Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hengervekt  (Lest 6651 ganger)

Radial

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 898
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #15 på: Onsdag 12. August 2020, klokken 09:08 »
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn

Det må bare være tull, da det overgår Audis egen E-tron.

Men hadde vært fint om det stemte selvfølgelig.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

telcontar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 701
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #16 på: Onsdag 12. August 2020, klokken 12:10 »
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn

Det må bare være tull, da det overgår Audis egen E-tron.

Men hadde vært fint om det stemte selvfølgelig.

Q4 skal ha 1600kg, Skoda mente at de skulle få samme da de ble opplyst om at Q4 skulle ha så mye. Who knows, vet uansett mer om 2.5 uke.

J@x

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 228
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #17 på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 12:30 »
Fra skoda-auto.no:

*Elbilen ŠKODA ENYAQ iV er ikke typegodkjent, derfor kan opplysninger og tekniske verdier ved bilen endres når typegodkjennelse foreligger. Oppgitt inntil-rekkevidde og tilhengervekt ved 12% stigning er basert på fabrikkdata.
iV 50 – oppgitt inntil-rekkevidde 340 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 60 – oppgitt inntil-rekkevidde 390 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80 – oppgitt inntil-rekkevidde 510 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80x – oppgitt inntil-rekkevidde 460 km, oppgitt tilhengervekt 1.200 kg

« Siste redigering: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 12:32 av J@x »
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

torlie

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 374
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #18 på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 12:35 »
Enyaq: 1200kg
ID4: 1400kg
Q4 etron: 1600kg
e-tron: 1800kg

Bevisst strategi.

Da er vel alle happy om det blir utfallet  :police:
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Måkemannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 605
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #19 på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 16:30 »
Fra skoda-auto.no:

*Elbilen ŠKODA ENYAQ iV er ikke typegodkjent, derfor kan opplysninger og tekniske verdier ved bilen endres når typegodkjennelse foreligger. Oppgitt inntil-rekkevidde og tilhengervekt ved 12% stigning er basert på fabrikkdata.
iV 50 – oppgitt inntil-rekkevidde 340 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 60 – oppgitt inntil-rekkevidde 390 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80 – oppgitt inntil-rekkevidde 510 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80x – oppgitt inntil-rekkevidde 460 km, oppgitt tilhengervekt 1.200 kg



Her må TU oppdatere seg. De oppgir intet hengerfeste på iV 50.

Magnito

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 80
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #20 på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 18:51 »
Hvorfor skal egentlig 80 ikke klare like mye hengervekt som 80X? Virker litt rart om de skal bruke forskjellige fester og kroker på det som i praksis vel er samme bil?

e-h

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 131
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #21 på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 18:59 »
Tror i grunn det kan være satt pga garanti på elmotoren. 80X har to til å fordele lasten.

Noen som vet noe om godkjent kuletrykk?

Radial

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 898
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #22 på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 23:26 »
Regelrett dvaske hengervekter...som forventet, ellers truer de Audi E-tron.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

tornaldo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 887
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #23 på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 12:57 »
Jeg tror, selv for VAG, at man ikke har et slik hierarki for absolutt alt. F.eks en Octavia kan vel trekke like mye som en A4.

snakkesalig

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 410
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #24 på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 13:39 »
Jeg tror, selv for VAG, at man ikke har et slik hierarki for absolutt alt. F.eks en Octavia kan vel trekke like mye som en A4.
Hmnei, Octavia kan trekke 200 kg mer (2000 vs 1800kg)...

JohnMartin

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #25 på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 13:52 »
Mye spekulasjoner ute å går.

Så en tysk video av Enyaq på youtube hvor de var på release og gikk igjennom bilen.
Da hadde de skrevet opp til 1400kg for største modell. Mulig det bare gjelder 80X. Men når det er informasjon de har fått på release eventet, så må det vel være noe hold i det?
 [ You are not allowed to view attachments ]  

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3189
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #26 på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 14:01 »
Hmmmm, var det ikke bare oss sære nordmenn som var opptatt av tilhengerkrok og dertil slepevekt?


Og om Tyskland har moms, så hvorfor ser det ut som pris før incentiver virker å være godt billigere enn i Norge hvor de er avgiftsfrie?  Differansen blir jo enda større når man tar med de tyske incentivene. Kan vi skylde det meste på "vinterpakke", høyere ladefart på innstegsmodellen og noen andre valg på hva som er i standard-oppsettet? Eller ligger alt på at møllerkonsernets grådighet kombinert med et høyere lønnsnivå?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ledam

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 86
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #27 på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 21:30 »
Kanskje det er en liten Møller-avgift som er ute og går.
Kjedelig hvis det er avgift- og moms-fritak på el-biler hvis bilbransjen stikker av med dette. Meningen er vel at det er kundene som skal nyte godt av fritaket. 

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3189
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #28 på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 21:38 »
Det er vel beregnet at hittil så har differansen falt i forbrukernes "lommer" om man sammenligner med priser internasjonalt, men om Møller legger seg til å gjøre endring på dette, så blir det nok et argument mot fortsatt avgiftsfritak.


"Jeg synes Finansdepartementet i rapporten argumenterer veldig godt for hvorfor man bør ha fritak for moms på elbil. De har blant annet gjennomført en analyse som viser at momsfritaket faktisk har resultert i tilsvarende lavere priser, og ikke forsvinner til for eksempel bilforhandlere."


https://elbil.no/norsk-elbilsuksess-gir-norge-en-bra-sak-i-eu/
« Siste redigering: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 22:51 av RJK »
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mr Oizo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 257
    • Vis profil
Sv: Hengervekt
« Svar #29 på: ſøndag 06. ſeptember 2020, klokken 22:18 »
Så en tysk video av Enyaq på youtube hvor de var på release og gikk igjennom bilen.
Da hadde de skrevet opp til 1400kg for største modell. Mulig det bare gjelder 80X. Men når det er informasjon de har fått på release eventet, så må det vel være noe hold i det?
"Leistungsstärkeren variante" betyr vRS modellen, den får vel 300 hk og 1400 kg hengervekt. Men enda ikke offisielt lansert.