Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Søker hjelp til utregning av kostnad dieselbil kontra elbil

Startet av Erlend Trana, mandag 04. mai 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

Erlend Trana

Jeg er interessert i å bytte ut vår 5 år gamle golf stv diesel til fordel for kommende Tesla model Y. I den forbindelse har jeg prøved å regne ut ved hjelp av diverse kalkulatorer på nettet hvor mye ny bil kontra beholde den gamle faktisk koster meg i månedlige utgifter. Problemet er at jeg blir ikke klok på dette. Bilen vi har eier vi 100% og jeg tror det er mulig å få rundt 200k for den ved et privatsalg. Dette gjør at vi trenger et lån på rundt 400k (2% effektiv rente) for å finansiere bilen det er snakk om. Vi kjører ca 15k hvert år, og pendler til fra jobb i Trondheim gjennom bom.

Er det noen av dere bilkyndige som kan hjelpe meg å regne litt på dette?
På forhånd takk

-Erlend

Radial

Har nesten samme "case" som deg.

Gjeldsfri, selv-servet og godt vedlikeholdt, 16 år gammel diesel SUV (uten annet enn bruksverdi), med forbruk på ca 1L på mila, og store kostnader i horisonten......som da skal byttes med Model Y.

Samme kjørelengde som deg, bomfri vei i 90% av kjøringen (og derfor ikke relevant kostnad).
Med ca 400 i lån 3-4% rente, 7 års nedbetaling, vil en TMY teoretisk da koste meg ca 2800kr mer enn dagens 3500kr mnd, inkludert estimert servicekostnad på 3000kr i året.
Kan spare en hundrelapp eller to på 2% rente, men er ikke der de store kostnadene ligger.... kostnaden er å faktisk betale ned disse 400k på, i mitt tilfelle, 7 år.

Hadde jeg ikke måttet ha lån, ville jeg spart ca 2000kr i mnd på ny TMY, selv om jeg leverer på verksted for alt mulig (urealistisk, men dog).
Hadde jeg kjøpt ny diesel SUV uten lån (kodiaq), koster den ca samme som dagens SUV... lavere forbruk spises opp av de høye service kostnadene kodiaq egentlig har.

Helt klart lønnsomt med elektrisk, uansett bruk egentlig... så lenge man har garanti ihvertfal :)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Erlend Trana på mandag 04. mai 2020, klokken 19:06
Jeg er interessert i å bytte ut vår 5 år gamle golf stv diesel til fordel for kommende Tesla model Y. I den forbindelse har jeg prøved å regne ut ved hjelp av diverse kalkulatorer på nettet hvor mye ny bil kontra beholde den gamle faktisk koster meg i månedlige utgifter. Problemet er at jeg blir ikke klok på dette. Bilen vi har eier vi 100% og jeg tror det er mulig å få rundt 200k for den ved et privatsalg. Dette gjør at vi trenger et lån på rundt 400k (2% effektiv rente) for å finansiere bilen det er snakk om. Vi kjører ca 15k hvert år, og pendler til fra jobb i Trondheim gjennom bom.

Er det noen av dere bilkyndige som kan hjelpe meg å regne litt på dette?
På forhånd takk

-Erlend

Drivstoff-forbruket ditt og dagens kostnad på bomutgifter regner jeg med du kjenner til allerede. Dette kan du foreløpig stryke vekk ved kjøp av elbil. Men om du har snittforbruk på 0,4 på dagens bil, så vil du ved en dieselpris på 14 kr literen forbruke 600 liter diesel til totalt 8 400,- kroner per år.

Av det jeg ser, er nemlig elbiler fremdeles fritatt for bompenger i Trondheim, så dette er utgifter som forsvinner, ihvertfall foreløpig, men maksimalt vil du måtte betale halv bomtakst når dette eventuelt innføres. Tar jeg feil når jeg tipper snittkostnad på bompenger til 25000 i året?

Snittkostnad basert på 100 % hjemmelading, er 1 krone per kWh (vinterpriser og nettleie tatt med her), og jeg vil anta et snittforbruk på 2 kWh per mil, som da gir en årlig kostnad på 3 000,- i økte strømkostnader. Hurtiglading vil gi en noe høyere drivstoffkostnad totalt.

Kjenner ikke til servicekostnadene på en Golf, men tror ikke jeg bommer veldig stygt om jeg regner en årlig kostnad på 6000,- med mindre jeg er for optimistisk. Med beregnet kostnad på 3000 for Tesla-service, har du da barbert bort minst 3000 til. Legg eventuelt på en besparelse på ca v2000 i året på oljeskift, da jeg tviler på at det er inkludert i servicekostnaden, basert på min kompis sitt Audi-bilhold (A3 E-Tron).

Før vi ser på besparelser på parkering, så har jeg med mine tall kommet til en besparelse på 35 400,- å året i driftskostnader. Pga antatt dyrere dekk til en TMY, så kan du dra av 4000,- per sett, fordelt på 4 år, eller 1000,- per år, men for å være "slem", runder vi da summen til 34 000,- per år.

Spørsmålet deretter er hvordan du kommer ut med forsikring på bilene, noe du kan sjekke med ditt forsikringsselskap. Elbiler har normalt kommet bedre ut enn en god del andre biler, men Tesla har kanskje fått en noe strengere prisfastsettelse nå, så for enkelthetsskyld så setter jeg 0 i besparelse på dette.

Du vil derfor kunne trekke av en snittkostnad på 2833,-.

Via DNB sin kalkulator på grønt billån, så vil du med en bilpris på 600 K, og 200 K i innbytte, få en rente på nominelt 3,35 %, og en lånekostnad per måned på 5496,-. Trukket fra besparelsen på 2833,- vil du da få en merkostnad på 2662,67. Klarer du å få 210 K for bilen, eller legge til dette selv, når du 35% egenandel får du derimot 3,25 % rente, og sparer da 216,- i måneden eller 2592,- i året..

Det jeg ikke har tatt med i beregningen her, er installasjon og kjøp av hjemmelader. Dette kan du fort regne minst 25 000,- kroner på, selv om det sikkert kan gjøres både dyrere og billigere, men tar i litt for sikkerhetsskyld. Fordelt på 7 års bilhold, eller 84 måneder, så snakker vi da om en månedlig merkostnad på 297,62 kr + eventuelle finansieringskostnader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Jokeren, eller den store ukjente, i slike regnestykker er verditapet. Har vært en del oppslag om at elbiler har tapt seg mer/fortere i verdi enn en elbil, men ikke sikkert det fortsetter på samme måte siden det har vært en stor utvikling på elbiler.
Sammenligninger mellom en gammel fossilbil og en ny elbil bør også inkludere "noe" som ikke er så lett å sette penger på; sikkerhet og driftssikkerhet og på begge områder vil vel en ny elbil være en gammel fossildieselbil overlegen?
Og miljømessig er det vel en enkel avgjørelse?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daruu

Verditapet er som nevnt det store usikkerhetsmomentet her ja, og det er mye mer som spiller inn på hvor mye man taper med elbil vs "tradisjonell fossilbil".

Men man må jo gå utifra at verditapet blir større i rene kroner og øre jo dyrere bilen er, så spørsmålet blir jo da - trenger du/vil du bruke så mye penger på så dyr bil?
2020 VW Eup range

chargedup

Nybil kan aldri bli billigere å eie enn en 5 år gammel bil ved 15'km i året gitt at det ikke er noe helt spesielt. Verditapet er nøkkelen. Leasingselskapene bruker 50-60% som restverdi i sine regnestykker etter 3 år og 45'km på de fleste biler. Selv om model Y kan ha mindre verditap enn andre biler må man regne med å tape rundt 50-80' pr år, de første 3 årene. Golfen din har tatt det meste av verditap allerede, men du må regne med fortløpende reparasjonskostnader som du ikke har på nybil.

Blir noe annet hvis du ser på ny Golf vs model Y, da kan regnestykket gå opp. Sjekk da feks her: https://www.elbil24.no/nyheter/sa-mye-koster-elbilen-deg-faktisk-i-aret/72427219

Forsikring var billig på elbil før, nå er det like dyrt som fossilbil evt litt dyrere. Service på elbil er ofte like dyrt som fossilbiler hos merkeverksted, men Tesla krever ikke årlige servicebesøk for å beholde garanti. Hva bruker du i drivstoff og bom idag? Ved 15'km vil jeg tippe ca 20-25' i besparelse i drivstoff/bom pr år, men det er ren gjetning. Drivstoffprisene er nå under 10kr/l (uno-x i forrige uke), strømprisene er lave og kostnader til bom er veldig avhengig av fylke/kommune og alle kan endre seg uavhengig av hverandre framover.

I mine øyne, og de to siste som har skrevet her, må det være noe mer enn kun kostnader som gjør at valget skal falle på model Y. Er man opptatt av driftsikkerhet, nybillukt, sikkerhet, aksellerasjon eller lignende kan det for noen veie opp for kostnader i kroner og øre...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Radial

Jeg ønsker meg bil med 4x4, lengst mulig garanti, hengerfeste, 2500kg hengervekt, ca 650-700L bagasjerom, GOD plass mellom seteradene (pga barneseter), og enklest mulig bil med lavest mulig driftskostnader.

2500kg hengervekt kan jeg kaste på sjøen med en gang, da går mnds kostnaden opp voldsomt (må da ha diesel SUV).

TMY fikser resten av kravspesifikasjonen, og ser mye mer praktisk ut enn E-tron...som regelrett er litt trang, og alt for dyr ift størrelsen.
Mer konkurranse er det ikke i denne klassen enda.

Sett bort fra verditapet, gir elektrisk lavere mnds kostnader.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: chargedup på tirsdag 05. mai 2020, klokken 14:15
Nybil kan aldri bli billigere å eie enn en 5 år gammel bil ved 15'km i året gitt at det ikke er noe helt spesielt. Verditapet er nøkkelen. Leasingselskapene bruker 50-60% som restverdi i sine regnestykker etter 3 år og 45'km på de fleste biler. Selv om model Y kan ha mindre verditap enn andre biler må man regne med å tape rundt 50-80' pr år, de første 3 årene. Golfen din har tatt det meste av verditap allerede, men du må regne med fortløpende reparasjonskostnader som du ikke har på nybil.

Kan vel ikke si meg helt enig her. Det sammenlignes med en brukt Golf mot en bil i prisklasse langt over golfen. Straks du halverer bilkostnaden, (Peugeot E-2008 f.eks), så faller mellomlegget veldig.

Med bilpris på 350 000,- og fremdeles 200 000,- i innbytte for Golfen, så vil månedskostnaden for mellomfinansieringen falle til 2810,- ved 5 år (redusert nedbetalingstiden med 2 år), som erbittelitt lavere enn den den initielle besparelsen. Og da kan du og regne med billigere forsikring enn med en Tesla. Selv betaler jeg bare litt over 400,- per måned i forsikring på min Kona, som vil tilsi ca 5000,- i året.

Hadde man "shavet" nybilprisen enda litt til, med f.eks. en E-208 eller en Renault Zoe, så vil han faktisk spare penger kontra å beholde den 5 år gamle Golfen.

Legg til at på 5 år blir Golfen 10 år gammel, og det vil ikke lengre være garanti på denne, i tilfelle noe skulle skje. Det er derfor en viss fare for at den kan bli dyrere enn en elbil av mer sammenlignbar størrelse.

Verditapet er gått ned mot normalt verditap på endel kortrekkevidde-elbiler. Det vil kanskje og skje på mellomlang-rekkevidde-elbiler som vi snakker om her, og gjerne også det vi nå kaller langrekkevidde-elbiler som Kona. Men i begynnelsen så tjente jo folk penger selv på 2 år gamle elbiler, og de billigste betalte seg jo ned på sparte kostnader på noen få år for folk som kjørte tilsvarende og godt mere.

Ingenting varer evig, men med stadig lavere priser på batterier etterhvert som man får økt energitetthet og billigere materialer, og langt flere biler å fordele utviklingskostnaden og kostnaden ved å bygge og drive fabrikken(e) og produksjonslinjen(e), så vil elbiler innen relativt få år bli enda billigere.

Dessuten vil man få vekk endel barnesykdommer, som gjør de enda mer holdbare. Det vil derfor bli stadig billigere å eie en elbil av OK størrelse, selv når avgiftene kommer for fullt.

Det store "spøkelset" mot privateie av biler, er selvkjøring, og førerløs kollektivtransport der man får mere end-2-end-transport med mindre enheter, til erstatning for parkeringsplasser som fylles opp av biler som står ved jobb om dagen, og står ved boligen på fritiden, og kun brukes litt til transport innimellom.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

PelsJakob

Det blir misvisende eller i beste fall upresist å se på månedlige lånekostnader (renter og avdrag). Da ser man bort fra verditapet, som er den største og mest usikre kostnaden ved å eie en bil. Det mest presise vil være å beregne verditapet på de to bilene i et gitt tidsrom, og se bort fra avdragene.

Dersom du planlegger å beholde den nye bilen i fem år, kan du trolig beregne rundt 300 000 i verditap, det vil si 60 000 pr år. På Golf-en kan du antakeligvis ta utgangspunkt i rundt 10 % verditap pr år, det vil si rundt 82 000 på fem år, og dermed 16 400 pr år.

Du skal trolig kjøre betydelig mer enn 15 000 km i året for å spare inn igjen differansen på 43 600 i årlig verditap, i tillegg til ekstra rentekostnader.

Man kan selvsagt diskutere hvorvidt fossildrevne biler vil ha større verditap, og elbiler mindre, de neste fem årene.

Rosstopher

Sitat fra: PelsJakob på onsdag 06. mai 2020, klokken 13:40
Det mest presise vil være å beregne verditapet på de to bilene i et gitt tidsrom, og se bort fra avdragene.

Det spørs hva man er ute etter. Er man ute etter å finne ut hvor mange kroner man må ut med per måned for å eie bilen så hjelper det lite å beregne verditap. Er man derimot ute etter å se på totalregnskapet (og månedlige utgifter er helt irrelevant) så fungerer din modell.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA