Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolasjon mot støy?

Startet av worry, mandag 04. mai 2020, klokken 10:20

« forrige - neste »

worry

Hei,
Med sommerdekk på så har støynivået i bilen økt merkbart.
Har noen forsøkt seg på å montere ekstra støyisolasjon?
Hvor er det mest effektivt? Hva skal man bruke? Vekt er viktig.

Jeg tenker mest på hjulstøy, men noen ganger hører man elektronikken godt også.
Girkassa er også merkbar, men i de to bilene jeg har erfaring fra så er støynivået helt forskjellig. Den som har gått lengst hører jeg nesten ikke.

En sidekommentar om det med vekt. Da jeg skiftet til sommerdekk så kjente jeg en stor forskjell i vekt på hjulene. Sommerhjulene er mye tyngre. Kanskje gjør jeg en test av forskjell i akselerasjon senere.
Think lithium

BauDemo

Not all summer wheels are created equal.. what is the exact article (model) on the tires you changed to?
For all tires there are classes for sound... maybe you managed to get a noisy pair?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

worry

Det er egentlig ikke dekk som er tema. Støyen er der generelt, altså mer enn i andre biler jeg kjører. Jeg forstår at man må prøve å gjøre en elbil lettest mulig, men tenkte at det kanskje var enkle ting man kunne gjøre.
Jeg hører at noen klager på støy i Tesla 3 også. Slik er det, vekt går ut over kjørelengden. Det spørs hva man prioriterer.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA