Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020

Startet av batterimannen, mandag 04. mai 2020, klokken 21:41

« forrige - neste »

1000kwh

Ut fra det du sier kan jeg ikke begripe at denne har noe på det norske markedet å gjøre.. med den prisen altså

hELgenen


ApeX

#107
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 16. juli 2020, klokken 22:21
Ut fra det du sier kan jeg ikke begripe at denne har noe på det norske markedet å gjøre.. med den prisen altså

Det er en romslig bil, den har 4x4, tilsynelatende god infotainmentløsning, støtter hurtiglading på i alle fall 100 kW, kommer med mulighet for både hengerfeste og takstativ, og vil antagelig ha en respektabel rekkevidde på 400 km+. Til tross for at jeg skriver at bagasjeplassen var noe skuffende og at premiumfølelsen ikke var helt på høyde med Audi og Mercedes, synes jeg ikke at jeg dømte bilen nord og ned?


Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. juli 2020, klokken 22:29
Hva mener du trakk ned?

Hva gjelder interiøret føltes det "billigere" enn tysk premium. For meg virket det relativt tydelig at dører, armlene og dashboard ikke var trukket i skinn. Dette er imidlertid noe man gjerne betaler en del ekstra for hos tyskerne, og det var myke materialer, ikke hard plastikk. Setene kjentes imidlertid gode ut, og jeg likte at forstene har justerbar lårstøtte. Designet på nakkestøttene vet jeg ikke helt hva jeg synes om.

Jeg hadde begrenset med tid, og så både på BYD Tang og Maxus Euniq, så jeg hadde ikke mulighet til virkelig å undersøke kvaliteten på ting. Det jeg har skrevet, er ut ifra et raskt førsteinntrykk. Det er godt mulig jeg har vært litt strengere vurdering av "premium" enn det andre kan tenkes å være. Hva som oppleves som premium er definitivt også til en viss grad subjektivt.

Litt usikker på hva jeg tenker om at bilen "bare" støtter 100 kW lading. Her vil ladekurven ha en del å si. I følge forhandler gjør det faktum at batteriet er uten kobolt, at det ikke forsvinner så mye energi til å varme opp batteriet, og at det derfor ikke vil være stor forskjell i rekkevidde mellom sommer og vinter. Det høres bra ut, men om det er realiteten gjenstår å se.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

batterimannen

Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Noen som har sett bilder av bagasjerommet? Eller er det så langt ulovlig å publisere?
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

#110
Utfra bilder ser det ut til å kunne matche Model X nivå på bagasjeplass (minus 180l frunk og 100-150l under gulvet). Da har en veldig raust med plass. Men mulig bildene er misvisende.
Interessant å høre at infotainment får skryt. For meg ser den veldig gammeldags og simpel ut, men mulig jeg har sett noen utdaterte videoer på Youtube (edit: primært skjermen bak rattet som ser 80-talls ut).

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: batterimannen på fredag 17. juli 2020, klokken 14:44
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.

Hvor har du lest det?
Jeg har lest at ladingen først ble sagt til 60, så 80, og nå sist 100 KW - altså effekten en kan lade på.
Når det kommer til energien kan kan lagre så har jeg hørt et sted mellom 85 kwh og 90 kwh..
Og blade batteriene skulle jo gi mulighet for å lagre mer på mindre plass..

Når det kommer til hurtiglading så har f.eks I-Pace har 100 KW hurtiglading, men i praksis så går den rett ned til 80 etter så kort tid at jeg vil si den har 80 KW. Det samme kan jo gjelde her uten at jeg ser det som noe problem i seg selv. Om jeg må lade 10-15 minutter ekstra i forhold til f.eks E-tron de få gangene en bruker bilen på langtur betyr lite i praksis.
Ser jo Tesla Bjørn kjører disse 1000 km turene og det skiller kanskje 1-2 timer totalt på de aller fleste bilene - hvilket jeg anser som lite - 1000 km er i alle fall mer enn jeg gidder å kjøre en hel dag uansett. Men for de som skal kjøre langtur hele tiden - så betyr jo dette noe. Hvor mye en klarer å dytte inn på batteriet har derimot større betydning - som om det blir 80 eller 90 kWh betyr jo noe ettersom det kan være den lille forskjellen på om en må gå for en hurtigladning eller klare seg med kun hjemmelading på en lengre dagstur.

Rart ingen har tatt masse bilder av bilen og lagt ut - forhandlere har jo tilgang - kunder kommer innom - noen burde jo ta seg bryet med å lage en videosnutt også. Noen som kan fortelle om det var forbudt å ta bilder av bilen??


ApeX

#112
Sitat fra: batterimannen på fredag 17. juli 2020, klokken 14:44
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.
Er nok antagelig bare en avrunding fra forhandlere side. Det er nok 82,8 som gjelder, men det er litt mindre kronglete å kommunisere et fint rundt tall til hvermannsen.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

ApeX

#113
Sitat fra: hELgenen på fredag 17. juli 2020, klokken 15:35
Rart ingen har tatt masse bilder av bilen og lagt ut - forhandlere har jo tilgang - kunder kommer innom - noen burde jo ta seg bryet med å lage en videosnutt også. Noen som kan fortelle om det var forbudt å ta bilder av bilen??

Det er ikke forbud mot å ta bilder. Jeg både tok bilder og filmet, men brukte dessverre Snapchat og lagret ikke bildene/klippene. Foruten et 18 sek langt klipp, men det viser både samboer og barn, så det er jeg ikke interessert i å legge ut.

Hvis jeg får tatt en kikk på bilen igjen til uken, kan jeg ta noen bilder å legge ut her. For alle som bor i Bergensområdet, så skal bilen fra mandag stå hos Autosalg på Storetveit. De holder langåpent til kl. 19 på mandag, tirsdag og torsdag.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

batterimannen

Sitat fra: hELgenen på fredag 17. juli 2020, klokken 15:35
Sitat fra: batterimannen på fredag 17. juli 2020, klokken 14:44
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.

Hvor har du lest det?
Jeg har lest at ladingen først ble sagt til 60, så 80, og nå sist 100 KW - altså effekten en kan lade på.
Når det kommer til energien kan kan lagre så har jeg hørt et sted mellom 85 kwh og 90 kwh..
Og blade batteriene skulle jo gi mulighet for å lagre mer på mindre plass..

Når det kommer til hurtiglading så har f.eks I-Pace har 100 KW hurtiglading, men i praksis så går den rett ned til 80 etter så kort tid at jeg vil si den har 80 KW. Det samme kan jo gjelde her uten at jeg ser det som noe problem i seg selv. Om jeg må lade 10-15 minutter ekstra i forhold til f.eks E-tron de få gangene en bruker bilen på langtur betyr lite i praksis.
Ser jo Tesla Bjørn kjører disse 1000 km turene og det skiller kanskje 1-2 timer totalt på de aller fleste bilene - hvilket jeg anser som lite - 1000 km er i alle fall mer enn jeg gidder å kjøre en hel dag uansett. Men for de som skal kjøre langtur hele tiden - så betyr jo dette noe. Hvor mye en klarer å dytte inn på batteriet har derimot større betydning - som om det blir 80 eller 90 kWh betyr jo noe ettersom det kan være den lille forskjellen på om en må gå for en hurtigladning eller klare seg med kun hjemmelading på en lengre dagstur.

Rart ingen har tatt masse bilder av bilen og lagt ut - forhandlere har jo tilgang - kunder kommer innom - noen burde jo ta seg bryet med å lage en videosnutt også. Noen som kan fortelle om det var forbudt å ta bilder av bilen??

Jeg snakket om batteriet kapasitet, altså størrelsen på batteriet og ikke effekten ved hurtiglading. Kwh/kwt vs kw.

Det var svar på dette:

Sitat fra: ApeX på torsdag 16. juli 2020, klokken 22:08
Jeg har ikke lest gjennom tråden enda, så vet ikke om det har blitt postet før, men forhandler kunne opplyse om at det nye batteriet er på 80 kWt, og støtter hurtiglading opptil 100 kW. Det var for tidlig til å si noe om ladekurven enda. Det er forresten mulig at bilen kommer til å støtte hurtiglading med mer enn 100 kW, men dette var det siste tallet forhandler hadde fått opplyst fra BYD. Tidligere har BYD meldt om 60 kW-lading, deretter 80 kW.

Kilde på at RSA anslår rundt 86 kwh med blade batteri:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/g75BLA/na-er-prisen-pa-byds-svre-el-suv-klar

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ApeX

#115
Oddvar Bjelde har lagt ut en video med presentasjon av bilen: https://www.facebook.com/1629759660582296/posts/2683699588521626/?vh=e

Edit:
Ser ut på videoen til at setene kan «tiltes», så der var jo det minuset borte. Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

ToWalkOrDrive

Det bagasjerommet ser SVÆRT ut 😀😀😀 Ser ut til å være mye større enn det på Audi e-tron.

Kan ikke forstå annet enn at den vil selge bra!
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. juli 2020, klokken 21:23
Det bagasjerommet ser SVÆRT ut 😀😀😀 Ser ut til å være mye større enn det på Audi e-tron.

Kan ikke forstå annet enn at den vil selge bra!


Hun sier bagasjerom på 920 liter i videoen, er det etter VDA?

Får håpe RSA får inn en deal på å bytte ut "Build Your Dreams" med "BYD" eventuelt "BYD Tang EV 600" om de synes kun BYD blir for snaut  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Nei, deg er visst helt opp til taket....men fortsatt stort...

Får håpe bokstavene ikke er skrudd fast gjennom karosseriet (som Teslamerket på panseret på Model Y)
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Sitat fra: ApeX på fredag 17. juli 2020, klokken 20:21
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA