Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming av 2018/2019-modell

Startet av Newbie2, torsdag 07. mai 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

Newbie2

Hei

Jeg har aldri hatt elbil før, men må ha ny bil og vurderer sterkt en Hyundai Ioniq. Blir maks et par langturer i året så tror ikke jeg gidder investere i 2020-modellen. Eneste som egentlig frister med den er app-styring og i den forbindelse lurer jeg på hvordan det fungerer med forvarming og lading av bil uten dette, dvs på en 2018/2019 modell.

Jeg drar til jobb mandag til fredag til ganske faste tidspunkter. Jeg har skjønt at ladekabelen må være plugget i veggen for at bilen skal kunne forvarmes.

1)   Kan jeg programmere slik at den blir varm feks kl 0730 hver dag mandag til fredag, men ikke i helgene?
2)   Er det dumt å plugge inn laderen hver ettermiddag selv om det egentlig ikke er behov for å lade (4 mil tur/retur jobb) bare for å ha varm bil neste dag? Vil det påvirke batteriet negativt på noe vis? Kan jeg stille inn noe i bilen som gjør at batteriet bare lades til 80% om det er bedre?
3)   Er det kronglete å sette på forvarming i bilen f.eks. en dag i helgen man vil ut. Skjønner at jeg må ut i bilen for å gjøre det så litt kronglete er det, men bortrtsett fra det?

Er det forresten noen som kan si meg hvor lang ladekabelen som følger med er? Har motorvarmer fra Defa i bilen nå og 5 meters ledning var litt for kort så måtte kjøpe en lenger som da var mye dyrere. Er kanskje sånn med ladekabler også?

RJK

Sitat fra: Newbie2 på torsdag 07. mai 2020, klokken 20:31
Hei

Jeg har aldri hatt elbil før, men må ha ny bil og vurderer sterkt en Hyundai Ioniq. Blir maks et par langturer i året så tror ikke jeg gidder investere i 2020-modellen. Eneste som egentlig frister med den er app-styring og i den forbindelse lurer jeg på hvordan det fungerer med forvarming og lading av bil uten dette, dvs på en 2018/2019 modell.

Jeg drar til jobb mandag til fredag til ganske faste tidspunkter. Jeg har skjønt at ladekabelen må være plugget i veggen for at bilen skal kunne forvarmes.

1)   Kan jeg programmere slik at den blir varm feks kl 0730 hver dag mandag til fredag, men ikke i helgene?
2)   Er det dumt å plugge inn laderen hver ettermiddag selv om det egentlig ikke er behov for å lade (4 mil tur/retur jobb) bare for å ha varm bil neste dag? Vil det påvirke batteriet negativt på noe vis? Kan jeg stille inn noe i bilen som gjør at batteriet bare lades til 80% om det er bedre?
3)   Er det kronglete å sette på forvarming i bilen f.eks. en dag i helgen man vil ut. Skjønner at jeg må ut i bilen for å gjøre det så litt kronglete er det, men bortrtsett fra det?

Er det forresten noen som kan si meg hvor lang ladekabelen som følger med er? Har motorvarmer fra Defa i bilen nå og 5 meters ledning var litt for kort så måtte kjøpe en lenger som da var mye dyrere. Er kanskje sånn med ladekabler også?

1) Ja, det er ganske lett å gjøre fra menyen i bilen, men må gjøres med "motoren igang". Finnes fine video-tutorial på youtube.
2) Nei, spesielt ikke om du begrenser toppladingen. Spørsmålet er om dette sliter mer enn kaldstartkjøring, men dette går i beste fall i null. Men du får bedre utnyttelse av rekkevidden med varmt batteri, da du ikke må benytte av battrerikapasiteten til å varme batteriet.
3) Ikke noe værre enn å stille inn valgene under punkt 1. Her kan du dessuten gå å stille inn om du samtidig vil lade over 80 %, om du vil det. Men må du først ut, så kan du like godt varme deg selv med å skrape bilen fri for snø. Kupéen blir fort varm, men batteriet krever endel lengre tid på å komme opp i temperatur.

Nå kjører jeg Kona og ikke Ioniq, men det er samme merke, så tror det er relativt likt. Ladekabelen min er 5 meter, en lengre kabel kan du gjerne kjøpe inn om du ønsker, og så selge den du har. Da blir det ikke så ille som om du måtte beholde den "originale".

Dette er forsåvidt en bil som holder seg godt i pris, og om du sjelden langkjører og derfor trenger hurtiglading, så bør du vurdere om du like godt skal gå for den nye med app og større batteri. Du får i utgangspunktet lengre rekkevidde fra start, og på samme ladetid som på gamle Ioniq, lader du mer strøm på den nye, bare ikke prosent. Vil du lade lengre enn dette, så tar det noe mere tid, men hvor ofte har du behov for det?

Dessuten vil du kunne få montert tilhengerkrok fra leverandør til en lavere pris (fritatt for moms) sammenlignet med ettermontering der du må betale moms. Og støtte for å slippe å gå ut for å starte forvarming, og slippe avhengighet til å være koblet til for å forvarme, er attraktivt og noe jeg savner på min. Det får du med nye Ioniq (og nye Kona), og er kanskje alene verdt differansen. Se bare for deg å skulle hjem etter et besøk hos noen som du ikke kan låne strø hos. Sett på forvarming når du føler dere er klar for å dra, så har du varm bil og slipper snøkosting og isskraping når du kommer ut.

Kjører du ofte langt, og har behov for å lade flere ganger på samme strekning, så kan du faktisk komme frem raskere med gamle Ioniq, så her er det greit å definere behovet.

Min Kona bruker like lang ladetid fra 0-80, men siden den har enda større batteri, så kan jeg vente lengre på å lade, og jeg kommer lengre på det jeg da lader. For meg som kjører lite småturer, men heller kjører lengre når jeg først kjører, så hadde jeg ikke orket å hatt en bil som bruker like lang tid på å lade godt mindre med energi.

Ioniq er i mine øyne en penere bil, selv om jeg synes "distansen" var større før, og prisene er "finere". Den er og mere effektiv. Men jeg skulle gjerne sett enda større batteri på den. Og jeg kan kompensere for manglende krok med takstativ og takboks, men kan i tillegg "doble" med krok. Men "pakken" min er dyrere, så her er det bare å avveie plusser og minuser. Uansett tror jeg du blir godt fornøyd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zimon

På min Ioniq (gammel versjonen) så har jeg aldri giddet å bry meg om forvarming. Selv om det er 20 minus ute så setter jeg meg inn i bilen, starter den. Setter så på setevarme, rattvarme og så kjører. Etter 1-2 min så kan jeg ta a meg lua. Bilens varmepumpe er sabla bra!

Eneste fordelen med forvarming er å evt tine is og snø raskere. Men hjemme så parkerer jeg i en carport så er bare litt å børste av fra bakrute og sørge for at ryggekamera er rent slik at får rygget ut av carport.

jeg kjørte mye til jobben før, nesten 8 mil hver dag tur retur, men jobben min har flyttet til nye lokaler og nå er jeg kollektiv pendler pga for få parkeringsplasser ved nye bygget. Men i de 2 årene på gammel lokasjon så har jeg laget stort sett hver dag på vinter og hver dag/annenhver dag på sommer. Litt avhengig av hva man skal neste dag etc. Ikke merket til noe spes batteri degresjon, så batteriet på gamle Ioniq er tomler opp fra meg. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Newbie2

Takk for svar begge to  :+1:

Fordeler og ulemper med alt. Jeg får tenke litt til på det, men rimelig sikker på at det i alle fall blir Hyundai Ioniq (har også snust litt på Nissan Leaf). At 2020-modellen er bedre er det liten tvil om, men synes man får en 2019 modell som har gått 15.000 km og har skinnseter til ca 250.000 kr og tilsvarende i 2020-modell koster vel omlag 320.000 kr (men da selvsagt uten å ha gått noen km eller i alle fall svært få).

Også spent på hvordan det blir å ha bilen på vinterføre. Sies at den skal være grei, men er godt vant med en firhjulstrekker nå selv om den er gammel så jeg vil nok merke en forskjell.

Zimon

Ioniq 2020 vs 2019 og eldre = at 2020 har gjort mye bra og bedringer enn gammel versjon, men det er ett viktig felt som 2020 er litt epic feil på i forhold til den eldre versjon! Det er hurtiglading, om du skal gjøre langt og må på langtur og lade så lader 2020 versjonen mye tregere enn den eldre. Såfremt ikke Hyundai har klart å gjøre med firmware eller modifisering til å bedre på det. 2020 har noe lengre rekkevidde enn gammel versjonen når man er på 100% batteri, men den er bittelitt tørstere pga tyngde og større el-motor etc, men det er ikke så veldig stort tap.

Så skal du ha en bil som ekstremt sjeldent trenger hurtiglading så kan 2020 være godt valg, om derimot hurtiglading ofte så bør man heller velge gammel versjon sånn sett.

Ang vinteregenskaper og fremdriften der. Ioniq er ingen klatrer, forhjulsdrift og likt fordelt vekt foran/bak. Men det er mulig å skru av antiskrens/antispinn og rygge opp gir litt bedre grep også. Men om du trenger typisk 4hjulstrekk ofte og har mye bratte bakker på vinter og mye glatt/is etc så bør man kanskje se på andre modeller. Men til vanlig bruk null stress, jeg bor på toppen av boligfelt og har en liten kneik opp til carport hvor jeg må svinge 90grader til venstre før opp lille bakken og er kun når det er slapse og mye is med snø oppå som har vært problemer, kjører piggfritt. Så litt måking og evt litt strø så vips oppe. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA