Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fossilvogner kan blir kostbart i Oslo

Startet av Roy Aasen, onsdag 06. mai 2020, klokken 18:58

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 12:52
så hvis man ønsker seg mindre trafikk der man bor, med mindre støy og forurensning, så er man tulling?
Nei, men hvis man ønsker å gå helt til det ekstreme slik MDG vil så ja, da mener jeg at man er tulling.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Casualkuffar

Og det finnes ingen skikkelige hovedveier som går rundt Oslo. Man er pukka nødt til å kjøre gjennom.
Hovedveiene er vel riks/europaveier, der har ikke kommunen noe de skulle ha sagt om hva slags kjøretøy som kan bruke veien. De kan evt. sette opp bomringer hvis de får det godkjent av staten.

Siden de som bor i Oslo har klart å sette AP/MDG/SV i en posisjon der de styrer byen kan man ikke overraskes over at det tres avgjørelser ned over hodet på de som ikke er enige med disse partiene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rollep på fredag 08. mai 2020, klokken 12:31
Sitat fra: kodax på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:08
Sitat fra: Rollep på torsdag 07. mai 2020, klokken 17:26
Og når man til slutt har klart å lempe ut alle "Fossilvogner" er all bominnkreving lempet over på elbilene :D

Jo mer man reduserer biltrafikken jo høyere vil bomavgiftene bli. Til slutt ender man vel opp med noen få rikinger som kjører rundt i både "Fossilvogner" og elbiler.

Rollep :+1: :+1: Spot on...


Og vi må heller ikke glemme de som "Tar med au-pairen for å få kjøre i kollektivfeltet" inn til  og gjennom Oslo - siden man må være 2 i bilen i rush tiden.


Litt fredags humor før helg må man koste på seg   :D ;D
Og bildet er fra 2015 :-)

Magnus Hansen

#18
Dette er jo en helt klassisk interessekonflikt mellom de som bor i byen og de som bor utenfor, men trenger/vil dra inn til byen. De som bor i byen greier seg fint uten bil til jobb og vil hel helst ha minst mulig trafikk. De som bor utenfor byen vil rimeligst og kjappest inn til byen. Det er ikke verre enn det, og man er like lite tulling uansett. Ellers kan vel alle være enig i gjennomgangstrafikken burde gå utenom byen. Men da er ikke løsningen å bygge enda flere felt på E18 inn til bygrensen...

PS ellers ender diskusjonen gjerne opp med det samme:

«Du valgte selv å bosette deg i byen og da må du tåle støy og trafikk»

Eller:

« Du valgte selv å bosette deg utenfor byen selv om du jobber der. Da får du tåle å betale en formue i bompenger / bruke over en time på jobb med kollektivtransport»


Electric cars in Norway

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 14:29
Dette er jo en helt klassisk interessekonflikt mellom de som bor i byen og de som bor utenfor, men trenger/vil dra inn til byen. De som bor i byen greier seg fint uten bil til jobb og vil hel helst ha minst mulig trafikk. De som bor utenfor byen vil rimeligst og kjappest inn til byen. Det er ikke verre enn det, og man er like lite tulling uansett. Ellers kan vel alle være enig i gjennomgangstrafikken burde gå utenom byen. Men da er ikke løsningen å bygge enda flere felt på E18 inn til bygrensen...

PS ellers ender diskusjonen gjerne opp med det samme:

«Du valgte selv å bosette deg i byen og da må du tåle støy og trafikk»

Eller:

« Du valgte selv å bosette deg utenfor byen selv om du jobber der. Da får du tåle å betale en formue i bompenger / bruke over en time på jobb med kollektivtransport»


Magnus Hansen :+1: godt sagt. "En helt klassisk interessekonflikt".   Kansje dette skulle vært tatt opp som tema på NRK Debatten med Fredrik Solvang?  He he  litt fredagshumor før helg her altså... ;) :)

Jeg liker både by og land og er ofte begge steder men jeg er skuffet, lei meg og sint over dette som kansje skjer fremover ift elbil i storbyene. Det er jo elbilene som er fremtiden i storbyene!!!

Rosstopher

Dette er jo (kan være) relevante argumenter da.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 14:29
«Du valgte selv å bosette deg i byen og da må du tåle støy og trafikk»

Hvis man har bodd i byen siden før det var støy og trafikk der så skjønner jeg at man klager. Dersom man har bosatt seg rett ved siden av støyende en motorvei/jernbane/fabrikk/konsertarena og deretter reagerer på at disse faktisk lager støy så syns jeg ikke man har så mye man skulle ha sagt. Har selv bosatt meg ved siden av et jorde, men jeg plager hverken bønder eller politikere når det både kommer støy fra traktorer og lukt fra møkk.

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 14:29
« Du valgte selv å bosette deg utenfor byen selv om du jobber der. Da får du tåle å betale en formue i bompenger / bruke over en time på jobb med kollektivtransport»

Igjen, var man fullstendig klar over hva det ville koste å bo der så har man ikke så mye å klage over. Bosatte man seg utenfor byen før det ble en formue i bompenger skjønner jeg at man klager når hele privatøkonomien plutselig blir veltet av hva lokalpolitikere i en at annet fylke bestemmer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. mai 2020, klokken 14:44
Jeg liker både by og land og er ofte begge steder men jeg er skuffet, lei meg og sint over dette som kansje skjer fremover ift elbil i storbyene. Det er jo elbilene som er fremtiden i storbyene!!!

Selv håper og tror jeg at kollektivtransport er fremtiden for storbyen..

Maxwell_400

Litt paradoksalt at de som bor i Oslo blir de første klimaflyktningene i Norge....
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Magnus Hansen

Og til Rosstopher sitt poeng:

Hvis man har bodd feks i Oslo sentrum eller Asker de siste 30 årene så har begge noe de berettighet kan klage på. Oslobobeboeren har opplevd vesentlig økt trafikk mens Askerbeboeren har fått vesentlig økte utgifter.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. mai 2020, klokken 14:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. mai 2020, klokken 14:44
J

Selv håper og tror jeg at kollektivtransport er fremtiden for storbyen..

Magnus Hansen Ja, til kollektivtransport og det mener jo jeg også selvfølgelig. Men jeg tror at for å holde på strategi om å fase ut fossilbilene og en 100% overgang til elbiler - så ma man ikke fjerne de fordelene som elbilene har i dag. Heller forsterke de fordelene elbilene har i dag. Danmark er jo et eksempel på hvor galt det kan gå....

God helg Magnus :+1:


Samco

Bra Oslo går for full null utslipp. Mot Zero emmision zoner som i London.
Tipper flere byer vill følge etter ...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA