Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading stikkontakt

Startet av Leitf, mandag 04. mai 2020, klokken 23:17

« forrige - neste »

Vesel

Sitat fra: RJK på fredag 22. mai 2020, klokken 03:33

Så lenge du har papirer på at det er bestilt installasjon, så er det ikke lenger en permanent bruksendring, og jeg tolker lovverket slik at da er dette lovlig i mellomtiden. Anbefaler deg dog å stille ned ladehastigheten til f.eks. 8A om det er mulig på den medfølgende schuko-laderen din. Ihvertfall ikke høyere enn 10A.
Er det ikke bare nødlading som er tillatt fra vanlig stikkontakt da? Mulig man kalle dette nødlading. Jeg har inntrykk av at det er et begrep som tolkes veldig bredt her på forumet. Jeg hadde tolket det som at det er tillatt å lade slik dersom en kjører seg strømtørr langs veien, eller at det er tillatt om man er på besøk hos noen og man av en eller annen uforutsett grunn ikke kommer seg til nærmeste lovlige lader uten å lade litt først.

For all del, jeg har ikke noe problem med at noen lader slik. Jeg tenker at det uansett må være tryggere å lade igjen og igjen på et kjent stikkontakt hvor man vet det ikke oppstår noen problemer. Går det fint å lade den første ganga, så går det sannsynligvis fint den neste også. Må da være tryggere enn å "nødlade" på ymse stikkontakter som man ikke kjenner.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RJK

Sitat fra: Vesel på lørdag 30. mai 2020, klokken 17:45
Sitat fra: RJK på fredag 22. mai 2020, klokken 03:33

Så lenge du har papirer på at det er bestilt installasjon, så er det ikke lenger en permanent bruksendring, og jeg tolker lovverket slik at da er dette lovlig i mellomtiden. Anbefaler deg dog å stille ned ladehastigheten til f.eks. 8A om det er mulig på den medfølgende schuko-laderen din. Ihvertfall ikke høyere enn 10A.
Er det ikke bare nødlading som er tillatt fra vanlig stikkontakt da? Mulig man kalle dette nødlading. Jeg har inntrykk av at det er et begrep som tolkes veldig bredt her på forumet. Jeg hadde tolket det som at det er tillatt å lade slik dersom en kjører seg strømtørr langs veien, eller at det er tillatt om man er på besøk hos noen og man av en eller annen uforutsett grunn ikke kommer seg til nærmeste lovlige lader uten å lade litt først.

For all del, jeg har ikke noe problem med at noen lader slik. Jeg tenker at det uansett må være tryggere å lade igjen og igjen på et kjent stikkontakt hvor man vet det ikke oppstår noen problemer. Går det fint å lade den første ganga, så går det sannsynligvis fint den neste også. Må da være tryggere enn å "nødlade" på ymse stikkontakter som man ikke kjenner.

Det er jo nødlading i den forstand at du er nødt til å få ladet bilen frem til du får skikkelig lader installert. Det må jo ikke være medisinsk kritisk for å kalle det nød i denne sammenhengen.

Det som skiller fra fast bruksendring, er at du med papirer på at oppdraget er bestilt men elektriker ikke har fått utført ennå, kan bevise at du ikke planlegger å lure deg unna, og at det ikke ligger på dine hender at det ikke er gjort ennå.

Alle kan si de har bestilt elektriker, men uten papirer eller avtale å vise til som kan bekreftes lett, så blir det løse påstander.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA