Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020  (Lest 7538 ganger)

ApeX

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #120 på: Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 21:14 »
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

Stemmer bra med mitt førsteinntrykk også  :+1:
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1097
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #121 på: Onsdag 22. Juli 2020, klokken 10:52 »
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

Stemmer bra med mitt førsteinntrykk også  :+1:

Har de sagt noe om de vil pakke bilen annerledes når blade-batteriene kommer? Blade batteriene skal ha 50% bedre plassutnyttelse, hva enn det betyr. Tenker bare at ting under bagasjegulvet kanskje kan flyttes til andre steder, sånn at en kan lage et mer Tesla-Model Y-bagasjerom foran og bak, som på bildet.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Radial

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #122 på: Onsdag 22. Juli 2020, klokken 13:09 »
litt av greia med Tang er at den deler platform med en hybrid motorisering. Altså må nok karosseriet passe en Hybrid også... lage eget karosseri for EV virker da litt tvilsomt.
Derfor kan man ikke endre så mye på karosseriet, for da passer den jo ikke hybriden.

What you see is what you get på Tang tror jeg.

trykkertor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1428
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #123 på: Onsdag 22. Juli 2020, klokken 14:07 »
Derfor kan man ikke endre så mye på karosseriet, for da passer den jo ikke hybriden.

What you see is what you get på Tang tror jeg.
Dette harmonerer med det selger sa til meg igår. At slik bilen fremstår i butikk nå, er stort sett slik den blir for kunden. De endringene som gjøres, blir ikke synlig for kunden.
Da jeg spurte om bagasjeplass under panser, svarte selger at "Der er det så mye greier, at det ikke er plass til bagasjerom." Det er nok utfra slik vi ser på e-Niro, Kona Electric og diverse andre som deler chassis med hybridutgaver.

Espen S

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #124 på: Fredag 24. Juli 2020, klokken 11:07 »
BYD hevder at Tang skal lades fra 10 til 80 % på 33 minutter. (86 Kw/h Batteri)
Det vil si en energioverføring på ca 60 KWh på 33 minutter (uten varmetap):

Ergo BYD Tang EV600 må ha en ladeeffekt på 120 Kw/h for å komme deres egen uttalelse imøte.

Det blir spennende å se hva som blir realitet.....

GRS

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 289
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #125 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 09:41 »
Kikket på vogna hos Autosalg. Må si jeg ble veldig imponert. Man ser tydelig at "inspirasjonen" (Kineserne drar det jo gjerne over mot ren kopiering, også her. ;) ) kommer fra tyske merker og Tesla. Spesielt interiøret. Men det funka overraskende bra. Miks av betjening/brytere (seter) fra MB, dashbord minte meg om BMW, det samme med setene. Så er det strødd en god dose Tesla over det. :) Så veldig bra ut, og fine kvaliteter. Alt virket solid. Bra lakk-kvalitet og passform. Blir trolig enda bedre på prod. bilene.

Utvendig er bilen harmonisk og pen. Litt Macan over baklyktene, ellers ser den ut som en miks av Lexus og XC90 om det gir mening...

Tror denne blir veldig bra, om rekkevidde, lading og SW er ok. :)

« Siste redigering: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 09:47 av GRS »
TM3P sort/sort

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6455
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #126 på: ſøndag 26. Juli 2020, klokken 10:47 »
BYD hevder at Tang skal lades fra 10 til 80 % på 33 minutter. (86 Kw/h Batteri)
Det vil si en energioverføring på ca 60 KWh på 33 minutter (uten varmetap):

Ergo BYD Tang EV600 må ha en ladeeffekt på 120 Kw/h for å komme deres egen uttalelse imøte.

Det blir spennende å se hva som blir realitet.....
Batterikapasitet måles gjerne i kWh, eller kWt på norsk. Effekt måles i kW. Merk og liten k stor W.

Ellers er utregningene dine korrekte
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen S

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #127 på: Mandag 27. Juli 2020, klokken 22:33 »
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1097
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #128 på: Torsdag 30. Juli 2020, klokken 06:33 »
Nå i Rogaland
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1097
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #129 på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 15:11 »
Har fått kikket på den, og det ga en blandet følelse. På mange måter ser den ut som 850.000...(bra lakk, design, utseende innvendig). Ser stor ut fra utsiden, og ser stor ut inni. Det som er litt rart er hvor tjukt alt er inni, som dørene og ryggene på setene. Når jeg satt i baksetet så var det litt krøkkete å komme seg ut, da føttene krasjer i bakdøren...men da må jeg og nevne at jeg er 195cm og bygger litt andre veier og. Når jeg satt i førersetet så fikk jeg dessverre ikke kjørt baksetet så langt bakover som jeg ville. Det kan godt være det er min anatomi som er spesiell, fordi jeg har det likt på mange biler, f.eks. BMW 5-serie og RAV4. Da jeg satt meg i baksetet, med baksetet i bakerste posisjon (med fremsetet i bakerste posisjon) så hadde jeg akkurat passe plass til beinene, og det er et kjempekompliment sammenlignet med andre biler. Det ville gått greit å sitte sånn på tur, utenom at hodet mitt kom oppi taket. Og grunnen til det er takvinduet som stopper rett over hodet (sidesvis) og at karmen er veldig tjukk (bygger nedover). Men igjen - jeg er en stor fyr. Slik bilen står, med baksetet langt bak, så ser ikke bagasjerommet så stort ut, men jeg tenker at en gjennomsnittsfamilie, med mannen på 183cm, og passe slank, som har unger som ikke er 1,80, så kan en på biltur med mye bagasje fort skyve baksetet et stykke frem og lage mer rom. Regner med at de oppgitte ca 1,20 er med baksetet skjøvet helt frem. Ser forøvrig ut som en del skitne folk har prøvesatt de lyse skinnsetene på denne bilen. Så og at det var litt rust ikke så langt fra bremseskivene som med fordel kunne vært fjernet for å lage et bedre inntrykk.

Merker at denne bilen er noe helt annerledes enn noe annet jeg har sittet i...bare annerledes... Var og overraskende å se hvor høyt oppe en faktisk sitter her. Merker at det ville vært litt for vanskelig å bestilt en sånn bil uten å kjenne hvordan den er på veien....om en ser hvor en er i kjørebanen... RSA burde fått typegodkjent med det gamle batteriet, og tatt inn noen kun for prøvekjøring. Tror det ville hjulpet veldig på salget.

Første tanken er at den må være veldig bra for folk med bakoverpekende barneseter, siden ryggene på disse stjeler veldig mye plass, og sånn ellers grei plass. 
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Elbileier fra Sandnes

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #130 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 20:58 »
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

Interessant at bilen på videoen er 7-seter, mens Norges-versjonen visstnok bare kommer som 5-seter.
Leaf 01.2013 - fortsatt 12 streker

batterimannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 685
    • Vis profil
Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
« Svar #131 på: Lørdag 01. August 2020, klokken 21:35 »
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

Interessant at bilen på videoen er 7-seter, mens Norges-versjonen visstnok bare kommer som 5-seter.

Tror det er fordi RSA kun ville ta inn èn modell i starten (første 1500 biler), så da la de vel inn ordre på 1500 biler med alt utstyr og med 5 seter.
Hyundai Kona electric 2019