Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.16.x

Startet av Motorwatt, onsdag 06. mai 2020, klokken 13:28

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:38
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:28
Sikker på at det ikke er slik i dag allerede
Neida, har tenkt tanken. Men rart om det ikke ble oppdaget.
For meg er det meste som skrives rundt fantombremsing en opplevelse av at det må være forskjeller på biler eller software. Kjenner meg ikke igjen i det som skrives i det hele tatt, og jeg bruker AP på alt mulig slags rare veier.. med og uten veimerking.. åpenbart ikke alltid den gjør rett, men da er det som regel forutsigbart. Kanskje bilene tilhører forskjellige utviklingsløp, ikke at vi får annenhver? ;)

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 24. mai 2020, klokken 16:08
Kanskje bilene tilhører forskjellige utviklingsløp, ikke at vi får annenhver? ;)
Kan jo og være slik at flåten er delt inn i flere puljer som har forskjellige parameteroppsett, sånn sett kan samme software oppleves forskjellig. Umulig å vite.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 24. mai 2020, klokken 17:39
Sitat fra: gr på søndag 24. mai 2020, klokken 16:08
Kanskje bilene tilhører forskjellige utviklingsløp, ikke at vi får annenhver? ;)
Kan jo og være slik at flåten er delt inn i flere puljer som har forskjellige parameteroppsett, sånn sett kan samme software oppleves forskjellig. Umulig å vite.
Vi kan hvertfall konkludere at opplevelsen ikke er lik, uten at det gir oss svaret på hvor avviket er.

Kim-

Sitat fra: Nodland på søndag 24. mai 2020, klokken 14:18
Lei av at oppdateringer messer opp SSD'en annenhver gang.. Slitsomt.

Har hatt min i siden juli 2019, aldri vært et problem.

https://deal.no/sandisk-cruzer-extreme-pro-128gb/cat-p/c/p9310114
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Nodland

Jeg har hatt ssd'en i bruk siden dashcam ble tilgjengelig og den har fungert uten problemer.. Men 2 av de 3 siste oppdateringene nå lager dårlig stemning. Som sagt så fungerer ssd'en på pc og mobil og alt annet enn i tesla'n.. Det er bare merkligt.
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

vegardg

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:38
Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
I dag har vi en velfungerende regnsensor.
...
Det argumentet er for dumt.
Nei, vi har på ingen som helst måte en velfungerende regnsensor sammenlignet med hvilket som helst annet bilmerke i dag. Ta av deg fanboy-brillene. Argumentet ditt er for dumt.

z4rd

#66
Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg har veldig lenge, siden i fjor høst kanskje, kun kjørt med Auto på viskerne, både på TMX (AP2.5) og TM3 (AP3). Jeg vil si at hos meg virker det som det skal og definitivt ikke noe dårligere enn på andre biler jeg har hatt. Før denne perioden var det mye opp og ned, uten tvil.

Unntaket nå er litt sære og sjeldne tilfeller for min del, f.eks ifm dugging i tunnel - da er min erfaring at det har vært nødvendig å trykke på hendelen for å overstyre et par ganger. Men også erfart at det er nok å kjøre opp vifta på klimaanlegget før tunnelen - og da har det ikke vært noe problem.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tgmachine

Virker som utrulling av 2020.16.2.1 ikke går til Model3 i Europa? Ser på Teslafi at snart 50% av "flåten" har den, men det er modeller i USA som får den. Tror dere Europa får en annen versjon?

-tgmachine

DagfinnN

#68
Sitat fra: vegardg på mandag 25. mai 2020, klokken 02:23
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:38
Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
I dag har vi en velfungerende regnsensor.
...
Det argumentet er for dumt.
Nei, vi har på ingen som helst måte en velfungerende regnsensor sammenlignet med hvilket som helst annet bilmerke i dag. Ta av deg fanboy-brillene. Argumentet ditt er for dumt.
Totalt uenig med deg og skjønner at du er fullstendig useriøs når du slenger med leppa på denne måten her. Jeg har prøvd regnsensor på over 10 biler siste to årene og min uttalelse står seg.
Etter min mening hører ikke slike uttalelser hjemme på et seriøst forum. Det viser total mangle på folkeskikk og sikkert mye annet også. Skjerp deg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. mai 2020, klokken 10:28
Totalt uenig med deg og skjønner at du er fullstendig useriøs når du slenger med leppa på denne måten her. Jeg har prøvd regnsensor på over 10 biler siste to årene og min uttalelse står seg.
Enig. Hverken vår i3 eller I-Pace har bedre regnsensor enn det var på Xen før vi solgte den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Regnsensoren virket bra på vår 2015-Egolf, nå i det siste har vår 2018-modelS kommet opp på et like bra nivå. Når det gjelder elektronikk og løsninger ligger Tesla flere nivåer over konkurrentene, med noen små-feil inn i mellom. Tesla rules. Top of the foodchain. Oversatt ; tipp topp tommel opp :P

Ellers så ser jeg at Motorwatt har fått litt verbal juling...han kan jo være litt hard i kantene, men han er veldig flink og holder mye av Teslaforumet i sving. Stå på Motorwatt + oss andre :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

DagfinnN

Helt enig. Motorwatt blir ikke sur når noen kritiserer han, ikke har jeg sett at han har slengt med leppa som noen andre her heller. Så ja, stå på!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Contango

Auto viskerne fungerer fint her også - på begge bilene. AP fungerte fint på 2018 S75en vi hadde. På Performance S'en er det mye tull og har vært det hele tiden. Har aldri fått testet AP på treern ordentlig men gjør det i sommer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

sfinxern

Jeg tror vi overvurderer ressursene som er dedikert til software hos Tesla. Før det første, en spillutviklingsavdeling. Vel.. med det som er sluppet nå, så kan vel ikke dette anses som å være mer enn et artig sidespor. Hvor mye ressurser har vært involvert for å få distribuert dette kan ikke være mange. Et par mann på 10% tid(for å sette det litt på spissen). Noen spillutviklingsavdeling er det nok ikke i Tesla.

Men tilbake til poenget mitt med min lille «rant».

Jeg føler at Elon har gått litt av kurs for hva som egentlig var kjernen for Tesla til å begynne med; å få folk over fra ICE biler til EL. Opp gjennom årene nå, er det mye som har blitt neglisjert av Elon og co. Service, ettermarked, videreutvikling av produktene (i stor grad). I det hele utvikling av organsiasjonen og kulturen.

I stedet for å gjøre de rette prioriteringene, så tror jeg mye av tankevirksomheten ligger på softwareutvikling, FSD, autonomi, og de STORE tankene, drømmene, visjonene. Dette er Elon i et nøtteskall. Han er out of the box. Og det er dessverre et for stort gap mellom hans visjoner og ønsker og resten av verden. Politikk og økonomi er for store ball players selv for Elon å håndtere. Og her ligger mer av styrets ansvar i Tesla. Og ser man på menigheten der så kan man jo lure på om det er liv laga for Elon å jage dette videre i det uendelige? Ja, det uendelige.

La oss spørre oss selv, har det skjedd så mye med utviklingen av AP/FSD det siste året? Siste 2-3 årene?
Utvilsomt er verden på vei mot autonome biler, men problemet med oss mennesker er at vi alltid overvurderer utviklingen på kort sikt og dertil undervurderer på lang sikt.
HW 3, FSD maskinene er avleggs lenge før man i det hele tatt er i nærheten. Det kreves så uendelig mye mer datakraft og prosessering, nettverk og ikke minst organisasjon til å drive dette enorme prosjektet fremover. Tesla er ikke bygget for å gjøre dette alene. Kanskje i samarbeid med flere og større aktører. De er mer en kickstarter til EL eventyret og utviklingen videre.

Jeg skal tørre å påstå at vi om 6-8år fortsatt ikke er noe nærmere selvkjørende biler. Hverken Tesla eller noen andre. For det er det for mange og store variabler til å realisere. Men st vi kommer dit en gang, utvilsomt.

Men er Elon Musk en som kan slå seg til ro med det? Å si at Tesla har nå kommet dit vi hadde tenkt, vi har fått verdens bilindustri over i et nytt spor. Takk og farvel. Mest sannsynlig ikke.

Så på et eller annet tidspunkt så ser jeg Elon sine visjoner krysse grenser med Tesla sin virkelighet der de to må skilles. Det er ikke nødvendigvis noe negativt for fremtidens autonome transportutvikling.

Vi må ikke bli for romantiske i våre egne tanker om Tesla og deres fremtidsvisjon. Vi kan bla tilbake til denne forumposten om noen år og si at vi diskuterte akkurat de samme tingene den gang.

I mellomtiden ville jeg (hvis jeg hadde sittet i styret til Tesla) forsøkt å øke verdien av selskapet ytterligere ved å gjøre produktene enda bedre (videreutvikling, QC), bedre organisasjonskultur, øke kundetilfredshet etc. Gjøre Tesla til en drivende bra bilprodusent.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

geirci2

Sitat fra: tgmachine på mandag 25. mai 2020, klokken 09:50
Virker som utrulling av 2020.16.2.1 ikke går til Model3 i Europa? Ser på Teslafi at snart 50% av "flåten" har den, men det er modeller i USA som får den. Tror dere Europa får en annen versjon?

-tgmachine

Iflg. Teslafi "begynte" utrullingen av 2020.16.2.1 til europeiske Model 3 først går. Selv fikk jeg beskjed om dette på bilen i dag tidlig.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA