Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Panorama glasstak, dimmbart?

Startet av Radial, mandag 04. mai 2020, klokken 11:20

« forrige - neste »

Radial

Hei

Finner lite info om dette panorama glasset... Ikke kjempelysten på blå himmel over meg dagen og natten lang, vil helst ha det litt mørkt.

Ser M3 kjørende med både totalt mørke og noen med mye lys innvendig, virker som det kan dimmes?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

chargedup

Kan ikke dimmes på model 3 nei. Kan kjøpe solavskjerming (type sugekopper/plassbygget duk) eller solfilm.
Jeg har aldri vært plaget av blå himmel over meg i model 3 eller andre biler enda pga panoramatak, men i model X er frontruten plagsom stor, slik at jeg må bruke "raske briller" for å klare å skjerme for solen fra alle vinkler i øynene.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Radial

Man ser veldig mye i bilen midt på dagen med så mye lys, så hadde vært fint med noe mørkere "tak".

Aller helst ikke noe panorama, men det er ikke noe alternativ på Tesla ser jeg😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

chargedup

Da kjøper du isåfall noe slikt: https://shop.tesla.com/product/model-3-glass-roof-sunshade (til model y da, selvfølgelig)
Eller noe lignende fra Kina (eller norsk nettbutikk som videreselger kina/usa produkter). Evt får du lagt solfilm med lite lysgjennomslipp i taket.

Bakdelen med å bestille Tesla er at man ikke akkurat får skreddersydd bilen (5 lakkfarger?, svart eller hvit innvendig, 1/2 felgalternativer og P/LR var vel valgene ved salgsstart av model 3 i Norge). Man får med mye ekstrautstyr som de fleste andre premiumprodusenter tar seg godt betalt for, men kan heller ikke velge bort feks panoramatak.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Radial

Litt av grunnen til valg av TMY er jo delvis det du sier chargedup:  "alt inkludert" av ekstrautstyr.
Panorama-tak var ikke på ønskelista (steinsprutskader), men er den der så er den der.

Var derfor av den overbevisning at en "avansert" bil som Tesla, hadde feks elektrisk gradvis dimmbart glasstak, men så fant jeg hverken knapper eller info om dette i brukermanualen.

Får se hva som koster minst, permanent solfilm eller sånn solskjerm, når den tid kommer :)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

fonberg

Bør også prøves i praksis, før man erkjenner om det faktisk er et behov. Etter snart åtte år og nærmere 200.000 km med S med panoramatak har jeg i hvert fall aldri sett behovet for solskjerming.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

DeepFu

Mulig ikke så stort behov i Norge, men kjørte i Europa i fjor sommer TM3. Irriterte meg grønn over det glasstaket. Det ble så varmt i hodet. Kjøpte solskjerming når jeg kom hjem og monterte. Har ikke følt behov for å ta den ut siden. Har reservert TMY, og solskjerm er det første jeg blir å montere, så sant jeg ikke bare folierer hele taket.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Radial

I dag parkerte jeg ved siden av en M3P, den har helt klart 30-50% mørkere glasstak enn siderutene, med avslutning av sotinga ca 40cm opp på bakruta for å ha "sikt bakover".

Er dette standard?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

HalvorV

Aldri opplevd glasstaket som noen varmekilde.
Kjørte nedover Europa i Modell 3 til Frankrike og Italia i fjor sommer med temperaturer over 40 grader og steikende sol.
Taket gjør at kupeen føles stor og luftig. Aldri noe problem med varme, verken for meg eller de 4 andre i bilen.

Så hvorfor det skulle være nødvendig å dimme/skjerme er for meg helt uforståelig.
Tesla Model Y Perfomance

RuneW

Sitat fra: DeepFu på mandag 04. mai 2020, klokken 22:00
Mulig ikke så stort behov i Norge, men kjørte i Europa i fjor sommer TM3. Irriterte meg grønn over det glasstaket. Det ble så varmt i hodet.

Sitat fra: HalvorV på tirsdag 05. mai 2020, klokken 10:08
Aldri opplevd glasstaket som noen varmekilde.
Kjørte nedover Europa i Modell 3 til Frankrike og Italia i fjor sommer med temperaturer over 40 grader og steikende sol.

Det er helt tydelig at folk er forskjellig når det gjelder følsomhet på topplokket :laugh:

Men jeg tipper de fleste ikke har noe problem med sol i hodet. Tesla har jo fått masse kritikk for at de lager biler designet for "sunny California". Akkurat sol tipper jeg de har ganske bra kontroll på.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

chargedup

For de fleste er dette ikke et problem, men heldigvis finnes det som sagt enkle og relativt rimelige løsninger for de som opplever panoramatak som problem. Fordelen med Tesla er at det produseres haugevis med uoffisielt ekstrautstyr som er laget for å løse de fleste "problemer" i S 3 X og garantert også Y.

Panoramataket er mørkere enn sideruter og frontruter ja. Enkelt vist og forklart her: https://www.carthrottle.com/post/teslas-weird-orange-glass-roof-is-layers-of-cool-science/ eller fra TB om sol/panoramatak model 3:
https://www.youtube.com/watch?v=7ml8V-KSSbs (har ikke sett denne, men overskriften tyder på at den har med panorama og sol å gjøre)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Kan virke som om skalla 47-åringer synes takvinduet må sotes, mens de med hår er ok med det. Jeg kommer ikke på å savne mer beskyttelse mot solen (etter 100.000 km i Teslaer), men jeg har veldig tjukt hår....og bor ikke på den mest solrike plassen, men har vært litt rundt forbi. Slik jeg tenker så hvis du har tenkt å ha folk i baksetet så er det veldig synd å sote vekk utsikten...siden det er noe av det kuleste med Model Y (den som kjører ser ikke opp). Jeg tenker det kan være lurt med en sånn avtakbar sak, som linket til lenger oppe... I USA er det og delte meninger...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-well-does-the-glass-roof-reflect-heat.191478/
Tesla Model Y                         2021-

fonberg

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. mai 2020, klokken 15:14
Kan virke som om skalla 47-åringer synes takvinduet må sotes, mens de med hår er ok med det. Jeg kommer ikke på å savne mer beskyttelse mot solen (etter 100.000 km i Teslaer), men jeg har veldig tjukt hår....og bor ikke på den mest solrike plassen, men har vært litt rundt forbi. Slik jeg tenker så hvis du har tenkt å ha folk i baksetet så er det veldig synd å sote vekk utsikten...siden det er noe av det kuleste med Model Y (den som kjører ser ikke opp). Jeg tenker det kan være lurt med en sånn avtakbar sak, som linket til lenger oppe... I USA er det og delte meninger...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-well-does-the-glass-roof-reflect-heat.191478/

Vet ikke om alder er like relevant som skallethet - åkkesom kan man jo vurdere caps, lue eller tupé som alternativ til solfilm, dersom det egentlig er skallen som må isoleres :)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Nodland

Jeg har Model s med fult glasstak, aldri bemerket at det er ett problem. Snarere tvert imot, fantastisk lys og utsikt. Spesielt for ungene bak.

Jeg er også tynn i hyssingen på topplokket som de sier :p

Glasstak <3
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

DeepFu

Er ikke spesielt tynn i toppen, selv om det begynner å bli relativt jevnt grått. Og ja folk opplever det forskjellig, og har forskjellige preferanser. For meg tilfører glasstaket ingenting av verdi, og har sjelden noen i baksetet. Og i alle fall ikke over noe særlig distanse/ tid. Har aldri skjønt poenget med soltak heller for den saks skyld.
Skjer det ikke enorme framskritt med lakken fra mot levering av TMY, så kommer jeg nok til å helfoliere bilen, og da blir jeg å foliere taket også.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA