Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.16.x

Startet av Motorwatt, onsdag 06. mai 2020, klokken 13:28

« forrige - neste »

Motorwatt

Fjern de som jobber med spill, og bruk heller sparte lønnskostnader på å ansette programmerere som kan gjøre produktivt arbeid! Også kalt omprioritering av ressurser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#31
På generelt grunnlag synes jeg at det er kult med spill i bilen - dog ikke derfor jeg kjøpte bilen, men klarer liksom ikke bli irritert på det faktum at det er spill tilstede. Jeg spilte sist for to dager siden da jeg ventet på noe i bilen sammen med min datter. Det ble god stemning og mange smil. Det er mye bedre enn å sitte å stirre i hver sin mobil i alle fall...

Ellers er jeg helt enig med turfsurf sitt innlegg. Spillutvikleren eller teamet som driver systemintegrasjon av spill hos Tesla er med 99.9% sannsynlighet, etter min vurdering og kjennskap til hvordan slike team jobber, ikke de samme som utvikler NN og FSD.

sfinxern: Jeg skjønner veldig godt at det smerter nå siden du vil kjøre bilen, men husk at Tesla sin visjon er at bilen skal kjøre på egenhånd. Dette farger valgene Tesla tar på design, løsninger, samt deres prioritering. Det er raskere og lettere å hive på mer i underholdningspakken enn å sørge for at FSD virker perfekt, men det betyr jo ikke at det ikke er fremdrift i "FSD-gruppa". Det er bare en helt annen ball game.

Hvis dette er uholdbart, så vil jeg påstå at f.eks Polestar vil være et bedre valg. De har jo uttalt at de ikke satser på selvkjøring og at det i større grad vil dreie seg om føreren. Jeg vurderte dette selv frem til Tesla får FSD på plass slik det er ment FSD skal være, men slo det fra meg da jeg synes Tesla fortsatt gir en bedre totalpakke. Har dog ikke betalt for FSD-pakken på den siste Teslaen, og hadde EAP på TMX.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Hvis det er sånn at det ikke er praktisk mulig å få flere ressurser inn mot essensiell funksjonalitet og det fortsatt er igjen dollars i kassen, så er det en ting, men kan de fortsatt klare å nytte flere ressurser til dette, altså til å gjøre bilen bedre og tryggere å bruke, så er det der alt burde settes inn. Enig i at det til tider er ganske provoserende med alt spill-pisset som dukker opp. Dessuten finnes det betydelig bedre spillmaskiner enn en slapp skjermdings i en bil...

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 09:56
Fjern de som jobber med spill, og bruk heller sparte lønnskostnader på å ansette programmerere som kan gjøre produktivt arbeid! Også kalt omprioritering av ressurser.
Du tror ikke for alvor at det er lønnskostnader som er begrensningen her?
Det er mye mer sannsynlig at det er mangel på kompetanse. Det er mange flere spillprogrammerere tilgjengelig en AP programmerer. Ikke tro at de som styrer Tesla er idioter. Det blir for dumt. Minner om at Tesla har gått fra et ukjent selskap til ett av verdens mest suksessfulle.
VW har jo mye mer penger enn Tesla. De sliter veldig med programvare i følge ryktene. Hva tror du det kommer av - neppe lønnskostnader.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:27
Ikke tro at de som styrer Tesla er idioter. Det blir for dumt.
Tro heller ikke at de som våger å kritiserer Tesla er idioter! Mye av kritikken er reell og absolutt på sin plass.

@gr: Enig med deg, men legger også merke til at Tesla forsinker HW3-tilpasset firmware til EU med flere måneder grunnet arbeidet med tilpasning av skilter og trafikkregler. Kan selvsagt relatere seg til andre omstendigheter enn ressurser, men hvis ikke.....

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

#35
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:47
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:27
Ikke tro at de som styrer Tesla er idioter. Det blir for dumt.
Tro heller ikke at de som våger å kritiserer Tesla er idioter! Mye av kritikken er reell og absolutt på sin plass.
Her bruker du dine egne ord og intet av det som jeg har sagt. Jeg har kritisert Tesla i mange sammenhenger. Og at ikke fartsskilt lesning er på plass er jeg veldig lei av. Men det er altså ikke bare å ansatte folk, eller tro at ting løser seg om man sparker spillutviklerne.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:15
Hvis det er sånn at det ikke er praktisk mulig å få flere ressurser inn mot essensiell funksjonalitet og det fortsatt er igjen dollars i kassen, så er det en ting, men kan de fortsatt klare å nytte flere ressurser til dette, altså til å gjøre bilen bedre og tryggere å bruke, så er det der alt burde settes inn.
Det er begrenset hvor mange utviklere det er vits i å ha jobbende med en spesifikk funksjonalitet. De ender bare opp med å gå i beina til hverandre.

Skulle man gjort noe så måtte man kjørt flere fullstendig parallelle løp, dvs man har flere team som konkurrerer og kjører parallelle testløp hvor man sprer de forskjellige variantene på kundene.

Det hadde blitt morro i forumene når de forskjellige fikk software som oppførte seg totalt annerledes


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Men ingen spillutviklere sparket?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 19:48
Men ingen spillutviklere sparket?
De flyttet inn når de som kunne selvkjøring flyttet ut.

Jeg synes dette er skremmende, men det er sikkert bare meg. Sluttet de fordi de ikke hadde noen tro på konseptet? Eller urealistiske tidsperspektiv? Og har det blitt noe bedre?

Elon Musk said Tesla Autopilot will hit a big milestone a year later than he first predicted

https://www.businessinsider.com/elon-musk-tesla-autopilot-will-hit-big-milestone-year-late-2020-4?r=US&IR=T
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#40
Sikkert ikke direkte «enkelt» å jobbe for Elon Musk og hans rimelig hissige tidsplan, som har måttet bli skjøvet flere ganger. Nå har de gjort det ene og det andre og høstet erfaringer. At de nå iht artikkelen omorganiserer AP-teamet er jo ikke spesielt overraskende på noen måte. Det er kanskje mer en nødvendighet der de står nå. Alltids kjedelig å miste dyktige folk, som også stjeler arbeidet ditt og skaper støy, men jeg mener at Tesla er i en posisjon hvor de klarer å tiltrekke seg de smarteste hodene - ref. samspill/kunnskapsoverføring med folk fra SpaceX.

At «de som kunne selvkjøring flyttet ut»?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

#41
Ingen som har fått med at dette er en ett år gammel artikkel?

Denne typen software er ikke moden, og er krevende. Ikke mange utviklere som er gode på det.

Mange av disse utviklerne har gått til konkurrenter, såkalt poaching, som er ganske vanlig i Hightech industri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Hehe.. registrerte ikke det faktisk, da det linkes i hytt og pine her :)

Men det viser uansett hva de har stått opp i. Forhåpentligvis har de lagt mye av det «negative» bak seg.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:15
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 18:37
Tesla restructures Autopilot software team, Elon takes the reins

https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/
Ett år gammel nyhet.

Og da er den uaktuell? Her slutter folk som har jobbet med dette i årevis, og det tar lang tid å få nye programmerere operative. Hadde selv flere programmere som jobbet med ERP hvilket er betydelig enklere, og vi regnet med fra 6 til 9 måneder før de ble produktive avhengig av forkunnskaper.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA