Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona 2019 vs Kona 2020

Startet av khe, mandag 04. mai 2020, klokken 13:34

« forrige - neste »

khe


Vurderer å kjøpe en Hyundai Kona, og ser at det er en del både nye og litt brukte på Finn. Noen er 2019-modell, noen er 2020.
Bortsett fra 11kw 3-fase ombordlader, er det noen forskjeller av betydning mellom 2019 og 2020-modellen?

_OE_


khe

Og forskjellen mellom 11kW ombordlader og 7,4 kW lader er bare at det vil gå fortere å lade hjemme?

_OE_

Du trenger vel 400V 3 fas for å utnytte 11kW...hvis det er 11kw uttak på lade stasjoner og alle hurtiglader er opptatt... Et det jo en fordel

#FTS#


RJK

Sitat fra: khe på mandag 04. mai 2020, klokken 14:12
Og forskjellen mellom 11kW ombordlader og 7,4 kW lader er bare at det vil gå fortere å lade hjemme?

Viktigste er nok å få større fart på offentlige AC-ladere, spesielt der det betales per minutt, og dette utgjør en merkbar del av kostnaden.

F.eks. Fortum C&D tar 1 kr. minuttet, så da blir det fort dyrt å stå. Men må man først lade litt på en slik, så vil man heller ha 11 kWh per time (60 min*1kr/11 kWh gir 5,46 kr per kWh) enn 7,2 kWh per time (60 min*1kr/7,2 kWh gir 8,33 kr per kWh).

Hos Grønn kontakt så betaler man 0,10 per minutt, + 2,5 kr/kWh. En times lading koster da 6 kr for tiden som er medgått, og henholdsvis 27,50 (11 kWh) og 18,00 (7,2 kWh) for strømmen. Det gir da et påslag på 0,46 per kWh (11 kWh) og 0,83 per kWh (7,2 kWh). Tidskostnaden blir der mindre vesentlig, selv om det fremdeles skiller 0,25 per kWh.

Det andre er at man faktisk trenger kortere ståtid, eventuelt får mer strøm på tiden man faktisk står. Kjekt når man f.eks. kommer seint til et hotell/motell med rask AC-lading, og man skal raskt avgårde igjen.

Min vurdering er at 11 kW AC-lading koster relativt lite ekstra, så lenge man ikke må oppgradere til mye mere ekstrautstyr/dyrere utstyrsversjon, samtidig som det gir merverdi som lett overstiger prisen. Men det må man selvsagt vurdere etter hvor ofte man tror man kommer til å være borte fra egen hjemmelader, og hvor stor andel bortelading som går på AC-lading (treglading og semihurtig lading) istedet for DC-lading (hurtiglading og lynlading).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

khe


ID4


andy99

Og bytte av kjølevæske hver 60000km til 11000kr.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

RRP

Is it really required to plug in the car to do a preconditioning/preheating for 2020 model ?
2022: Tesla Model Y LR (Ordered October)
2020: Leaf 40Kwh Tekna
2020: Hyundai Kona 2020 - Bought and Sold
2019: Leaf 40Kwh - Rented
2019: Hyundai Kona 2020 - Ordered

RJK

Sitat fra: RRP på søndag 10. mai 2020, klokken 13:36
Is it really required to plug in the car to do a preconditioning/preheating for 2020 model ?

Nei, det er ikke nødvendig. Dette kan du slå på i app, men den krever at du har et minimum av gjenværende kapasitet. Husker ikke nå hvor den grensen går. Selv har jeg 2019-modellen, og har derfor ikke app for å sjekke i, så kan ikke svare bedre enn som så uten å gjøre et googlesøk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA