Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.16.x

Startet av Motorwatt, onsdag 06. mai 2020, klokken 13:28

« forrige - neste »

Motorwatt

2020.16.2.1 ser ut til å bli spredd til flere brukere. Allerede 6 stk. i Norge (i flg. Teslafi).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

S4e

Sitat fra: THE på mandag 18. mai 2020, klokken 10:10
Madammen fikk spørsmål i går om hva som var det verste med Teslaen? Svaret var vel kort og godt at problemet med den helv... bilen er at den bråbremser for spøkelser i ett sett.

Personlig bruker jeg aldri AP eller TACC når det er andre med i bilen. Jeg bruker heller ikke AP eller TACC når det ligger biler bak meg. Det medfører at Tesla er den minst selvkjørende bilen jeg har hatt de siste 15 årene, da de andre bilene i alle fall har hatt god gammeldags dum cruise control. Nå bruker jeg stort sett full selvkjøring på Tesla (dvs. full førerkontrollert kjøring uten innblanding av automatikken). Jeg har uansett et lite håp om at AP/TACC er bedre etter hver SW-oppgradering, men blir like skuffet hver gang, og går tilbake til manuell kjøring ganske så kjapt.

Når det gjelder regnsensor så må jeg si at jeg er godt fornøyd med funksjonaliteten på den de siste SW-versjonene, så noe blir jo bedre etter hvert.

På motorvei bruker jeg det hele tiden og synes det er en fantastisk bra funksjonalitet. Slapper av, men har høyrefoten klar over gassen om den skulle bli litt nervøs.

Ovenfor min bedre halvdel har jeg overbevist henne om at den av og til er litt "nervøs" er positivt - ved den minste tvil bremser den. Og at dette er sikrere enn tidligere adaptiv cruise som happy kjørte for full guffe inn i rundkjøringer og andre farlige situasjoner!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Stig-Arne

Fantombremsingene er veldig irriterende ja. Men man blir også kjent med når det skjer og overstyrer det greitt med watt pedalen. Men er ikke helt OK at det er slik.

Baldrian

Forleden kjørte jeg sydover E18 i Vestfold på en 110 km/t strekning. Så kom det noe veiarbeid og hastigheten var satt ned til 50 km/t uten annen forvarsel enn dette skiltet. Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.

Mitt spørsmål nr. 2 er derfor: hvorfor kan ikke Tesla gjøre det samme med dagens teknologi i bilen, dvs bare ta en normal nedbremsing når AP/GPS feilaktig oppdager en annen vei med lavere fartsgerense enn den man kjører på? Hvorfor skal bilen gå fra 110 km/t til 50 km/t på noen få  sekunder? At slike nedbremsinger er trafikkfarlig, har Teslas ledelse ennå ikke forstått. Kanskje TOCN har svar på dette siden de har så god kontakt med ledelsen "over there".

jkirkebo

Sitat fra: Baldrian på onsdag 20. mai 2020, klokken 00:53
Forleden kjørte jeg sydover E18 i Vestfold på en 110 km/t strekning. Så kom det noe veiarbeid og hastigheten var satt ned til 50 km/t uten annen forvarsel enn dette skiltet. Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.

Setter de ned rett fra 110 til 50 på E18? Det har jeg aldri opplevd på E6 sør for Oslo. Det er stadig nedsettelser, men store nedsettelser tas alltid i to trinn. Typisk fra 100/110 til 70 og så fra 70 til 50.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Baldrian på onsdag 20. mai 2020, klokken 00:53
Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.

Bremsing grunnet feil fartsgrense eller reell endring av fartsgrense ender opp i en normal fartsreduksjon. Kun ting som tolkes som potensiell ulykke ender opp i hard oppbremsing. Type skygge fra bruer, biler nært midtstripe o.l.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Baldrian på onsdag 20. mai 2020, klokken 00:53
Forleden kjørte jeg sydover E18 i Vestfold på en 110 km/t strekning. Så kom det noe veiarbeid og hastigheten var satt ned til 50 km/t uten annen forvarsel enn dette skiltet. Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.

Problemet ville vel heller være at bilen ville ha begynt nedbremsingen langt inne i 50-sona og hadde ikke kommet ned i 50 km/t før man allerede var ute av den... Om det fungerer som i dag da... Håper og tror også denne logikken blir bedre med gjenkjenning av fartsskilter.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OhmPaPa

Da ramlet 2020.16.2.1 inn på min TMX fra 2017 med HW2.0.

I nyhetene denne gangen:

Tesla Toybox
Reorganisering av spill og morsomheter.

Nearby Charging Sites
Kan nå filtrere på max power når søker etter lading - 1, 2 eller 3 lyn.

Backgammon improvements
Now trained with 20+ million games.

Minor improvements and bug fixes.

mthoring

Bilen starter og stopper lading i ett sett når den er fulladet nå etter oppgradering til 2020.16.2.1. Har zaptec boks i lastbalansert modus, boksen kobler vanligvis ut releet etter fullført lading, vet ikke om det er relevant i forhold til å trigge denne buggen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Baldrian

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:06


Bremsing grunnet feil fartsgrense eller reell endring av fartsgrense ender opp i en normal fartsreduksjon. Kun ting som tolkes som potensiell ulykke ender opp i hard oppbremsing. Type skygge fra bruer, biler nært midtstripe o.l.

Det stemmer ikke. Jeg har fåt masse bråstopp i tunneller og broer hvoer det er kryssende veier over/under, uten at det er noen synlige hindringer eller andre biler i nærheten.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sfinxern

Jævlig irriterende at hver gang det kommer en softwareupdate og man ser på release notes, så står det changes/impovements på fuckings spill.... hvem F bryr seg? Jeg har kjøpt bil for å KJØRE. Ikke spille retarted spill.

Fiks fantombrems med å få ut skiltgjenkjenning. Eller oppdater kartene. Nå! Er også irriterende at bilen skal langt inn i aksellerasjonsfeltene på motorveiene også for å absolutt måtte holde seg i midten av feltet. Det er ganske mange av de og biler bak må jo tro man er påvirket.

Hva slags prioriteringer er det de driver med borti unaiten???!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Stig-Arne

Sitat fra: sfinxern på fredag 22. mai 2020, klokken 22:40
Jævlig irriterende at hver gang det kommer en softwareupdate og man ser på release notes, så står det changes/impovements på fuckings spill.... hvem F bryr seg? Jeg har kjøpt bil for å KJØRE. Ikke spille retarted spill.

Fiks fantombrems med å få ut skiltgjenkjenning. Eller oppdater kartene. Nå! Er også irriterende at bilen skal langt inn i aksellerasjonsfeltene på motorveiene også for å absolutt måtte holde seg i midten av feltet. Det er ganske mange av de og biler bak må jo tro man er påvirket.

Hva slags prioriteringer er det de driver med borti unaiten???!
Fantombremsingene blir aldri fikset 100% med skiltgjenkjenning. Jeg plages mest med fantombremsing ved møte av kjøretøy, og da hjelper skiltgjenkjenning lite på.

Motorwatt

Vi har vel minst 4 forskjellige typer oppbremsinger. Fantombremsing er vel situasjoner som tildels er uforklarlige, og kommer veldig overraskende. Så har vi de som skjer på smale veier med motgående, store kjøretøyer, forbikjøring av biler som ligger for langt til venstre på motorveier, etc,. Disse kan man til en viss grad forutse. Så er det oppbremsinger på grunn av gale informasjoner fra skiltdatabasen i bilen. Disse er ikke så kraftige som de foran nevnte, men er totalt uforutsigbare (hvis man da ikke er lokalkjent). Endelig har vi situasjoner hvor et annet kjøretøy krysser veien foran bilen, og den oppfatter dette nærmest som en nødssituasjon til tross for at det er god avstand. Denne tror jeg faktisk jeg har sett en liten forbedring på i den siste versjonen.

Det er sikkert flere situasjoner også.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: sfinxern på fredag 22. mai 2020, klokken 22:40
Hva slags prioriteringer er det de driver med borti unaiten???!
Tror du virkelig dette er ting som prioriteres mot hverandre? Dette er det garantert forskjellige team som jobber med, og de som jobber med spill har lite eller ingen kompetanse for å jobbe med AP software.

Software har mange kompetansesett på lik linje med hardware.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA