Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengervekt

Startet av oarnoe, torsdag 07. mai 2020, klokken 16:39

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: oarnoe på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:39
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn

Det må bare være tull, da det overgår Audis egen E-tron.

Men hadde vært fint om det stemte selvfølgelig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

telcontar

Sitat fra: Radial på onsdag 12. august 2020, klokken 09:08
Sitat fra: oarnoe på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:39
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn

Det må bare være tull, da det overgår Audis egen E-tron.

Men hadde vært fint om det stemte selvfølgelig.

Q4 skal ha 1600kg, Skoda mente at de skulle få samme da de ble opplyst om at Q4 skulle ha så mye. Who knows, vet uansett mer om 2.5 uke.

J@x

#17
Fra skoda-auto.no:

*Elbilen ŠKODA ENYAQ iV er ikke typegodkjent, derfor kan opplysninger og tekniske verdier ved bilen endres når typegodkjennelse foreligger. Oppgitt inntil-rekkevidde og tilhengervekt ved 12% stigning er basert på fabrikkdata.
iV 50 – oppgitt inntil-rekkevidde 340 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 60 – oppgitt inntil-rekkevidde 390 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80 – oppgitt inntil-rekkevidde 510 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80x – oppgitt inntil-rekkevidde 460 km, oppgitt tilhengervekt 1.200 kg

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

torlie

Enyaq: 1200kg
ID4: 1400kg
Q4 etron: 1600kg
e-tron: 1800kg

Bevisst strategi.

Da er vel alle happy om det blir utfallet  :police:
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Måkemannen

Sitat fra: J@x på torsdag 03. september 2020, klokken 12:30
Fra skoda-auto.no:

*Elbilen ŠKODA ENYAQ iV er ikke typegodkjent, derfor kan opplysninger og tekniske verdier ved bilen endres når typegodkjennelse foreligger. Oppgitt inntil-rekkevidde og tilhengervekt ved 12% stigning er basert på fabrikkdata.
iV 50 – oppgitt inntil-rekkevidde 340 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 60 – oppgitt inntil-rekkevidde 390 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80 – oppgitt inntil-rekkevidde 510 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80x – oppgitt inntil-rekkevidde 460 km, oppgitt tilhengervekt 1.200 kg



Her må TU oppdatere seg. De oppgir intet hengerfeste på iV 50.

Magnito

Hvorfor skal egentlig 80 ikke klare like mye hengervekt som 80X? Virker litt rart om de skal bruke forskjellige fester og kroker på det som i praksis vel er samme bil?

e-h

Tror i grunn det kan være satt pga garanti på elmotoren. 80X har to til å fordele lasten.

Noen som vet noe om godkjent kuletrykk?

Radial

Regelrett dvaske hengervekter...som forventet, ellers truer de Audi E-tron.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tornaldo

Jeg tror, selv for VAG, at man ikke har et slik hierarki for absolutt alt. F.eks en Octavia kan vel trekke like mye som en A4.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

JohnMartin

Mye spekulasjoner ute å går.

Så en tysk video av Enyaq på youtube hvor de var på release og gikk igjennom bilen.
Da hadde de skrevet opp til 1400kg for største modell. Mulig det bare gjelder 80X. Men når det er informasjon de har fått på release eventet, så må det vel være noe hold i det?
Du kan ikke vise dette vedlegget.

RJK

Hmmmm, var det ikke bare oss sære nordmenn som var opptatt av tilhengerkrok og dertil slepevekt?


Og om Tyskland har moms, så hvorfor ser det ut som pris før incentiver virker å være godt billigere enn i Norge hvor de er avgiftsfrie?  Differansen blir jo enda større når man tar med de tyske incentivene. Kan vi skylde det meste på "vinterpakke", høyere ladefart på innstegsmodellen og noen andre valg på hva som er i standard-oppsettet? Eller ligger alt på at møllerkonsernets grådighet kombinert med et høyere lønnsnivå?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ledam

Kanskje det er en liten Møller-avgift som er ute og går.
Kjedelig hvis det er avgift- og moms-fritak på el-biler hvis bilbransjen stikker av med dette. Meningen er vel at det er kundene som skal nyte godt av fritaket. 

RJK

#27
Det er vel beregnet at hittil så har differansen falt i forbrukernes "lommer" om man sammenligner med priser internasjonalt, men om Møller legger seg til å gjøre endring på dette, så blir det nok et argument mot fortsatt avgiftsfritak.


"Jeg synes Finansdepartementet i rapporten argumenterer veldig godt for hvorfor man bør ha fritak for moms på elbil. De har blant annet gjennomført en analyse som viser at momsfritaket faktisk har resultert i tilsvarende lavere priser, og ikke forsvinner til for eksempel bilforhandlere."


https://elbil.no/norsk-elbilsuksess-gir-norge-en-bra-sak-i-eu/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mr Oizo

Sitat fra: JohnMartin på søndag 06. september 2020, klokken 13:52
Så en tysk video av Enyaq på youtube hvor de var på release og gikk igjennom bilen.
Da hadde de skrevet opp til 1400kg for største modell. Mulig det bare gjelder 80X. Men når det er informasjon de har fått på release eventet, så må det vel være noe hold i det?
"Leistungsstärkeren variante" betyr vRS modellen, den får vel 300 hk og 1400 kg hengervekt. Men enda ikke offisielt lansert.

oarnoe

Sitat fra: e-h på lørdag 05. september 2020, klokken 18:59


Noen som vet noe om godkjent kuletrykk?
75 kg i følge dette Skoda skrivet
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA