Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2020.16.x  (Lest 5636 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
2020.16.x
« Svar #45 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 20:28 »
Og da er den uaktuell?
Den blir ihvertfall mindre aktuell når man snakker om dagens software. Hvor fort folk blir produktive er veldig avhengig av tidligere erfaring. Jeg har ansatt folk som kan gå rett inn i ett prosjekt og folk som aldri blir produktive...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7201
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #46 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 20:28 »
Det hadde blitt morro i forumene når de forskjellige fikk software som oppførte seg totalt annerledes
Sikker på at det ikke er slik i dag allerede

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2830
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #47 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 20:38 »
Og da er den uaktuell?
Den blir ihvertfall mindre aktuell når man snakker om dagens software. Hvor fort folk blir produktive er veldig avhengig av tidligere erfaring. Jeg har ansatt folk som kan gå rett inn i ett prosjekt og folk som aldri blir produktive...
Det er vel omtrent det jeg sa (produktivitet)?  :D

Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
« Siste redigering: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 20:48 av Motorwatt »
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.16.2.1 - AP3 - MCU2

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #48 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 20:38 »
Sikker på at det ikke er slik i dag allerede
Neida, har tenkt tanken. Men rart om det ikke ble oppdaget.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1465
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #49 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 20:50 »
Man publiserer ikke en ett år gammel artikkel i dag og roper ulv ulv, nei.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2830
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #50 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 21:19 »
Man publiserer ikke en ett år gammel artikkel i dag og roper ulv ulv, nei.
Da mistenker jeg at du vet lite om softwareutvikling. Ett år kan være som en "evighet" når man sier opp nesten en hel software-avdeling i et komplekst og pågående prosjekt. Men man kan rope ulv så høyt man vil uten at det biter på dedikerte Tesla-supportere. ;D

Resultatet ser man i den andre artikkelen jeg linket til (og den er faktisk under en måned gammel...)

https://www.businessinsider.com/elon-musk-tesla-autopilot-will-hit-big-milestone-year-late-2020-4?r=US&IR=T



S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.16.2.1 - AP3 - MCU2

z4rd

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1060
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #51 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 21:42 »
Har man sparket en hel avdeling?
2020 Tesla Model 3 LR

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6039
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #52 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 21:44 »
Har man sparket en hel avdeling?
I motorwatts hode har de det. I artikkelen står det "some have been let go".
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2830
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #53 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 22:48 »
Har man sparket en hel avdeling?
I motorwatts hode har de det. I artikkelen står det "some have been let go".
Min unøyaktighet er viktigere å poengtere og kommentere enn Teslas manglende  evne til å levere. Så kos dere med den. Jeg spanderer.
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.16.2.1 - AP3 - MCU2

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1465
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #54 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 23:10 »
Man publiserer ikke en ett år gammel artikkel i dag og roper ulv ulv, nei.
Da mistenker jeg at du vet lite om softwareutvikling.
Der tar du også feil. Jeg har vært programmerer og leder for et programvareselskap i 30 år. I dag har du bommet mye.
At du stille deg bak hylekoret og tror at alle problemene Tesla har med AP (Ja, legg merke til at jeg sier de har problemer) kan løses ved å ikke prioritere spillutvikling/flytte spillutviklere til AP programmering viser meg at du ikke ha den minste peiling på programvareutvikling.
Men nå tror jeg at du skal roe deg ned og slutter å angripe meg. AP problemene til Tesla blir ikke løst på denne måten.
« Siste redigering: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 23:23 av DagfinnN »
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1465
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #55 på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 23:34 »
Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
Det er også feil. I mai 2019 ble det skrevet side opp og side ned om den elendige regnsensoren. I dag har vi en velfungerende regnsensor. Jammen fungerer den for MCU1 også. Og ikke ta den om dette skulle vært ferdig for lenge siden. Det argumentet er for dumt.
I tillegg ha vi dashcam som filmer 4 vinkler samtidig og du har en super viewer direkte  i skjermen. Joda, viewer krever MCU2. Huff og huff. Kan du nevne noen andre bilmerker som har dette?
I mai 2019 var det mange som skrek høgt over hakking i Spotify. Veldig få som sier det i dag (også for MCU1 ja). Og ikke argumenter om at dette burde ha vært perfekt fra starten.
Ingen framgang i grunnleggende programvare??

Ja, så ha ikke AP gått så fort fram som mr. Musk har lovet. Det er synd og skam. Men det har jammen ingen andre heller. Joda, Tesla, skulle selvsagt ha løst alt - jeg vet....
Kanskje de skal hyre inn noen fra elbilforum som ser ut til å ha alle løsningene.
« Siste redigering: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 23:44 av DagfinnN »
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

z4rd

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1060
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #56 på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 06:00 »
Har man sparket en hel avdeling?
I motorwatts hode har de det. I artikkelen står det "some have been let go".
Min unøyaktighet er viktigere å poengtere og kommentere enn Teslas manglende  evne til å levere. Så kos dere med den. Jeg spanderer.

Det der er litt lavmål. Vi diskuterer jo basert på folks input her. Og din input viste seg å være gal, og argumentene dine var jo basert på gale premisser. Det var din unøyaktighet som skapte diskusjonen. Ikke noe poeng å gjøre deg selv til "martyr" her...

Man kan kritisere Tesla på veldig mange områder, og det med rette. Men å få det til å fremstå som fakta at de sparket alle som jobbet med AP for å få inn «spillutviklere», er i beste fall klønete... Hadde det vært tilfellet, så hadde det også trolig bidratt til å endre min oppfatning av hva som foregår hos Tesla, men med stor sannsynlighet så tilhører ikke det historien.

AP-teamet trenger uansett mer drahjelp fra flere dyktige folk med kompetanse innen ulike felt, derfor søker de etter nye medarbeidere: https://www.tesla.com/no_NO/autopilotAI?redirect=no

EDIT: Når alt det er sagt, så er jeg personlig av den oppfatning at Tesla burde ha spandert FSD-pakka på alle som har kjøpt en Tesla frem til de faktisk evner å få "alt" på plass. På den måten ville de i større grad synliggjort at folk er betatestere og datainnsamlere, og på den måten er direkte med og driver utviklingen videre. Da ville forventningene til en del folk vært mer på linje med virkeligheten.
« Siste redigering: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 08:50 av z4rd »
2020 Tesla Model 3 LR

Contango

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 533
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #57 på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 12:48 »
Hva med å fokusere mer på temaet i tråden?

Bilen starter og stopper lading i ett sett når den er fulladet nå etter oppgradering til 2020.16.2.1. Har zaptec boks i lastbalansert modus, boksen kobler vanligvis ut releet etter fullført lading, vet ikke om det er relevant i forhold til å trigge denne buggen.

Jeg tror også det er noe. Hos meg lader den ikke av og på men nå går S’en inn og ut av sleep mode hele tiden iht. Teslafi. 3’ern har ikke denne software utgaven ennå.
« Siste redigering: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 12:50 av Contango »
2019 P100D, 2019 3P-

Nodland

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Haugesund
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #58 på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 14:18 »
Etter oppdatering til 2020.16.2.1 sluttet min Samsung 500gb ssd og virke i bilen, fungerer som normalt på både pc og mobil. Men i TMS'en så skjer det nada.. Format usb muligheten er bare grået ut også.

Lei av at oppdateringer messer opp SSD'en annenhver gang.. Slitsomt.
Tesla Model S 75D 2018

z4rd

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1060
    • Vis profil
Sv: 2020.16.x
« Svar #59 på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 15:17 »
Hadde du løsnet den ut før du oppdaterte? Det er iaff anbefalt. Men godt mulig det ikke ville ha endret noe i ditt tilfelle...
« Siste redigering: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 15:41 av z4rd »
2020 Tesla Model 3 LR