteripakka og byttet som er den store kostnaden. Man kan ha relativt billig bil i lang tid på den måten.

Ikke sikker på om det går med 62 kWh batteripakken. Dvs å bytte fra 24 kWh eller 30 kWh? Til 62?


--- Slutt sitat ---

RJK dette er svært interessant å lese.

Hva vet du om problemer i forhold til å sette inn 62 kWh?

Er det plass utfordringer eller teknikk  / mekanikk som ikke snakker sammen ift 24 kWh / 30 kWh? Eller noe helt annet?
Antar at snart er det kondemnerte 62 kWh
Batteripakke å få tak for en 30' eller 40' NOK (gjetter, vet ikke) og da må jo noen bare gjøre der og lære oss andre underveis med en prosjekt side her inne :+1:

Se denne nyheten under og med videos med swap fra 24 kWh til 62 kWh.

https://cleantechnica.com/2019/12/17/canadian-shop-upgrades-2015-leaf-triples-range-to-more-than-200-miles/amp/

Kopi fra nyheten:

Véhicules Électriques Simon André, a shop in Quebec, recently put the battery pack from a LEAF Plus in an older 2015 LEAF, increasing the range to an indicated 231 miles | 371 kilometers. Originally, the 2015 LEAF came with a 24 kWh pack, and had an EPA range of 84 miles | 135 kilometers. By swapping in the 62 kWh pack, the range is almost tripled.

--- Slutt sitat ---
¨

Det var nok bare jeg som ikke husket infoen fra videoene jeg sjekket ut, og dimensjonen på batteriet, og dessuten om det var forskjell i batterikjemien internt, som krever forskjellig software. Som jeg svarte litt lengre ned, så var det mulig likevel.

Ja, ett av de større problemene er tilgang til batteripakken på 62 kWh. Tenker jo det hadde vært veldig interessant med en E-NV200 (eller helst en E-NV300) med 2 stykk av denne 62 kWh-pakken, eller 40 + 62 kWh for en total av  124 eller 102 kWh batteri, hevbart tak (med sovemulighet) og solceller på taket, og bytte baksetebenken i en som kan gjøres om til/slåes ut som seng.

Legg til en kjøkkenløsning som går i bagasjerommet og et SUV-telt, som lettvint kan tas ut og lagres i boden når den ikke trengs eller man trenger plassen til å frakte annet, så har man en bil som både fungerer som reservesoverom, dagligdags kjøretøy, nyttekjøretøy og feriecamper for både kortere og lengre turer, både i kjøreavstand og tid uten å måtte være koblet til "the grid"...

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning