Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020

Startet av batterimannen, mandag 04. mai 2020, klokken 21:41

« forrige - neste »

batterimannen

Positivt at den får CCS og at den får blade batteriene.

Blade-teknikken gjør også at det foreløpig ikke er helt klart hvor stort batteriet på den versjonen av Tang som skal leveres i Norge vil bli, annet enn at det blir noe mer enn de 82,8 kilowattimene bilen har i dag. RSA selv anslår rundt 86 kWh, men presiserer at det tallet foreløpig ikke er offisielt.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Med vinterhjul OG hengerfeste havner du fort på 630++
Da er veien plutselig mindre til E tron og EQC

THE

Jeg vet det er tøft, men hvorfor skal man tvinges til å ha 22" hjul på en "billigbil"? Jeg ville mye heller ha 20", eller 19" om mulig pga. lavere forbruk og ditto lenger rekkevidde. Ellers ser jo dette ut som en interessant bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

torlie

Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2020, klokken 09:21
Jeg vet det er tøft, men hvorfor skal man tvinges til å ha 22" hjul på en "billigbil"? Jeg ville mye heller ha 20", eller 19" om mulig pga. lavere forbruk og ditto lenger rekkevidde. Ellers ser jo dette ut som en interessant bil.

Helt enig, jeg ville helt klart foretrukket 20" eller 21".

Store felger gir dårligere rekkevidde, dyrere dekk, større sjanse for kantkjørt felg, samt mer støy.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. juli 2020, klokken 09:19
Med vinterhjul OG hengerfeste havner du fort på 630++
Da er veien plutselig mindre til E tron og EQC
etron 55 med tilsvarende utstyr er vel fremdeles vesentlig dyrere. Forskjellen til EQC er vel kanskje 100k, og den er mindre men trekker litt større henger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torlie

Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.


2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Guleböj

Sitat fra: torlie på onsdag 01. juli 2020, klokken 10:11
Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.

Enig her. Synes bilen i seg selv virker veldig interessant for oss, men det er nettopp prisen vs "gambling"-faktoren jeg er usikker til. Jeg er klar over at BYD er et trygt merke i seg selv og at RSA er en stabil forhandler, men når BYD selv sier at lanseringen i Norge er et prøveprosjekt* så blir jeg skeptisk. Andrehåndsverdien er i utgangspunktet usikker, men hva vil skje dersom BYD velger å avslutte prøveprosjektet tidlig? Mulig jeg er i overkant skeptisk her, så overbevis meg gjerne..

* https://www.tu.no/artikler/byd-sjefen-vi-velger-norge-fordi-nordmenn-er-opptatt-av-skiftet-til-elbil/492629


Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juli 2020, klokken 09:58
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. juli 2020, klokken 09:19
Med vinterhjul OG hengerfeste havner du fort på 630++
Da er veien plutselig mindre til E tron og EQC
etron 55 med tilsvarende utstyr er vel fremdeles vesentlig dyrere. Forskjellen til EQC er vel kanskje 100k, og den er mindre men trekker litt større henger.
Ja en lignende EQC ender vel på rundt 700 kanskje, uten at jeg har sett nøye på detaljer. 100k opp fra BYD Tang.
Men Tang er en vesentlig større bil mtp innvendig volum. Ikke så mye lengre, men høyere og mer minivan-form gir mye større bagasjeplass. Rad 2 kan også justeres i lengeretningen, noe som gjør Tang ganske praktisk.

Noen som vet om Tang kan leveres som 7 seter i EV versjon? Hybriden de leverer av samme modell kan visst være 7 seter, men EV spiser kanskje opp noe volum bakerst.

Om 600k er fullspekket toppmodell burde det vel komme en enklere utstyrt en til rundt 500k etter hvert også.

Vil en ha noe vesentlig større enn EQC/E-tron/Ipace er det for øyeblikket bare Model X som gjelder i det segmentet, men den er mye dyrere. Tang er rimeligere og plasserer seg ganske bra som et stort alternativ til MachE, Enyaq og Model Y.
Ganske komplett med taklast, hengerfeste og stort innvendig volum.

Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. juli 2020, klokken 11:21
Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Helt enig i dette. Matrix LED er morsomt som teknologi, men nytteverdien ikke så veldig stor. Lysbildet er mye viktigere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torlie

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juli 2020, klokken 13:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. juli 2020, klokken 11:21
Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Helt enig i dette. Matrix LED er morsomt som teknologi, men nytteverdien ikke så veldig stor. Lysbildet er mye viktigere.

Ikke noe problem å kombinere Matrix med ledbar, men da må den ha sekundær bryter, noe som selvsagt gjør det litt mer tungvindt.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

1000kwh

Henger meg på at dette er for dyrt, og i tillegg får man ikke 7 seter.

Men bilen ser jo veldig kurrant ut!

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

batterimannen

Sitat fra: Radial på onsdag 01. juli 2020, klokken 20:28
Prisliste med litt info ute...

https://viewer.ipaper.io/rsa-no/byd/byd-prisliste-og-teknisk-info/

Specs for gammelt batteri. Er mest interessert i hva rekkevidde blir med nytt batteri. Hadde vært kjekt om de økte mer enn til 86 kwh. Må nesten opp i 450+ på WLTP rekkevidde for å konkurrere mot Enyaq, Model Y og kanskje Airya.

Ser at det kun er angitt 2+3 konfigurasjon på seter. Blir nok ikke mulighet for 7 seter. Usikkert på om det gjelder alle el-Tang, eller om det kun er for de 1500 første som RSA importerer.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

#88
Ser at måten de oppgir bagasjeromsplass ikke er i henhold til vestlig standard. Elbil24.no mener at plassen med setene oppslått er oppgitt helt opp til taket, mens vanligvis er det vel i bunn av nakkestøttene. Ser og at bagasjeplass med setene flate er mye mindre enn Model Y, som har 1879 liter, mot Tangs 1655 liter.

Elbil24.no:
BYD oppgir 940 / 1655 liter. Det ene må være med seteryggene oppe, men helt opp til taket, og det andre maksimalt volum når bakseteryggene er lagt ned.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. juli 2020, klokken 09:09
Ser at måten de oppgir bagasjeromsplass ikke er i henhold til vestlig standard. Elbil24.no mener at plassen med setene oppslått er oppgitt helt opp til taket, mens vanligvis er det vel i bunn av nakkestøttene. Ser og at bagasjeplass med setene flate er mye mindre enn Model Y, som har 1879 liter, mot Tangs 1655 liter.

Elbil24.no:
BYD oppgir 940 / 1655 liter. Det ene må være med seteryggene oppe, men helt opp til taket, og det andre maksimalt volum når bakseteryggene er lagt ned.

Det kan nok være korrekt - men mye plass ser det ut til å være uansett

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA