Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-NV200 og ABRP

Startet av kaiat, tirsdag 05. mai 2020, klokken 08:00

« forrige - neste »

kaiat

Funderer litt på å bytte ut diesel-SUV'en med e-NV200 40kWh og har i den forbindelse lagt inn de mest vanlige langturene vi har på abetterrouteplanner.com for å sjekke hvordan vi kommer ut med ladestopp og rekkevidde. Når jeg har gjort denne øvelsen med vår 2014-modell Leaf 24kWh, stemmer forbruket som ABRP oppgir ganske bra med det faktiske forbruket på bilen.

Men ABRP oppgir et lavere forbruk på e-NV200 (både 24kWh og 40kWh) enn på Leaf'en. Det får jeg ikke helt til å stemme. Greitt nok at Leaf ikke er noen forbruksvinner, men e-NV200 med sin kassebil-form må da komme noe dårligere ut? Drivverk og batteri er jo det samme. Det er riktignok noe mindre og smalere hjul på e-NV200 enn Leaf, så det er kanskje noe å hente der, men likevel...

Noen e-NV200-eiere som har noe erfaring med ABRP? Stemmer utregningene med det virkelige liv, eller er det "way off"?

Ebe

Jeg har både Leaf 24 med VP og evalia.

Aldri verden om Evalia har lavere forbruk. Vil tippe at Evalia har mellom 0,3 og 0,7 høyere forbruk enn Leaf.

Jeg må jobbe, og forholda ligge til rette for det, for å få Evaliaen ned mot 1,8. Som regel er den over 2.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Tenk 130-140 km på vinteren og 180-200 km på sommeren. Da blir du ikke så skuffet over kjørelengde.

Ladehastighet kan du tenke 40-45kw første lading, fra andre lading må du tenke 30-35 kw og ladinger etter det 25-30 kw. Evalia 40kwh har Rapidgate, hvis du vet hva det er :)

Du får også en støyende bil, det passasjerer på første og tredje rad har problemer med å snakke med hverandre. Det homper og går.

Har du dette i bakhodet så vet du hva slags bil du går til, og du vil ikke bli skuffet.

Når det er sagt, så er bilen fantastisk praktisk og billig.  :+1:
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kaiat

Takk for svar. Kjenner til Rapidgate, men det har liten betydning for oss da det ikke blir Tesla-Bjørn-etapper med barn i bilen uansett. Med de dagsetappene vi har i dag med dieselbilen på langtur, regner jeg med et eller to ladestopp. Kjører maks 4-5 timer på en dag. Regner vi med 60-70 km/t i gjennomsnittshastighet, blir det altså maks 350 km for dagen.

Bilen ellers er jo enkel, men det er greitt for oss. Vurderer sterkt 7-seter da vi kan plassere et barn bak. Med 3 barn på samme seterad blir det av og til en del ugreie...

Ebe

Vi har eldstemann (tenåring) på bakerste seterad, to barneskolebarn på andre seterad. Veldig mye mer «husfred» i bilen på den måten  :D

Høres ut som du er forberedt og vet hva du går til. Da er det en flott bil :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA