Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading stikkontakt

Startet av Leitf, mandag 04. mai 2020, klokken 23:17

« forrige - neste »

Leitf

Jeg har en 2012 Leaf EU import og skal gjøre om litt på parkeringsplassen på egen tomt.
Jeg skal bla. Støpe ny støttemur og skal legge 2x 50mm trekkrør i bakkant slik at kabling blir enkelt, nå og i fremtiden.

Jeg har to alternativer:
1. Gå for smartlader med stor kapasitet. Dette er fremtidsrettet, vil lade bilen min hurtigere og er en trygg løsning.
2. Sette opp dedikert 10A kurs med B vern. Dette er den billigste løsningen og det er ikke noe problem at det tar lang tid å lade.

Det negative med løsning 1 er høyere kostnad og at jeg ikke har noen umiddelbare planer om å bytte til nyere elbil. Bytter jeg om 5 år er kanskje dagens smartboks utdatert?

Så et spørsmål om alt. 2, vil 10A kurs takle å lade Nissan Leaf 2012 EU import?

Vollis47

Så sant du ikke har svært lange arbeidsdager og kjører veldig mye, så burde det gå bra. Men hvorfor ikke gå for 16A, det gir deg en del mer uten å koste for mye.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Leitf

Jeg har forstått det sånn at om man skal lade på stikk så må det være en dedikert kurs med 10A og B jordfeil vern.

Vollis47

Sitat fra: Leitf på mandag 04. mai 2020, klokken 23:28
Jeg har forstått det sånn at om man skal lade på stikk så må det være en dedikert kurs med 10A og B jordfeil vern.
Det er riktig. Jeg burde nok føyd til at du fikk satt opp en blå 16A stikkontakt eller helst en enkel ladeboks.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rav4_EV

Folkeladeren.no får du for godt under 10.000 kroner ferdig montert hos din elektriker.
Om du ikke har planer om å kjøre elektrisk drosje vil denne dekke ditt behov. Innebygget DC lekkasjedeteksjon så intet behov for B-vern.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

arthur

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. mai 2020, klokken 06:17
Folkeladeren.no får du for godt under 10.000 kroner ferdig montert hos din elektriker.

Fikk pris på 10.000, men han ville også; Vi ønsker likevel å montere en jordfeilbryter av vanlig type, da det er en relativt stor utvidelse av eksisterende kurs.

Elektriker anbefalt av Folkeladeren.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Maxwell_400

#6
Sitat fra: arthur på fredag 08. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. mai 2020, klokken 06:17
Folkeladeren.no får du for godt under 10.000 kroner ferdig montert hos din elektriker.

Fikk pris på 10.000, men han ville også; Vi ønsker likevel å montere en jordfeilbryter av vanlig type, da det er en relativt stor utvidelse av eksisterende kurs.

Elektriker anbefalt av Folkeladeren.

Det er et krav at det skal sikres med jordfeilbryter, enten B vern eller A vern + RDC-DD 6mA. RDC-DD 6mA finnes som regel i ladeboksen.
A vern koster ikke all verden men jeg foretrekker å bruke jordfeilautomat som er både sikring og A-vern på nye kurser.

Men Schuko skal sikres med B-vern, antar det skyldes Mode 1 lading (?), men det finnes også jalla bokser uten RDC-DD.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Rav4_EV

Sitat fra: arthur på fredag 08. mai 2020, klokken 08:55



Fikk pris på 10.000, men han ville også; Vi ønsker likevel å montere en jordfeilbryter av vanlig type, da det er en relativt stor utvidelse av eksisterende kurs.

Elektriker anbefalt av Folkeladeren.

Nå kjenner jeg ikke til hvordan opplegget ser ut hos deg, men å montere en ny kombiautomat i skapet som vil forsyne ladestasjonen er nok fornuftig. De er ganske rimelige.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

arthur

Tror jeg ender opp med en easee lader ferdig montert til 16' og med ny kurs lagt ut til garasje.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Leitf

Jeg ender nok også opp med Easee lader. Trygg lading nå og forhåpentligvis plug and play ved kjøp av ny elbil i fremtiden.

Vesel

#10
Sitat fra: Leitf på mandag 04. mai 2020, klokken 23:17
Så et spørsmål om alt. 2, vil 10A kurs takle å lade Nissan Leaf 2012 EU import?
Nei. Jeg disponerte inntil nylig en USA-importert Leaf fra 2011 eller 2012. Den medfølgende schuko-laderen, som så slik ut, lada kun med 15-16 A, 3500-3600 W. Jeg målte. Jeg tror 10 A-sikringen din vil gå etter etter kort tid hvis du ikke har en annen schuko-lader enn den medfølgende.

Sitat fra: Leitf på mandag 04. mai 2020, klokken 23:28
Jeg har forstått det sånn at om man skal lade på stikk så må det være en dedikert kurs med 10A og B jordfeil vern.
Det stemmer. Du kunne ha lada med den medfølgende laderen dersom det var tillatt med 16 A sikring, som det normalt er ved 2,5 mm^2 tverrsnitt, uten at sikringen ville gå, men det er jo kun tillatt med 10 A sikring på en kurs som skal brukes som permanent ladeløsning. 16 A lading ville også kunne gitt svidd stikkontakt. Det er beyond me hvorfor produsenter får merke utstyret sitt med 16 A og elektrikerne normalt får bruke 16 A sikring når utstyret i virkeligheten ikke tåler så stor belastning over tid. 10 A er overdrevent forsiktig da mener jeg. Jeg har lada kontinuerlig i et døgn med 13 A, uten tegn til varmgang noe sted.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Egil81

Jeg får en e-tron 55 neste uke og har bestilt 40/32A 400V til garasjen. Men leveringstid er minst to måneder.
Kan jeg i mellomtiden lade lovlig og trygt på den 13A 220V kursen som går til garasjen i dag? (Deles med lys og garasjeport åpner).
Har ikke overspenningsvern i sikringsskapet. Har vanlig schuko kontakt i garasjen.
2020: Audi e-tron 55

Vesel

Sitat fra: Egil Ravndal på torsdag 21. mai 2020, klokken 12:13
Jeg får en e-tron 55 neste uke og har bestilt 40/32A 400V til garasjen. Men leveringstid er minst to måneder.
Kan jeg i mellomtiden lade lovlig og trygt på den 13A 220V kursen som går til garasjen i dag? (Deles med lys og garasjeport åpner).
Har ikke overspenningsvern i sikringsskapet. Har vanlig schuko kontakt i garasjen.
Lovlig er det ikke, men trygt er det nok. Er stikkontakta jorda?
Mest sannsynlig vil det gå helt fint, men det kan være lurt å ta noen forsiktighetsregler likevel. Kjenn etter regelmessig den første ladeøkta på både ladekabel, lader, støpsel og tilførselskabel (den som går mellom sikringsskap og stikkontakt) for varmgang. Pass på at støpselet alltid sitter helt i og at ladekladden ikke legger mye vekt på den. Undersøk stikkontakta i blant etter en ladeøkt at den ikke har tegn til å ha blitt brunsvidd. Skal du virkelig være på den sikre sida, så monter også opp en røykvarsler i garasjen. Nest Protect er kombinert ione og optisk røykdetektor, og utover ordinær alarm gir den deg tidlig varsel på mobilen ved røykutvikling når den er tilkoblet wifi.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RJK

Sitat fra: Egil81 på torsdag 21. mai 2020, klokken 12:13
Jeg får en e-tron 55 neste uke og har bestilt 40/32A 400V til garasjen. Men leveringstid er minst to måneder.
Kan jeg i mellomtiden lade lovlig og trygt på den 13A 220V kursen som går til garasjen i dag? (Deles med lys og garasjeport åpner).
Har ikke overspenningsvern i sikringsskapet. Har vanlig schuko kontakt i garasjen.

Så lenge du har papirer på at det er bestilt installasjon, så er det ikke lenger en permanent bruksendring, og jeg tolker lovverket slik at da er dette lovlig i mellomtiden. Anbefaler deg dog å stille ned ladehastigheten til f.eks. 8A om det er mulig på den medfølgende schuko-laderen din. Ihvertfall ikke høyere enn 10A.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Det har blitt påpekt å sjekke kontakten for varmgang. Det er også lurt å ta en titt på hvordan kablingen er fra sikringsskapet og  ut til kontakten. Går den via lysbrytere og lampepunkt? Det er ugunstig. Og jo færre punkter kabelen går via, jo bedre. 13A sikring kan tyde på at anlegget er fra den tiden de pushet 1,5 mm2 kabling til 13A. Jeg hadde vært mer komfortabel med å lade på 2,5 mm2.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA