Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020

Startet av batterimannen, mandag 04. mai 2020, klokken 21:41

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: torlie på onsdag 01. juli 2020, klokken 10:11
Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.

Bare en kjapp kommentar på den - merkelojaliteten hos norske bilkjøpere skal visstnok være lav
Her er en gammel artikkel som påpeker det : https://www.tv2.no/a/10590573/
Og når MG kom - så løp jo folk til den bilen - bare se på siste salgsstatistikken.
Det er vel stort sett bare Tesla eiere som er merkelojale.

Selv er jeg lite merkelojal - tenker som så at en må nesten ha prøvd mange merker før en havner under torva
Kjøpte mye Tysk og var vel lojal til VW konsernet og BMW en periode, men så tenkte jeg at skitt au - en lever jo bare en gang og en må nesten prøve litt ut.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. juli 2020, klokken 09:33
Det er vel stort sett bare Tesla eiere som er merkelojale.
Tror ikke det er så mye av det her i Norge. Mange EQC/I-Pace/etron eiere som er eks Tesla. Tror og mange som i undersøkelser fremstår som Tesla lojale ikke nødvendigvis er det pga merket Tesla men pga den enorme fordelene på rekkevidde og ladeinfrastruktur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. juli 2020, klokken 09:33
Sitat fra: torlie på onsdag 01. juli 2020, klokken 10:11
Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.

Bare en kjapp kommentar på den - merkelojaliteten hos norske bilkjøpere skal visstnok være lav
Her er en gammel artikkel som påpeker det : https://www.tv2.no/a/10590573/
Og når MG kom - så løp jo folk til den bilen - bare se på siste salgsstatistikken.
Det er vel stort sett bare Tesla eiere som er merkelojale.

Selv er jeg lite merkelojal - tenker som så at en må nesten ha prøvd mange merker før en havner under torva
Kjøpte mye Tysk og var vel lojal til VW konsernet og BMW en periode, men så tenkte jeg at skitt au - en lever jo bare en gang og en må nesten prøve litt ut.

på 6 måneder har det blitt solgt rundt 800 mg så vil ikke si at den har solgt så bra nå vet jeg ikke om leverings takten på bilen men i samme periode har det blitt solgt over 5000 etron, en bil som koster det dobbelte av mg evt 3700 egolf som har blitt registrert i år og, så vil si det er fortsatt en del merke lojalitet i norge spesielt mot vag konsernet.
Model 3 2019 LR Rwd

JuanEV

Fikk satt meg inn i BYDen da de kjørte den ut fra lingling igår. Må si jeg er veldig imponert over kvaliteten. Kjører den slik de sier tror jeg dette blir suksess i Norge. Bra med ordentlig forhandlernett også...

Radial

Får de utstillingsbiler før 2021?
Hadde vært fint å sett en i sømmene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jman76

1.500 biler tipper jeg kommer til å bli solgt på svært kort tid. Her ser det ut til å komme på plass et godt landsdekkende servicenettverk. Jeg tror ikke BYD blir noen flopp i Europa med sin batteriteknologi. Snarere tvert imot.

JuanEV

Blade Battery skal visst være veldig bra i kulden. Hvis rekkevidden blir tilnærmet lik på vinteren blir dette et enda mer spennende produkt :o

Radial

hmm...studerer den spec-lista nøye...bare 15cm bakkeklaring på en SÅ stor bil? :o Low_rider :D
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på torsdag 02. juli 2020, klokken 18:42
hmm...studerer den spec-lista nøye...bare 15cm bakkeklaring på en SÅ stor bil? :o Low_rider :D

Mercedes eqc er oppgitt med 9,7cm, mdn det er visst fordi høyden måles med fullastet bil. Kan være noe sånt her og. Den ser ganske høy ut. 15cm er ikke veldig ille, synes jeg, men blir avveining. Fordelen med 15cm på en elbil er at den sklir over snøen / steiner pga flat og glatt bunn, mens bensinbilen dunker eksosanlegget av...
Tesla Model Y                         2021-

MooCow

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juli 2020, klokken 13:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. juli 2020, klokken 11:21
Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Helt enig i dette. Matrix LED er morsomt som teknologi, men nytteverdien ikke så veldig stor. Lysbildet er mye viktigere.

Dersom ein møter få eller ingen bilar er jo LEDbar kjekk sak, om ein møter litt bilar vil eg sei at Matrix LED er overlegent. Auga er jo raskt å justera seg når det får meir lys inn på netthinna, men veldig treigt når det blir mørkt. Det vil sei at når ein blendar ned med LEDbar så ser ein svært dårleg dei gangane ein må blenda ned.

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. juli 2020, klokken 01:24
Sitat fra: Radial på torsdag 02. juli 2020, klokken 18:42
hmm...studerer den spec-lista nøye...bare 15cm bakkeklaring på en SÅ stor bil? :o Low_rider :D

Mercedes eqc er oppgitt med 9,7cm, mdn det er visst fordi høyden måles med fullastet bil. Kan være noe sånt her og. Den ser ganske høy ut. 15cm er ikke veldig ille, synes jeg, men blir avveining. Fordelen med 15cm på en elbil er at den sklir over snøen / steiner pga flat og glatt bunn, mens bensinbilen dunker eksosanlegget av...

15cm på full bil er svært bra, hvis det er før last er man på EQC nivå😄

Bilen SER relativt høy ut, men er jo laveste punkt som teller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vaduz

Interessant bil, men grillen var veldig gammeldags japansk-suv dessverre. Tror også prisen blir for stiv, du skal ha ganske spesifikke behov før du velger denne før en model Y til samme pris.
Et punkt er allikevel dødsstøtet for denne bilen, at det står «build your own dreams» bakpå er så vulgært som man får det, hvem i all verden kaller et bilmerke for noe slikt? Så håpløst klisje og kitsch at selv Aune Sand ville gremmet seg:p

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juli 2020, klokken 21:35
Interessant bil, men grillen var veldig gammeldags japansk-suv dessverre. Tror også prisen blir for stiv, du skal ha ganske spesifikke behov før du velger denne før en model Y til samme pris.
Et punkt er allikevel dødsstøtet for denne bilen, at det står «build your own dreams» bakpå er så vulgært som man får det, hvem i all verden kaller et bilmerke for noe slikt? Så håpløst klisje og kitsch at selv Aune Sand ville gremmet seg:p

:D LOL
Reagerte og på den kjøkken-skriften.
Det som kan vippe folk over til Tung Tang er:
-støy - klarer de å nærme seg tyskere?
-bagasjeplass - bilen er mye større enn Model Y, men Y er meget bra utnyttet. Målene til Tang så langt er forvirrende.
-batterieffektivitet-kan blade batteriene være revolusjonerende?
-kvalitet-kan bilen ha høykvalitets mekaniske deler og auto-vindusviskere som visker når de skal og dørhåndtak du ikke må hjelpe inn?
-baksetebredde og plass større? Model 3 / Y seter
er gode.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Nå er jo kvaliteten på veldig mye som treffer øyet ikke så bra på Tesla model Y heller.
Ingen - 0 % - av de jeg kjenner som har en Tesla, det være seg S,X eller 3, har biler som er 100% i alle skjøter,
lakk som er perfekt over hele bilen osv. Det er noe med alle. Men teknisk er de jo fantastiske, og ladenettverket er gull.
Jeg tror heller ikke nødvendigvis en TMY treffer samme segment som Tung Tang Ting.
Jeg har snuset litt på denne bilen som en mulig familiebil på sikt - mye som er fristende,
mens TMY er helt uaktuelt inntil det blir Tysk kvalitetskontroll på hver eneste bil som ruller ut av fabrikken i Tyskland.

ApeX

#104
Så på bilen i dag hos Oddvar Bjelde i Arna. Bilen står der frem til kl. 17 i morgen, og skal deretter til Autosalg hvor den står neste uke. Jeg var positivt overrasket over bilen. Flott bil som jeg gjerne kunne tenke meg. Bilen har gode seter og myke materialer. Den har en premium følelse, men ikke helt på høyde med tysk premium som Audi eller Mercedes.

Forsetene justeres fra døren alá Mercedes. Her er det også knapper for både ventilasjon og varme i setene. Da jeg prøvde å justere forsetene fikk jeg ikke til å "tilte" setet - altså å justere setet slike at det skrår oppover/nedover. Etter min mening er det litt skuffende hvis slik justering ikke er mulig.

Skjermen er noe av det første man legger merke til når man setter seg inn i bilen, og den var nydelig å bruke. Den er responsiv, med god oppløsning, og infotainmentløsningen virker å ha en relativt oversiktlig oppbygning. Så vidt jeg vet kommer ikke bilen med innebygd Netflix, men å strømme video med nettleseren var ikke noe problem. Du kan også veksle mellom å orientere skjermen horisontalt eller vertikalt - unektelig et kult party tricks. Personlig foretrekker jeg å ha skjermen horisontalt, det ser bare bedre ut etter min mening.

Bilen som er på turné har et lyst interiør, som jeg liker veldig godt. Det er derfor etter min mening synd at det i første omgang kun kommer biler med mørkt interiør til Norge, men det ser nok bra ut det også.

Bagasjeplassen var litt skuffende. Det virket ikke like stort som diverse bilder gir inntrykk av. Jeg leste nå at kapasiteten skulle være på 940 liter, noe jeg ikke får helt til å stemme. Riktignok har jeg ikke sjekket hvordan det så ut bak med baksetene skjøvet fremover. Uansett vil det nok være god nok bagasjeplass for en familie på fire, i alle fall hvis det ikke er behov for hundebur. Under bagasjeromsplaten er det plass til ladeledning og litt andre småting, men det er ikke tale om en dyp brønn som hos Tesla. Bilen har for øvrig ikke frunk.

Det "verste" med bilen, er etter min mening at «Build Your Dreams» står over hele bakluken. Det ser rett og slett ikke ut. Kjøper vi bilen, fjernes dette på dag 1, sammen med øvrige merker bak. Jeg tror det hadde vært et pluss om bilen i Norge kun ble levert med BYD-logoen bak.

Noe som verken er et minus eller pluss for meg er at innsteget til bilen er høyt, det kan være utfordrende for enkelte. I Kina kan bilen fås med utfellbart stigtrinn, vet ikke om det er tilfellet i Norge. Jeg opplevde det også som at det var høyt opp til bagasjeromsgulvet. Her ligger det derfor til rette for litt bicepstrening hvis man skal ha med tung bagasje på tur. Et pluss med høyt innsteg/høy bil er imidlertid at du også sitter høyt.

Ingen får kjøre bilen. Bilen som vises frem nå er i følge forhandler det eneste eksemplaret i Europa. Teknisk ansvarlig (?) hos forhandler kunne imidlertid melde om at bilen er god å kjøre, og tar svinger på en god måte. I følge en anmeldelse jeg så, har imidlertid bilen ganske så båt-feeling i svinger. Demobiler kommer i Q1, så da får vi fasit.

Jeg har ikke lest gjennom tråden enda, så vet ikke om det har blitt postet før, men forhandler kunne opplyse om at det nye batteriet er på 80 kWt, og støtter hurtiglading opptil 100 kW. Det var for tidlig til å si noe om ladekurven enda. Det er forresten mulig at bilen kommer til å støtte hurtiglading med mer enn 100 kW, men dette var det siste tallet forhandler hadde fått opplyst fra BYD. Tidligere har BYD meldt om 60 kW-lading, deretter 80 kW.

Det er usikkert om fjernstyringen av bilen kommer til Norge, og jeg glemte å spørre om bilen kom med app.

Video av utfellbart stigtrinn, som nevnt over: https://youtu.be/LPPNcOELX-M
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA