Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020

Startet av batterimannen, mandag 04. mai 2020, klokken 21:41

« forrige - neste »

ApeX

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 21. juli 2020, klokken 20:14
Sitat fra: ApeX på fredag 17. juli 2020, klokken 20:21
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

Stemmer bra med mitt førsteinntrykk også  :+1:
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ApeX på tirsdag 21. juli 2020, klokken 21:14
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 21. juli 2020, klokken 20:14
Sitat fra: ApeX på fredag 17. juli 2020, klokken 20:21
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

Stemmer bra med mitt førsteinntrykk også  :+1:

Har de sagt noe om de vil pakke bilen annerledes når blade-batteriene kommer? Blade batteriene skal ha 50% bedre plassutnyttelse, hva enn det betyr. Tenker bare at ting under bagasjegulvet kanskje kan flyttes til andre steder, sånn at en kan lage et mer Tesla-Model Y-bagasjerom foran og bak, som på bildet.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

litt av greia med Tang er at den deler platform med en hybrid motorisering. Altså må nok karosseriet passe en Hybrid også... lage eget karosseri for EV virker da litt tvilsomt.
Derfor kan man ikke endre så mye på karosseriet, for da passer den jo ikke hybriden.

What you see is what you get på Tang tror jeg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

trykkertor

Sitat fra: Radial på onsdag 22. juli 2020, klokken 13:09
Derfor kan man ikke endre så mye på karosseriet, for da passer den jo ikke hybriden.

What you see is what you get på Tang tror jeg.
Dette harmonerer med det selger sa til meg igår. At slik bilen fremstår i butikk nå, er stort sett slik den blir for kunden. De endringene som gjøres, blir ikke synlig for kunden.
Da jeg spurte om bagasjeplass under panser, svarte selger at "Der er det så mye greier, at det ikke er plass til bagasjerom." Det er nok utfra slik vi ser på e-Niro, Kona Electric og diverse andre som deler chassis med hybridutgaver.

Espen S

BYD hevder at Tang skal lades fra 10 til 80 % på 33 minutter. (86 Kw/h Batteri)
Det vil si en energioverføring på ca 60 KWh på 33 minutter (uten varmetap):

Ergo BYD Tang EV600 må ha en ladeeffekt på 120 Kw/h for å komme deres egen uttalelse imøte.

Det blir spennende å se hva som blir realitet.....

GRS

#125
Kikket på vogna hos Autosalg. Må si jeg ble veldig imponert. Man ser tydelig at "inspirasjonen" (Kineserne drar det jo gjerne over mot ren kopiering, også her. ;) ) kommer fra tyske merker og Tesla. Spesielt interiøret. Men det funka overraskende bra. Miks av betjening/brytere (seter) fra MB, dashbord minte meg om BMW, det samme med setene. Så er det strødd en god dose Tesla over det. :) Så veldig bra ut, og fine kvaliteter. Alt virket solid. Bra lakk-kvalitet og passform. Blir trolig enda bedre på prod. bilene.

Utvendig er bilen harmonisk og pen. Litt Macan over baklyktene, ellers ser den ut som en miks av Lexus og XC90 om det gir mening...

Tror denne blir veldig bra, om rekkevidde, lading og SW er ok. :)

TM3P sort/sort

turfsurf

Sitat fra: Espen S på fredag 24. juli 2020, klokken 11:07
BYD hevder at Tang skal lades fra 10 til 80 % på 33 minutter. (86 Kw/h Batteri)
Det vil si en energioverføring på ca 60 KWh på 33 minutter (uten varmetap):

Ergo BYD Tang EV600 må ha en ladeeffekt på 120 Kw/h for å komme deres egen uttalelse imøte.

Det blir spennende å se hva som blir realitet.....
Batterikapasitet måles gjerne i kWh, eller kWt på norsk. Effekt måles i kW. Merk og liten k stor W.

Ellers er utregningene dine korrekte
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen S


ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Har fått kikket på den, og det ga en blandet følelse. På mange måter ser den ut som 850.000...(bra lakk, design, utseende innvendig). Ser stor ut fra utsiden, og ser stor ut inni. Det som er litt rart er hvor tjukt alt er inni, som dørene og ryggene på setene. Når jeg satt i baksetet så var det litt krøkkete å komme seg ut, da føttene krasjer i bakdøren...men da må jeg og nevne at jeg er 195cm og bygger litt andre veier og. Når jeg satt i førersetet så fikk jeg dessverre ikke kjørt baksetet så langt bakover som jeg ville. Det kan godt være det er min anatomi som er spesiell, fordi jeg har det likt på mange biler, f.eks. BMW 5-serie og RAV4. Da jeg satt meg i baksetet, med baksetet i bakerste posisjon (med fremsetet i bakerste posisjon) så hadde jeg akkurat passe plass til beinene, og det er et kjempekompliment sammenlignet med andre biler. Det ville gått greit å sitte sånn på tur, utenom at hodet mitt kom oppi taket. Og grunnen til det er takvinduet som stopper rett over hodet (sidesvis) og at karmen er veldig tjukk (bygger nedover). Men igjen - jeg er en stor fyr. Slik bilen står, med baksetet langt bak, så ser ikke bagasjerommet så stort ut, men jeg tenker at en gjennomsnittsfamilie, med mannen på 183cm, og passe slank, som har unger som ikke er 1,80, så kan en på biltur med mye bagasje fort skyve baksetet et stykke frem og lage mer rom. Regner med at de oppgitte ca 1,20 er med baksetet skjøvet helt frem. Ser forøvrig ut som en del skitne folk har prøvesatt de lyse skinnsetene på denne bilen. Så og at det var litt rust ikke så langt fra bremseskivene som med fordel kunne vært fjernet for å lage et bedre inntrykk.

Merker at denne bilen er noe helt annerledes enn noe annet jeg har sittet i...bare annerledes... Var og overraskende å se hvor høyt oppe en faktisk sitter her. Merker at det ville vært litt for vanskelig å bestilt en sånn bil uten å kjenne hvordan den er på veien....om en ser hvor en er i kjørebanen... RSA burde fått typegodkjent med det gamle batteriet, og tatt inn noen kun for prøvekjøring. Tror det ville hjulpet veldig på salget.

Første tanken er at den må være veldig bra for folk med bakoverpekende barneseter, siden ryggene på disse stjeler veldig mye plass, og sånn ellers grei plass. 
Tesla Model Y                         2021-

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Espen S på mandag 27. juli 2020, klokken 22:33
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

Interessant at bilen på videoen er 7-seter, mens Norges-versjonen visstnok bare kommer som 5-seter.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

batterimannen

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på lørdag 01. august 2020, klokken 20:58
Sitat fra: Espen S på mandag 27. juli 2020, klokken 22:33
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

Interessant at bilen på videoen er 7-seter, mens Norges-versjonen visstnok bare kommer som 5-seter.

Tror det er fordi RSA kun ville ta inn èn modell i starten (første 1500 biler), så da la de vel inn ordre på 1500 biler med alt utstyr og med 5 seter.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Barfot

Ville jo vært smartere å bestille en 7 seter som standardmodell og fått et fortrinn der !

Hadde den kostet 600' som 7 seter, vilel det ikke vært mange andre konkurrenter.

peby

Jeg synes det ble fryktelig stille rundt BYD Tang (reprise av Chery-introduksjonen?). Nettsiden er fortsatt så som så, er det fortsatt planen at bilene skal leveres tidlig 2021 mon tro?

Har sendt e-post til RSA, men der var det ikke svar å få.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

daktari

Juni -21 har jeg fått vite.
Finnes en del spanske videoer nå med ganske detaljert gjennomgang.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA