Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grei bil for pendling og plass?

Startet av Even Dørum, torsdag 07. mai 2020, klokken 13:03

« forrige - neste »

Even Dørum

Jeg og fruen vurderer å bytte ut vår Kuga med en brukt Mercedes Benz B-klasse B250 E Electric Drive aut. 180hk, Range Plus. 2017 modell som har gått 30,000 og ligger ute til en pris på 169,000. Vi har ikke vært å sett på den enda, da det er noen mil til forhandleren, men kan dette være en grei bil for oss, blant dere som har mer erfaring med el?

Fruen pendler 8 mil om dagen, 4 til og 4 hjem, mulighet for lading både hjemme og på jobb. Utenom dette kjører vi sjeldent lengre, en og annen tur til nærmeste by på 12 mil kanskje to - tre ganger i året, men for de kan vi eventuelt byttelåne til en fossil.

Utfordringen vår er at vi har to hunder, de er nå i bur som står bak i kugaen, men dersom det ikke går inn i merca så har vi vurdert å bare få laget gitter. Hundene er sjeldent i bilen mer enn noen kilometer uansett.

Spørsmålet er om dette kan være en grei pendlerbil og til generel småkjøring i bygda? Erfaringer mottas med stor takk, både på valg av bil og om prisen er relativt OK. Merk at prisnivået i Nord-Norge gjerne ligger noe høyere enn lengre sør i landet uavhengig.

Thomas Parsli

Hvis du skal ha Mercedes, blir det denne eller en EQC :)

Rekkevidden er brukbar og bilen er fin -så hvis du kan leve uten hurtiglading er det mye bil for pengene.

De få gangene dere kjører 12mil (hver vei, antar jeg) er det kanskje lademuligheter?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Even Dørum

Det er det nok (lademuligheter), uten at jeg har sjekket så veldig nøye.

Må ikke være Mercedes, men den var i rett prisklasse og rett bagasjeromsstørrelse. Andre forslag i samme prisklasse med tilnærmet like god plass mottas gjerne.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Even Dørum på torsdag 07. mai 2020, klokken 15:18
Det er det nok (lademuligheter), uten at jeg har sjekket så veldig nøye.

Må ikke være Mercedes, men den var i rett prisklasse og rett bagasjeromsstørrelse. Andre forslag i samme prisklasse med tilnærmet like god plass mottas gjerne.

Even: det er et STORT minus at den Mercedesen ikke kan hurtiglades. Just saying... 

Ellers så er det en flott bil med høy kvalitet :+1:


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA