Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengervekt

Startet av oarnoe, torsdag 07. mai 2020, klokken 16:39

« forrige - neste »

oarnoe

Er det lov å håpe på at den oppgitte hengervekten på 1.200kg gjelder 2WD og det minste batteriet?
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

batterimannen

Fra Skoda sine sider
In the entry-level versions, a rear motor drives the rear wheels, thus building a technical bridge to the history of the car manufacturer. The more powerful versions feature a second electric motor at the front to transmit torque to the road even more efficiently. In its most powerful variant, the ŠKODA ENYAQ iV can even tow loads of up to 1,200 kg if required

https://www.skoda-auto.com/news/news-detail/enyaq?fbclid=IwAR1F3UNL6Hoi5Ehl65KCFNJs3kiw9phLfShWymEA1iNmiNqhO-Pfe18vE3I
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lirekassa

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:15
Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?

I så fall kan det være en avtale de har med produsent av elmotorene? Jeg begynner i alle fall å lure, for KIA og Hyundai har 204hk på sine (e-Niro/Kona), og null utsikter for hengerfeste der.

batterimannen

Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:15
Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?

I så fall kan det være en avtale de har med produsent av elmotorene? Jeg begynner i alle fall å lure, for KIA og Hyundai har 204hk på sine (e-Niro/Kona), og null utsikter for hengerfeste der.

Har ikke sett noe om 2wd versjon ikke får mulighet for henger i det hele tatt, eller om tillatt vekt kun blir lavere...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Hoggorm

Dette var en veldig skuffende overraskelse. Hittil har antydningene vært hengerkapasitet på 1600kg og ikke noe om at bare de kraftigste modellene kan ha hengerfeste. Nok en nedtur for elbil og hengerfeste. Det betyr vel at hele ID4-familien kan strykes av lista over elbiler med anstendig hengerkapasitet.



batterimannen

Sitat fra: Hoggorm på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:05
Dette var en veldig skuffende overraskelse. Hittil har antydningene vært hengerkapasitet på 1600kg og ikke noe om at bare de kraftigste modellene kan ha hengerfeste. Nok en nedtur for elbil og hengerfeste. Det betyr vel at hele ID4-familien kan strykes av lista over elbiler med anstendig hengerkapasitet.

Vet konseptbilen Crozz hadde 1600 kg. Vet ikke om de har oppgitt vekt etter at de byttet om til ID.4. Kan hende de så at de ikke klarte 1600 kg. Regner med at ID.4 og Q4 også får maks 1200 kg.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

I VAG familien, har jeg sett en tendens der Audi og VW har 2-400kg høyere hengervekt enn tilsvarende Skoda og Seat og med samme motorisering. Forvent høyere vekt hos VW og Audi sine modeller.

Ett godt eksempel er feks Kodiaq 2.0tsi (bensin)/dsg/4x4. Den kan trekke 2200kg på Kodiaq, mens på Tiguan Allspace og Q5 med samme motor/drivverk tar 2500kg...selv med 7 seter (da går Kodiaq rett ned til 2000kg)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

batterimannen

Sitat fra: Radial på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:49
I VAG familien, har jeg sett en tendens der Audi og VW har 2-400kg høyere hengervekt enn tilsvarende Skoda og Seat og med samme motorisering. Forvent høyere vekt hos VW og Audi sine modeller.

Ett godt eksempel er feks Kodiaq 2.0tsi (bensin)/dsg/4x4. Den kan trekke 2200kg på Kodiaq, mens på Tiguan Allspace og Q5 med samme motor/drivverk tar 2500kg...selv med 7 seter (da går Kodiaq rett ned til 2000kg)

Ja, det kan hende at de bare tar en "First Price" på Skoda, for å skille mellom produktene/prisklasser.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

PelsJakob

Dette ble kommentert i Elbil24s artikkel: https://www.elbil24.no/tester/vi-kjorte-arets-mest-spennende-nykommer---dette-lover-svaert-bra/72437571

SitatElbil24 har tidligere fått oppgitt fra teknikkere i VW i Tyskland at VW ID.4 vil kunne trekke 1.600 kg. Dette forundret Skoda-gjengen, som kommuniserte 1.250 kg for Enyaq. De var likevel bestemt på at også de skulle kunne trekke 1.600 kg. dersom VW ID.4 kan det. Her er det med andre ord mulighet for en oppjustering av spesifikasjonene.

oarnoe

Norges Caravanbransjeforbund mener nå at Enyaq og ID.4 tar 1600 kg på kroken, vi får kanskje vite noe mer fra Skoda snart?

https://www.caravanbransjen.no/aktuelt/17-aktuelle-campingvogner-for-elbil

2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

RJK

#11
Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:15
Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?

I så fall kan det være en avtale de har med produsent av elmotorene? Jeg begynner i alle fall å lure, for KIA og Hyundai har 204hk på sine (e-Niro/Kona), og null utsikter for hengerfeste der.

Gammel info her, og delvis feil. Nå kan nye Kona 2020 produsert i Østerrike trekke 300 kg, som selvsagt er småtterier i forhold til hva den burde fått, men likevel mer enn 0 kg. Dessuten vil alle Hyundai EV's kunne få krok for sykkelstativ, både eksisterende og nye Kona og Ioniq.

For kona sin del, støtter den 100 kg kuletrykk, mens Ioniq støtter kun 65 kg.

Motoren er sterk nok, men Kona EV har tydeligvis for lite batteri for sjefene i Korea.

https://www.hyundai.no/kampanjer/sikre-deg-et-tilhengerfeste-til-kona-electric/

https://www.hyundai.no/kampanjer/faa-en-lastekrok-til-ioniq-electric/


Og så viser diskusjoner at det er mulig å få krok for sykkelholder også til KIA:

https://elbilforum.no/index.php?topic=48481.0


Og offisiell melding der de sier de dropper krok for E-Soul og E-Niro:

"Hun opplyser at det imidlertid kan monteres en sykkelholder, som ser ut som et tilhengerfeste men som ikke kan brukes til å slepe last."

https://www.tu.no/artikler/endelig-beskjed-kia-dropper-hengerfeste/471320

"Hengerfeste får du ikke enda, men det er tydelig at det kommer, men kun for bruk med sykkelholder med max kuletrykk på 80kg. Selv om du ikke kan trekke henger med hengerfestet, så ser det jo ut som et, slik at du kan bruke sykkelstativ beregnet for hengerfester."

https://nybiltester.no/biltest/test-av-kia-e-soul-64-kwh-exclusive/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

#12
I denne artikkelen er det oppgitt av RWD får hengervekt på 1000 kg og AWD får som kjent 1200 kg. Jeg regner med at det er iV80 som får 1000 kg, når de kun henviser til RWD.

https://www.motor.es/noticias/skoda-enyaq-iv-teaser-detalles-electrico-202068562.html?fbclid=IwAR2L-ML1oAE15-dt1c7i5FtSajLElReH0pUOX3E4NX1SV894vG0o_PboAU8

"Tilhengerfeste (1000 kg med bakhjulsdrift og 1200 kg med firehjulsdrift)"
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

oarnoe

Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn, det virker  som om Q4 har noe mer hk, ellers er den lik.


https://tekdeeps.com/the-audi-q4-sportback-e-tron-gets-306-horses/





2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: oarnoe på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:39
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn, det virker  som om Q4 har noe mer hk, ellers er den lik.


https://tekdeeps.com/the-audi-q4-sportback-e-tron-gets-306-horses/

Vil anbefale mer seriøse kilder ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA