Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spotify bruker data når bilen står parkert

Startet av Morsk, tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:02

« forrige - neste »

Morsk

Kan noen forklare meg hvorfor bilen min som står i garasjen "bruker" spotify når den står parkert. Har sjekket at jeg ikke "kaster" til bilen med spotify connect. Ruteren min sier at bilen den siste måneden har lastet ned over 50gb og bare de siste timene 6gb.. Akkurat nå så laster den ned 3 mb i sekundet...

Ikke noe big deal. Bare nysgjerrig. Kan kanskje være at den kjeder seg? :P

Model 3 P-
2020.12.11.2
2019 Model 3 Performance- med HF

sjokomelk

Høres ut som oppdatering av kartene til navigasjonen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Morsk

#2
Det virker litt rart siden jeg får detaljerte opplysninger om hva bilen gjør via ruteren. Legger ved et bilde fra siste døgn og mnd.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Model 3 Performance- med HF

z4rd

#3
1. Bruker du en dedikert Spotify-konto til bilen?

2. Eller bruker bilen f.eks samme Spotify-konto som en personlig konto du selv har på en PC/mobil osv?

Hvis det er 1 - så er det spesielt.

Hvis det er 2 - så er det ikke så rart da den sannsynligvis bare synkroniserer din aktivitet med f.eks lagrede sanger/playlist osv.

Utelukker ikke en option 3 foreløpig :)

EDIT: Du kan uansett prøve å logge inn med en dedikert konto og se om det endrer noe. Virker jo som den kjører hele tiden. Er bilen din på konstant? Er du tilkoblet bilen med telefonen via blåtann kontinuerlig?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tmn

#4
Spotify Premium med høy lydkvalitet har vel en bitrate på 320 kbps. Noe som tilsvarer en dataoverføring på maks 150 MB i timen, skulle du høre på musikk konstant, og at ingenting caches (eks. samme sang spilles to ganger - mulig ikke Tesla-avspilleren cacher noe som helst tho).

Det gir jo en maks forbruk på konstant lytting på rundt 3.6 GB i døgnet. Så rart at den har klart å dra nærmere 7 GB om den skulle ha kjeda seg, og hørte på musikk på egen hånd.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

fredag

Her har tydeligvis Tesla rom for forbedring i programvaren sin. Ikke rart de føler for å ta (ganske godt) betalt for bruk av Spotify i Model 3 etter første året.

Spotify på min iPhone er ikke i nærheten av denne båndbreddebruken.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

knegg

Bruker Spotify data om du setter på Radio før du forlater bilen?
2020 Model 3

jpg

Opplever stadig det samme. Bilen parkert i timesvis, men likevel streames det i bilen, ifølge Spotify selv.

Trykker en på pause i Spotify appen, stopper data-strømmen. Er nok en bug, da skjermen er slukket, og lydanlegget er stille.

Har vært slik et par måneder, minst! Tesla burde seriøst fikse dette.

Lager blant annet krøll for Google Nest høytalerne mine, som stadig varsler "en feil har oppstått, prøv på nytt", når jeg ber dem om musikk fra Spotify. Eneste løsningen jeg har funnet så langt, er å pause avspilling manuelt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Slarre40

Opplever stadig at telefonen spiller av Spotify i bilen når jeg helst skulle hatt det i stua.
Trodde dette var endret i en av oppdateringen, og at man fysisk måtte sitte i bilen for å få koblet opp lyden...
Trondheim

mikaelf

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:23
Opplever stadig at telefonen spiller av Spotify i bilen når jeg helst skulle hatt det i stua.
Trodde dette var endret i en av oppdateringen, og at man fysisk måtte sitte i bilen for å få koblet opp lyden...

Jeg har opplevd det samme tidligere. Logget jeg av fra Spotify i bilen og fjernet også bilen fra Spotify tilkoblede device-er. Logget inn på nytt i bilen og siden dette opplever jeg ikke at bilen spiller fortsatt etter jeg forlater den låst. Verdt et forsøk  :-\
TMY - LR AWD (2022 HW3)

jpg

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:23
Opplever stadig at telefonen spiller av Spotify i bilen når jeg helst skulle hatt det i stua.
Trodde dette var endret i en av oppdateringen, og at man fysisk måtte sitte i bilen for å få koblet opp lyden...

Den oppdateringen endret oppførselen til bluetooth og telefonsamtaler, ikke streaming.

Sitat fra: mikaelf på torsdag 07. mai 2020, klokken 14:29
Jeg har opplevd det samme tidligere. Logget jeg av fra Spotify i bilen og fjernet også bilen fra Spotify tilkoblede device-er. Logget inn på nytt i bilen og siden dette opplever jeg ikke at bilen spiller fortsatt etter jeg forlater den låst. Verdt et forsøk  :-\

Skal forsøkes  :+1:
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Contango

Jpg - hva gjorde oppdateringen med bluetooth/telefon? Har problemer med telefonen nå ved at den på begge Teslaene kobler av og på bluetooth mens jeg snakker. Switcher mellom bil og telefon hvert 10de sekund omtrent. Vei ikke om det er i-Phone'n eller software i bilene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jpg

Ikke hørt om noe slikt før.

Sitat
To improve the audio transition from phone-to-car when entering your vehicle, Bluetooth now connects to your paired phone only after you are sitting in the driver's seat and all doors are closed.
Kilde: https://teslascope.com/teslapedia/software/2020.8.1
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Zanka

En svensk programmerer jeg kjenner har tidligere et programmerings oppdrag for Spotify/Tesla. Greia her var å last ned sanger som man predikerte at brukeren skulle høre på via wifi når bilen sto stille. Fikk inntrykk av at dette var spesielt beregnet på USA som hadde ganske høye trafikk kostnader på mobil data trafikk. Dette var for flere år siden.
Kanskje dette nå også gjelder for oss??
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Morsk

Sitat fra: z4rd på tirsdag 05. mai 2020, klokken 22:12
1. Bruker du en dedikert Spotify-konto til bilen?

2. Eller bruker bilen f.eks samme Spotify-konto som en personlig konto du selv har på en PC/mobil osv?

Hvis det er 1 - så er det spesielt.

Hvis det er 2 - så er det ikke så rart da den sannsynligvis bare synkroniserer din aktivitet med f.eks lagrede sanger/playlist osv.

Utelukker ikke en option 3 foreløpig :)

EDIT: Du kan uansett prøve å logge inn med en dedikert konto og se om det endrer noe. Virker jo som den kjører hele tiden. Er bilen din på konstant? Er du tilkoblet bilen med telefonen via blåtann kontinuerlig?

Jeg bruker en dedikert konto. Har gjort det fra dag en.

Sitat fra: knegg på onsdag 06. mai 2020, klokken 09:23
Bruker Spotify data om du setter på Radio før du forlater bilen?

Har forsøkt dette å, men for en eller annen grunn så går spotify i bakgrunnen.
Sitat fra: jpg på onsdag 06. mai 2020, klokken 17:06
Opplever stadig det samme. Bilen parkert i timesvis, men likevel streames det i bilen, ifølge Spotify selv.

Trykker en på pause i Spotify appen, stopper data-strømmen. Er nok en bug, da skjermen er slukket, og lydanlegget er stille.

Har vært slik et par måneder, minst! Tesla burde seriøst fikse dette.

Lager blant annet krøll for Google Nest høytalerne mine, som stadig varsler "en feil har oppstått, prøv på nytt", når jeg ber dem om musikk fra Spotify. Eneste løsningen jeg har funnet så langt, er å pause avspilling manuelt.

Har forsøkt å pause i appen, men Spotify bruker fortsatt data.

Sitat fra: tmn på tirsdag 05. mai 2020, klokken 23:21
Spotify Premium med høy lydkvalitet har vel en bitrate på 320 kbps. Noe som tilsvarer en dataoverføring på maks 150 MB i timen, skulle du høre på musikk konstant, og at ingenting caches (eks. samme sang spilles to ganger - mulig ikke Tesla-avspilleren cacher noe som helst tho).

Det gir jo en maks forbruk på konstant lytting på rundt 3.6 GB i døgnet. Så rart at den har klart å dra nærmere 7 GB om den skulle ha kjeda seg, og hørte på musikk på egen hånd.

Veldig godt poeng. Kan jo hende at ruteren ikke klarer å skille mellom all datatrafikk som går og at "Spotify" blir en sekkepost. Vet jo at Tesla henter "kjøredata" og "autopilot-data", men jeg aner f.eks. ikke hvor mye data 1 time med "autopilot-data" inneholder.

Oppdatering til bilen tror jeg går over "HTTP" posten da dette ofte samsvarer godt med størrelse på oppdateringen

Sitat fra: mikaelf på torsdag 07. mai 2020, klokken 14:29
Jeg har opplevd det samme tidligere. Logget jeg av fra Spotify i bilen og fjernet også bilen fra Spotify tilkoblede device-er. Logget inn på nytt i bilen og siden dette opplever jeg ikke at bilen spiller fortsatt etter jeg forlater den låst. Verdt et forsøk  :-\

Dette skal jeg prøve.

For øvrig så har det vært nada Spotify trafikk de siste tre dagene. Jeg aner ikke hvorfor... Har ikke gjort noe annerledes og har ikke forsøkt noen av tipsene som har kommet i tråden. 

Uansett så setter jeg pris på svarene som har kommet. Er jo ikke et "problem" at bilen laster ned litt data, bare interessant.
2019 Model 3 Performance- med HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA