Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kona som familiebil med takboks?

Startet av Elektro12, onsdag 06. mai 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Elektro12

Ønsker en romslig, driftsikker, ny elbil med god rekkevidde.

Kona er ikke så romslig, men med takboks kan mye reddes - er det kurant å kjøpe en slik til 350-360 tusen, eller finnes det bedre alternativer?

RJK

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 06. mai 2020, klokken 18:53
Ønsker en romslig, driftsikker, ny elbil med god rekkevidde.

Kona er ikke så romslig, men med takboks kan mye reddes - er det kurant å kjøpe en slik til 350-360 tusen, eller finnes det bedre alternativer?

Nå er nybilprisen gått opp, så da har nok bruktbilselgerne også oppjustert prisen, så spørs hvor mange som du vil finne til den prisen. Spørs om du ikke gjør vel så godt i å øke budsjettet med 50 til, og gå for en TM3. Da kan du spare deg pengene til takboks, om du ikke vil ha en slik like vel...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

E-Niro fremstår også som et bedre kjøp nå

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 06. mai 2020, klokken 19:54
E-Niro fremstår også som et bedre kjøp nå

Ser den Magnus :+1: E-Niro eller Kona Electric? Det blir litt som at noen liker moren mens andre liker datteren he he :D 

Jeg har kjørt begge de to mye og begge har sine kvaliteter ut over den 64 pakka alle tenker på = total mangel på rekkevidde angst  :D  Herlig :+1:

Jeg mener (for det som det er verdt :D) at front og hekken er tøffest på Kona Electric  men frontlyktene på Kona er litt dårligere enn på e-Niro. E-Niro er som en stor familiebil med skikkelig bakseteplass og bagasjeplass mens skikjelif bakseteplass det har ikke Kona Electric. Garantier og service intervall er ikke likt...

Høyest annenhåndsverdi frem til nå har vel pekt i retning av E-NIRO.

Begge er fantastiske kjøremaskiner fra det beste innen asiatisk bil håndverk (sett opp mot nybil prisen). Hyundai eier aksje majoriteten i KIA så begge er trygt kjøp ift seriøse forhandlere som ikke går konkurs med det første. Soltak samt skinnseter med ventilerte seter og en fin utvendig lakk farge er gull ved bruktbilsalg senere :+1:

Om KONA https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-kona-electric/

Om E-NIRO https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/kia-niro-electric/

Magnus Hansen

«Fantastiske kjøremaskiner» er vel dog en drøy overdrivelse...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 06. mai 2020, klokken 20:04
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 06. mai 2020, klokken 19:54
E-Niro fremstår også som et bedre kjøp nå

Ser den Magnus :+1: E-Niro eller Kona Electric? Det blir litt som at noen liker moren mens andre liker datteren he he :D 

Jeg har kjørt begge de to mye og begge har sine kvaliteter ut over den 64 pakka alle tenker på = total mangel på rekkevidde angst  :D  Herlig :+1:

Jeg mener (for det som det er verdt :D) at front og hekken er tøffest på Kona Electric  men frontlyktene på Kona er litt dårligere enn på e-Niro. E-Niro er som en stor familiebil med skikkelig bakseteplass og bagasjeplass mens skikjelif bakseteplass det har ikke Kona Electric. Garantier og service intervall er ikke likt...

Høyest annenhåndsverdi frem til nå har vel pekt i retning av E-NIRO.

Begge er fantastiske kjøremaskiner fra det beste innen asiatisk bil håndverk (sett opp mot nybil prisen). Hyundai eier aksje majoriteten i KIA så begge er trygt kjøp ift seriøse forhandlere som ikke går konkurs med det første. Soltak samt skinnseter med ventilerte seter og en fin utvendig lakk farge er gull ved bruktbilsalg senere :+1:

Om KONA https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/hyundai-kona-electric/

Om E-NIRO https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/kia-niro-electric/

Jeg satte meg relativt tidlig opp på liste for Kona, og etterhvert kom E-Niro. Den hadde bedre plass da den var litt større, men i likhet med deg så falt jeg langt mere for Kona, både på eksteriør og interiør, og valgte derfor på ikke sette meg i kø på E-Niro.

Og etter å ha eid bilen i ett år, så er det egentlig bare plassen, manglende krok (kan fåes med nå men med latterlig lav tilhengervekt, eller ettermontert og ingen slepekapasitet) og manglende app (også på for 2020-versjonen), som er det jeg savner. Som bonus på den nye, kan man dessuten få enda raskere AC-lading (fint på offentlige semihurtigladere).

Den støtter grei taklast, selv om E-Niro støtter 20 kg mere, og med tilhengerkrok, kan man feste på Thule Easybase og Thule BackUp eller Thule EasyBag. Kanskje til og med få festet et sykkelstativ som kan kombineres med en av disse, for enda mere last ved ferie og fritidsreiser.

Bare passe på at hele sulamitten inkludert Easybase, sykkelstativ, lasteboks, sykler og bagasje kommer under 100 kg totalt, som er grensen for hengerfestet. Dog, sikkert lettere da å få nye Kona og liten henger til å dekke et slikt behov.

Men jeg ser ingen god grunn til å bytte i nyere Kona for egen del. Min neste bil blir en større bil, men hvor lang tid det blir til jeg bytter, det er spørsmålet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektro12

#6
Jeg ville også hatt en stoooor bil og skal se på e-Niro, men hva annet finnes om man skal være sør for 500 lapper? e-Niroene for salg er stort sett 2 år gamle til nypris.

TM3 har steget mye og kvaliteten virker sketchy - to say the least.

Radial

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 06. mai 2020, klokken 20:56
Jeg ville også hatt en stoooor bil og skal se på e-Niro, men hva annet finnes om man skal være sør for 500 lapper?

TM3 har steget mye og kvaliteten virker sketchy - to say the least.

Nå kommer vel trolig MG med en stasjonsvogn, og Xpeng med G3 over sommeren.
MG ZS har litt rare ting ved seg jeg, men ta en titt om du kan like den. Romslig er den.

Utover dette, er eNiro ett godt valg.
Svelger bakovervendte barnestoler, store barnevogner, god plass til skiboks og fremdeles brukbar rekkevidde.
Fikk inngrep av antispinn i 50km/t under prøvekjøring på våt asfalt i februar... Helt ok støynivå, gode seter.

Dessverre ikke 4x4, hengerfeste, og steget opp til (på papiret) mye større TMY var såpass lite, at det ble reservasjon på TMY isteden.

Ny eNiro har også håpløs lang leveringstid...6mnd i februar 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Markus Sebastian Christensen

Etter å ha prøvd både Kia og Hyundai så vil jeg si at de begge sliter med billig interiør løsninger og høy plastfaktor. SUV uten 4x4 er også håpløst  ::)

Kaptein Sabeltann

Hvorfor ikke prøve en brukt (3 - 4 år gammel) TMS? Stor bil med forholdsvis god plass og interiør som er alt annet enn "plastic fantastic". Mulighet for 4x4 har du også dersom det er viktig.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Markus Sebastian Christensen på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:15
Etter å ha prøvd både Kia og Hyundai så vil jeg si at de begge sliter med billig interiør løsninger og høy plastfaktor. SUV uten 4x4 er også håpløst  ::)

Ser den men man kan ikke få alt. Ting koster. Det er 64 batteri pakka man betaler for og resten av bilen følger med :+1:. Kjørt både Kona og Niro mye og det er begge flotte biler.

Skal man har 4 hjulstrekk så er det en helt annen liga man må lete i.

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 06. mai 2020, klokken 20:56
Jeg ville også hatt en stoooor bil og skal se på e-Niro, men hva annet finnes om man skal være sør for 500 lapper? e-Niroene for salg er stort sett 2 år gamle til nypris.


Elektro12 :+1: :+1: enig men husk at det er ikke sikkert at prisen på Finn er det som det ender på.

Tips:
Sjekk Facebook gruppen 100% kjøp og salg av Kia og Huyndai og se om du finner noen bedre kjøp der. Legg inn kommentar og si hva du mener du kan betale og be de sende deg pm :+1:  lenke under.

Og dette med prisene endrer seg jo hele tiden... nå er det endringer ifm at det norske samfunnet våkner opp etter shut down. Det vil påvirke bil kjøp aktiviteten også, tror jeg.

https://www.facebook.com/groups/297203884415140/?ref=share

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA