Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

– Bli en elbilminister, Hareide

Startet av elbil.no, tirsdag 05. mai 2020, klokken 13:30

« forrige - neste »

elbil.no

– Bli en elbilminister, Hareide

En skikkelig ladeoffensiv og varig miljørabatt i bom, ferge og parkering, var blant temaene som Norsk elbilforening tok opp i møte med samferdselsminister Knut Arild Hareide nylig.

Source: – Bli en elbilminister, Hareide
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

RJK

Jeg la inn en kommentar i forumet på den artikkelen, da jeg fremdeles har svært store kvaler med elbilgoder på ferger. En liten rabatt kanskje, men ikke gratis ferge for selve bilen og bare betale for passasjerer, eller hva man slipper unna med som elbilist. Det godet kan forsvinne på dagen for min del.

Greit, jeg har forståelse for at folk som får en større kostnadsøkning ved at rabatten/fritaket forsvinner, men fergetransport er ikke stedet å differensiere.

Men hva skal fergeselskapene gjøre når vi nærmer oss 100 % andel av nybilsalget, og derved sterk økning av fergebrukere som slipper unna med skamlave priser? Skal de da utelukkende få tapet dekket av myndighetene, eller av andre bilister som ikke har skiftet til elbil enda? Er vel allerede noen fergesamband som merker dette i langt større grad enn andre, og det er allerede problematisk for disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tirsdag 05. mai 2020, klokken 22:44
Jeg la inn en kommentar i forumet på den artikkelen, da jeg fremdeles har svært store kvaler med elbilgoder på ferger. En liten rabatt kanskje, men ikke gratis ferge for selve bilen og bare betale for passasjerer, eller hva man slipper unna med som elbilist. Det godet kan forsvinne på dagen for min del.

Greit, jeg har forståelse for at folk som får en større kostnadsøkning ved at rabatten/fritaket forsvinner, men fergetransport er ikke stedet å differensiere.

Men hva skal fergeselskapene gjøre når vi nærmer oss 100 % andel av nybilsalget, og derved sterk økning av fergebrukere som slipper unna med skamlave priser? Skal de da utelukkende få tapet dekket av myndighetene, eller av andre bilister som ikke har skiftet til elbil enda? Er vel allerede noen fergesamband som merker dette i langt større grad enn andre, og det er allerede problematisk for disse.
RJK, er det lov å være uenig med siste taler  ;D :D  Jeg mener det skal være gratis ferge for selve elbilen og at elbil sjåfør bare skal betale for passasjerer :+1: :+1:

Husk vi skal få de resterende 50% av fossil petrol heads over på elbil, da må vi lokke og lure de over og ikke noe fungerer bedre enn "gratis penger" til alle med elbil :+1: :+1:  Vi kan ta av oljefondet... :+1:

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:19
Sitat fra: RJK på tirsdag 05. mai 2020, klokken 22:44
Jeg la inn en kommentar i forumet på den artikkelen, da jeg fremdeles har svært store kvaler med elbilgoder på ferger. En liten rabatt kanskje, men ikke gratis ferge for selve bilen og bare betale for passasjerer, eller hva man slipper unna med som elbilist. Det godet kan forsvinne på dagen for min del.

Greit, jeg har forståelse for at folk som får en større kostnadsøkning ved at rabatten/fritaket forsvinner, men fergetransport er ikke stedet å differensiere.

Men hva skal fergeselskapene gjøre når vi nærmer oss 100 % andel av nybilsalget, og derved sterk økning av fergebrukere som slipper unna med skamlave priser? Skal de da utelukkende få tapet dekket av myndighetene, eller av andre bilister som ikke har skiftet til elbil enda? Er vel allerede noen fergesamband som merker dette i langt større grad enn andre, og det er allerede problematisk for disse.
RJK, er det lov å være uenig med siste taler  ;D :D  Jeg mener det skal være gratis ferge for selve elbilen og at elbil sjåfør bare skal betale for passasjerer :+1: :+1:

Husk vi skal få de resterende 50% av fossil petrol heads over på elbil, da må vi lokke og lure de over og ikke noe fungerer bedre enn "gratis penger" til alle med elbil :+1: :+1:  Vi kan ta av oljefondet... :+1:

Selvsagt er det lov å være uenig. En diskusjon må jo selvsagt være åpen for motstridende meninger og interesser, og så lenge man forholder seg til å diskutere sak, og helst argumenterer for synspunktene, så bidrar man til en god debatt.

Mitt synspunkt er basert på at pris for fergeturen først og fremst er for å dekke kostnadene for turen, og deretter skal bidra til fortjeneste for selskapet så lenge det ikke er et statlig driftsselskap (da skal inntektene helst gå i balanse, eller i svakt overskudd).

Det tredje punktet er at ferger langs samferdselsårer skal binde øyrikene sammen med fastlandet og/eller forkorte reisevei der bro, tunnel eller andre fornuftige alternativer ikke eksisterer, og da skal veien bli billigst mulig for alle. Da blir det helt feil å øke prisen for noen kunder, for at andre kunder skal slippe unna gratis/billig.

En nye/oppgradert vei, bru eller tunnel vil ha langt mindre andel kostnad til drift og vedlikehold, men desto større kostnad til etablering/bygging. Den skal derimot betales over lang tid, og hovedsaklig bør den dekkes over skatteseddelen og ikke bomutgifter. Der vil merkostnaden per tur uansett bli ubetydelig (summen av alle passeringene kan likevel utgjøre endel) Jeg har derfor langt mer sansen for at elbilgoder gis den veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA