Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Videresalg, bruktimport osv.

Startet av daktari, tirsdag 08. september 2020, klokken 12:07

« forrige - neste »

daktari

Hva tror dere, blir Enyaq den nye Niro/Kona/Ampera-E?
Også e-tron og I-pace ble flippet en del i starten, men etter at Model 3 oversvømte markedet i fjor har verditapene vært mer normale. De små Teslaene holder seg derimot godt i pris virker det som.

Enyaq lansereres samtidig med e-2008, ID3, ID4 og Polestar. Y kommer om et års tid.

Tyskerne får oppunder 10.000€ miljørabatt. Jeg ser for meg at det blir en stor bruktimport neste sommer og høst, slik som Leaf ble utsatt for.

Er det flippemuligheter overhodet for oss med lavt kønummer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Eniro er jo både for dyr ny og som bruktbil (min mening). Grei størrelse, rimeligere enn Tesla og lang rekkevidde har gjort at Eniro har hatt den historien den har hatt. Det er nok over nå med alternativene som kommer.

Tiden for «flipping» er nok over generelt.. noen få klarer sikkert å få samme pris eller noen tusen over, men det er unntaket.

chargedup

E-niro fikk høyere bruktbilpris mest pga ekstrem treg utleveringstakt kombinert med ekstremt høy etterspørsel. Alle nye elbiler har høy etterspørsel, men det dabber som regel av med en gang man kan bestille bil og få den innen rimelig tid (altså ikke om 2-3 år som det var for e-niro). At det skal være mulig å tjene penger på å flippe en Enyaq er jeg ganske sikker på, men jeg tror ikke risiko (får man bil vilkårlig eller ca rekkefølge?) vs jobb og fortjeneste er bra nok for min del. Personlig hadde jeg aldri gjort det for å tjene under 20'. Jeg satt grensen på E-niro på 20' og pga usikkerhet på fortjenesten ble den ikke kjøpt, men jeg kunne nok ha tjent rundt 15-20' rundt des/jan 19/20.

PS2 ble lagt ut på finn med minst 50' i påslag i starten (har ikke fulgt med nøye, men jeg hørte om en som lå ute for 20' over på finn sist). Det er en bil med relativt rask leveringstid (3-4mnd for nye kunder?) og allerede har en konkurrent i model 3, så det er ikke slutt på muligheten for flipping med fortjeneste, men man må ha flaksen med seg og faktisk få tidlig utlevert bil. Flere konkurrenter skaper mindre etterspørsel som igjen gjør tidsvindu for fortjeneste kortere.

De tyske bruktimporterte bilene vil selvfølgelig senke bruktmarkedet i Norge også etterhvert, men hvis du har tidlig kønummer vil vel ingen tyske biler ha mulighet til å importeres til Norge (altså etter 6mnd) før du har fått din bil? Er jo selvfølgelig usikkerhet mtp id4 som muligens kommer i år og noen eksemplarer kan jo ha rukket bli et halvt år gammel før du får din bil og da kan en rimelig id4 (altså en bil inntil 40' EUR få hele støtten på 9' EUR) være priset billigere (sannsynligvis vil mange av disse importeres av bruktbilforhandlere som uansett skal ha sin fortjeneste, så det spørs jo hvor billig den ender opp) enn det du har kjøpt bilen for.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hemi

det var 0 å tjene på e-tron og taycan, model 3, polestar 2 osv...

daktari

Sitat fra: hemi på tirsdag 08. september 2020, klokken 13:51
det var 0 å tjene på e-tron og taycan, model 3, polestar 2 osv...
På e-tron vet jeg om noen forhandlere som videresolgte i februar -19 med en liten profitt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Sitat fra: hemi på tirsdag 08. september 2020, klokken 13:51
det var 0 å tjene på e-tron og taycan, model 3, polestar 2 osv...
Taycan ble lagt ut med veldig høy fortjeneste i kroner (ikke like stor i prosent) i starten slik jeg husker det, men der fulgte jeg ikke veldig nøye med og prøvde heller ikke specce lik bil. Vet at flere annonser på finn (der de linket til spec) la den ut til nybilpris (altså etter prisøkning på 100-150? på 4S) på finn og selv hadde kjøpt før prisoppgang, men det handler jo mer om flaks enn noe annet.

Rimeligste PS2 på finn ligger til 509', bilen kostet sannsynligvis 469' og resterende biler ligger fra 550'. Det er ikke dermed sagt at bilene selges for det de lligger ute for, men i starten ble i alle fall endel PS2 markert som solgt. PS2 er derfor fortsatt priset et godt stykke over nypris. Om de faktisk blir solgt for det med "alle" artiklene om feil som dukker opp hos eiere spørs jo, men at noen faktisk har tjent mer enn 30' er jeg ikke i tvil om.

Model 3 var det lite å tjene på fordi Tesla pøset ut ekstremt antall biler ved lansering og man fikk bil i helt tilfeldig rekkefølge (samme om man hadde stått i kø i 2-3 år eller bestilte uken før, selv med helt lik spec). Ettersom nybilprisene har steget kan man med hengerfeste og riktig salgstidspunkt ha gått nesten i 0 på et halvt år.

E-tron vet jeg for lite om, men observerte at de også ble lagt ut på finn høyere enn nybilpris.

Så at det var 0 i fortjeneste på disse bilene er jeg uenig i. Jeg har også samme oppfatning av at EQC gikk for høyere priser på finn enn nybilpris helt i starten. Mercedes klarte kun å levere ekstremt få biler (som vanlig blant elbiljomfruene Jaguar/Audi/mercedes) slik at etterspørsel var høy og markedet ikke akkurat var mettet.

Man skal være forsiktig, ikke kjøp en bil man ikke kan tenke seg å kjøre rundt i hvis planen om videresalg ikke går. Tiden med garantert avkastning bare fordi man har en kølapp er forbi, bilen må ha stor etterspørsel som forhandler ikke klarer dekke...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hemi

ligger ute til, vs selges for..

Har venner i bransjen, hadde også lavt tall på e-tron og taycan jeg spurte om de ville ha, noooop var svaret.


men hey, bare å prøve spekulere ;)

chargedup

Har også en forhandler jeg har kontaktet for videresalg av kontrakt. De ville ikke kjøpe min reservasjon på E-niro for 3' engang. De var redde for at markedet skulle flomme over av biler og ville derfor ikke kjøpe en bil til ca 30-35' under det de lå på finn ved kontraktssignering og 1,5mnd ventetid. Jeg trodde også det samme, selv om fasit i ettertid viste at det faktisk hadde blitt rundt 20' i fortjeneste. Samme forhandler var også skeptisk til EQC med reservasjonsnr 4x fordi Mercedes (og alle andre) ikke garanterer at du får bilen før feks nr 300 i køen. De første PS2 på finn ble borte fort, i ettertid har de fleste blitt liggende. Tidspunkt man får bilen er alfa omega og når ingen kan garantere det blir det fort gambling ut av det.

Jeg kan garantere at det var penger å tjene på flere av de nevnte bilene helt i starten, men at risk/reward ikke var bra nok for en forhandler er jeg helt enig i. Forhandler kan ikke risikere å ende opp med å beholde bilen selv som vi som privatpersoner kan.
Vet om flere bruktimportforhandlere som var vant til godt over 100' i fortjeneste etter transport (ikke da tatt med evt klager/"garanti") på biler de solgte til 500-600' som var ok priset på finn (den gang jeg skulle kjøpe 997 og fulgte med på alt som ble lagt ut i Tyskland og noen uker senere fant jeg akkurat samme bil til salgs i Norge), så at de ikke vil kjøpe noe med feks bare 40' i fortjeneste tviler jeg ikke på :P Har dog ikke sett lignende % i fortjeneste på bruktimport (lett salgbare biler, som 997 var i 2014) siden, men det skal også sies at jeg ikke lenger følger like nøye med på import lenger.

Som sagt løper man en risiko ved å kjøpe en elbil kun for videresalg. Hvis spm er om en tradisjonell Skoda kunde vil betale 30' for å slippe å stå i kø feks et halvt år tror jeg svaret er et klinkende klart nei, men med Enyaq kan det hende svaret blir noe annet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

En må ta med differansen til konkurrerende biler også i vurderingen.

Nå får en Kona i løpet av en uke eller to.

Enyaq er imidlertid større og derfor mer attraktiv.

Jeg tror den lett kan selges en god stund for over listepris muligens påslag mellom 20 og 40.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA