Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sunn batteribehandling

Startet av ThomasEL, onsdag 06. mai 2020, klokken 20:33

« forrige - neste »

ThomasEL

Batteriene trives jo aller best omkring 50% SOC. Sykluser mellom 70% og 30% er jo således sunnere enn mellom 80% og 20%, som igjen er sunnere enn mellom 90% og 10%

Samtidig skal jo disse bilene brukes da🤪🤪

Hva tenker dere er sunnest for batteriet i følgende tilfeller:

Situasjon 1
• Lade til 100% og komme helt frem
eller
• Lade til 80% og ta et kort hurtigladestopp


Situasjon 2
• Lade til 100% og komme frem med 20%
eller
• Lade til 90% og komme frem med 10%


Situasjon 3
• Kjøre i ett og komme frem med 3-5%
eller
• Hurtiglade litt og komme frem med 15%


(Forutsetter at man i alle tilfeller kan plugge til lader straks ved ankomst destinasjon.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Counterpointer

1. Til 100%

2. Til 90%

3. Kjøre i ett

Rosstopher

Det fins jo flere alternativer en de som er skissert her.
Situasjon 1: Lade til 90 % og ta et kort AC-ladestopp?
Situasjon 2 er grei. Hvor pedantisk skal man være liksom? 😉
Situasjon 3: AC-lade og komme frem med 10 %?

Dersom man skal være ekstrem kan man gjøre mye rart,  men som du sier, bilene skal jo brukes. Må finne en balanse mellom det praktiske og det sunne. Jeg (og sikkert de fleste andre) lader til 100 % når jeg skal på tur, uansett om jeg forventer å komme fram med 10, 20 eller 30 %.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tromsø

#3
Jeg har et spesielt interesse for batterilevetiden og har lest en del artikler om dette. Vedlegger også den beste vitenskapelige studien jeg har funnet Du kan ikke vise dette vedlegget.. Etter å ha lest dette så er min taktikk er å generelt ha så lav SOC som mulig. Å kjøre ned bilen til nære null ser ut å være mye mindre problematisk enn å lagre den på 100% SOC. Hvis du skal langtidslagre bilen så anbefales helt ned til 15% SOC. Lynlading skal jo heller ikke være så bra med tanke på batterilevetid, er bra å holde seg under 1C i ladehastighet (dvs 65kW for e50 og 85kW for e55).

Men igjen, bilen skal brukes, man må ikke gå til overdrivelse!

Her er abstract fra artikkelen:
The impact of ageing when using various State of Charge (SOC) levels for an electrified
vehicle is investigated in this article. An extensive test series is conducted on Li-ion cells, based on
graphite and NMC/LMO electrode materials. Lifetime cycling tests are conducted during a period
of three years in various 10% SOC intervals, during which the degradation as function of number
of cycles is established. An empirical battery model is designed from the degradation trajectories
of the test result. An electric vehicle model is used to derive the load profiles for the ageing model.
The result showed that, when only considering ageing from different types of driving in small Depth
of Discharges (DODs), using a reduced charge level of 50% SOC increased the lifetime expectancy of
the vehicle battery by 44–130%. When accounting for the calendar ageing as well, this proved to be a
large part of the total ageing. By keeping the battery at 15% SOC during parking and limiting the
time at high SOC, the contribution from the calendar ageing could be substantially reduced.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Pippus

Sitat fra: tromsø på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:38


Men igjen, bilen skal brukes, man må ikke gå til overdrivelse!


Nettopp....og det du beskriver som din "plan for lading og bruk" er vel det som jeg kaller en overdrivelse. Tenk også på at (batteri-)temperaturene halve året i Norge, er med på å betydelig redusere degradering av batteriet. Dvs at man vil vel ikke merke noen vesentlig reduksjon i rekkevidde/kapasitet før det har gått 40år ved 15000/år

daktari

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:00
1. Til 100%

2. Til 90%

3. Kjøre i ett
Enig.
Og legg til at jo lengre tid på 100, jo verre. Dvs time lading slik at bilen ikke står på 100 særlig lenge.
I hverdagen er vel 70-40% et ok intervall å holde seg mellom.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: tromsø på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:38
[...] Vedlegger også den beste vitenskapelige studien jeg har funnet [...]

Jeg lader vanligvis til 70 % i hverdagen, og kobler til igjen før den kommer ned på 20-tallet.
Hvis det som står i studien stemmer (vet ikke om dette støttes av andre som forsker på sånt), så tenker jeg at jeg fortsetter å lade til 70 %, men ikke er like nazi på å unngå 20-tallet. Under 20 er uansett kjipt med Tesla siden man da mister muligheten for forvarming/-kjøling.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

evtronDK

Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 08:53
Sitat fra: tromsø på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:38
[...] Vedlegger også den beste vitenskapelige studien jeg har funnet [...]

Jeg lader vanligvis til 70 % i hverdagen, og kobler til igjen før den kommer ned på 20-tallet.
Hvis det som står i studien stemmer (vet ikke om dette støttes av andre som forsker på sånt), så tenker jeg at jeg fortsetter å lade til 70 %, men ikke er like nazi på å unngå 20-tallet. Under 20 er uansett kjipt med Tesla siden man da mister muligheten for forvarming/-kjøling.

Det samme gælder for e-tron. Parkeringsklima kan ikke kobles på ved omkring 15-20%.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Counterpointer

Sitat fra: evtronDK på fredag 08. mai 2020, klokken 10:19
Det samme gælder for e-tron. Parkeringsklima kan ikke kobles på ved omkring 15-20%.
Dette er jo naturlig at produsentene er enig om.

Det er uhensiktsmessig å tømme batteriet i forhold til både å kunne nå frem, men kanskje mest viktig for batterihelse.

Hyperstress

Mange mener det er usunt å kjøre ned til lav SOC, men er det egentlig det? Problemet oppstår vel først dersom den blir stående på lav SOC og potensielt bricker? Jeg kjører titt og ofte ned mot 0% uten å ha noen betenkeligheter mtp batteriet. Men jeg lader da bilen når jeg kommer frem.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trond.m

#10
Jeg vet ikke, men jeg mener å ha lest at motstanden og dermed varmen i batteriet øker ved lav SOC. Derfor vil høy belastning ved lav SOC være uheldig, men det er jo en situasjon som oppstår sjelden. Så jeg tviler på at det gir merkbar forskjell om man kjører under 10 %.

Hyperstress

Det er nok rett, men det er vel som regel ivaretatt i software slik at den type belastning ikke skal oppstå.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

geear

Lavere spenning vil jo gi høyere strøm, så mulig det i seg selv er nok til litt økt varmgang, men det er vel ikke så mange som grisekjører på lav soc, og de fleste biler reduserer jo også effektuttaket i bunn.

Jeg lever etter å ikke la bilene stå lenge på 100, men gjør det før all langkjøring, og lader til 70-80% i det daglige, og de lades bare 1-2 ganger i uka, så står som regel på en god del lavere soc. Lader igjen på 25-35 ish.

Trond.m

Sitat fra: Hyperstress på fredag 08. mai 2020, klokken 23:12
Det er nok rett, men det er vel som regel ivaretatt i software slik at den type belastning ikke skal oppstå.
Det får vi håpe. Jeg grisekjører aldri med lav SOC, men det er sånn for meg og mang andre at jeg har 600 meter stigning den siste milen opp til hytta. Og da er ofte SOC lav, sammen med en høy belastning. Jeg har også lurt på om man da bør vente litt etter at bilen har stanset før man starter lading. Men lading med 16A vil vel uansett tilføre lite varme, og kjølesystemet bør ta seg av dette. Er vel egentlig ikke veldig bekymret for dette, og er man det bør man kanskje ikke ha elbil 😉

Contango

Det er mye lettere å holde et 20-70 laderegime i hverdagen med større batteri. Merker stor forskjell i fleksibilitet fra S75 til S100. Alt lar seg ikke planlegge med 24 timers notis (vi har ikke mer enn 10 og 16a hjemme), men det er alltid nok strøm på bilene til det vi trenger. Vi lader da også stort sett ved 30-35% til 70-75% etter småkjøring pga den svake ladekapasiteten vi har. 3ern har aldri sett 100%.
Når det er sagt lurer jeg på når dette blir en ikke-sak. Ikke fordi problemet ikke er reelt men fordi batterikostnaden faller år for år. Vi må ila garantiperioden på nye biler i dag komme til et punkt der vi kan bytte/overhale batteriene for en akseptabel sum.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA