Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste/sykkelstativ

Startet av MagnusCJ, tirsdag 05. mai 2020, klokken 11:12

« forrige - neste »

MagnusCJ

Hei

Noen som har montert/ettermontert hengerfeste på bilen til transport av sykler?
"Tilhengerfeste kun for sykkelholder, avtagbar krok med 13 polet kontaktKIA663200EV + G5621ADE00"

Vurderer å kjøpe takstativ, men syns det er praktisk og greit å ha syklene bak på bilen. Dette vil vel redusere forbruket også?

Ser ut som det finnes aftermarket løsninger også, men å kutte i understellet på bilen er vel å leke litt med garantien.
https://www.youtube.com/watch?v=_IecdwwQZ-4

geear

#1
Å kalle det kutting i understellet er vel å ta i en smule. Såvidt jeg kunne se kuttet de bare bort to monteringspinner for plastdekselet under. Personlig hadde jeg heller tatt en 10mm bor og boret hull i festet slik at pinnene gikk gjennom for eventuell bruk senere.

Og ja, vurderer å montere hengerfeste på vår, men kjøper nok et europeisk i så fall. Og neppe originalt.

Har hatt curtfeste før, og ulempen med amerikansk feste, iallfall curt, er at det er slarkete firkantfeste, nok til at sykkelstativ slarker frem og tilbake merkbart under kjøring. Firkantfeste er egentlig kjekt, men ikke i Norge, for de runde kulene har feil mål (2" er for store for norske hengere og utstyr) og skal du ha sykkelstativ og lignende som går direkte i firkantfeste så må du bestille fra USA.

Kunne egentlig tenkt meg å se om et fast feste til hybrid fra Skruvat eller noe passer på, men vet ikke om innfestingen er lik.

MagnusCJ

Takk for svar. Tenker at det er greit med en europeisk løsning mtp dimensjoner etc.

Snakket med Kia Ensjø i går de skal ha 15 000 for "hengerfeste" ferdig montert.

aleksandrium

Jeg var i kontakt med Kia for et par dager siden med samme spørsmål. De sa at dersom garantien skal ivaretas, må det monteres kule med "stoppekloss" som gjør at henger ikke kan monteres.

Kulen som monteres hos Kia Ensjø regner jeg da med har dette?

Elbilmek i Asker kan montere kule med strømuttak for ca. 12 500. Denne kula har imidertid ikke stoppekloss, med den begrunnelse at Thule-stativer ikke ville passe med en slik kloss.

Dersom man monterer kule hos Kia Ensjø og denne har en slik kloss - hvilke sykkelstativer står man igjen med da?
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

aleksandrium

Virker som om Kia benytter Brink sitt "RCM"-system. https://accessoires-kia.be/niro/transport/663245/

Fant en liste over kompatible sykkelstativer her: https://brink.eu/app/uploads/2020/04/RMC-Bike-carriers-2020-04-20-INT-EN.pdf

Men er ikke sikker på at dette er korrekt informasjon.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

geear

KIA må nok lenger ut på landet for å nå gjennom med en slik påstand. Det kommer jeg til å gi en glatt faen i. De med knott på passer ikke til noe av det utstyret vi har. Om en har kule med knott på eller ei er ikke noe bevis for om man har dratt henger eller ei, så det er opp til KIA å bevise at man som kunde har gjort noe galt.

MagnusCJ

@aleksandrium Fikk samme svar.

I utgangspunktet svært fornøyd med bilen, men jeg kjenner at det begynner å bli en del irritasjonsmomenter med KIA sine beslutninger. 




_OE_

Jeg har 30kWh Soul med hengerfeste m/"knott" oppnå kula....kjørt flere ganger med Thule sykkelstativ uten problemer...stativet er fra 2019

#FTS#


aleksandrium

#8
Noen som vet hva tillatt kuletrykk er på festet som monteres hos BOS?
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

RJK

Ser Kona får 100 kg på kroken, men det nærmeste jeg finner et slags svar på når det gjelder denne som sier 100 kg på kroken, men 75 kg med sykkelholder, så det beste er å ringe eller på annen måte sjekke med din forhandler eller Kia Norge.

https://accessoires-kia.be/niro/transport/G5280ADE50/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleBrummen


Litt rart at de ikke har krok tilgjengelig på all-electric modellen når de har for hybrid og plug-in?

RJK

Sitat fra: OleBrummen på søndag 24. mai 2020, klokken 09:25

Litt rart at de ikke har krok tilgjengelig på all-electric modellen når de har for hybrid og plug-in?

Er nok delvis frykt for at bilene skal bli for populære før de kan produsere mange nok, billig nok. Dessuten sliter de nok med å få tak i nok batterier mm.

Dessute tjener de nok mer på ice-variantene, og vil melke markedet en stund til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

svingen

har et thule stativ som er 3 år gammelt mener jeg,det passet ikke på "knot" brukte 5 min på og finne en fil og file det bort så jeg fikk på stativet.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

aleksandrium

Sitat fra: aleksandrium på lørdag 16. mai 2020, klokken 17:59
Noen som vet hva tillatt kuletrykk er på festet som monteres hos BOS?
For å svare på mitt eget spørsmål: Kia oppgir 80 kg for Brink-festet.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA