Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12volt tar ikke lading

Startet av sthop, søndag 01. april 2012, klokken 14:37

« forrige - neste »

sthop

Hei  ::)
kan noen hjelpe med dette:

Jeg har en think 2001 mod der 12 volts batteriet tappes for strøm. Ved bruk av analyseapparat får jeg feilmelding der det står jordingsfeil. Det kommer ikke strøm til DC, DC konverteren. Har tatt ned batteripakken og demontert og målt at sikringene er ok i BMS.

Har du et tips hva jeg kan gjøre videre?

Takknemlig for all tilbakemelding :)

Steinar, mob: 90032947

elektrolux

Typisk Think problematikk.

- 114V traksjonsbatteriet lekker lut fra en av blokkene grunnet limingen i bunn, og vibrasjoner under kjøring. Dette gir isolasjonsfeilen du ser på diagnoseapperatet.

- Bilens originale lader får beskjed om å ikke lade 114V batteriet grunnet isofeilen.

- 12V batteriet tappes kontinuerlig med ca 100 mA. Det gir selv et fulladet batteri maks 11 dager før det er tomt, og langt kortere tid fra Bilen selv lader 12V batteriet ved å starte DC-DC, og vannpumpe, og Aux rele etc. Noe som gir et strømtrekk fra 114V batteriet på mellom 0,5A og 1A, og tomt 114V batteri etter maks 3 uker stillstand.

- Når 114V batteriet kommer under 85V slår ikke aux releet inn lenger, og 12V batteriet er overlatt til seg selv og er tomt etter 1-2 døgn ekstra.

- Nå står bilen med låst girlås, ødelagt 12V batteri, og en fortvilet eier som mener bilen er håpløs.

Alt grunnet litt lim for 10 år siden. ::)

Fiksen er enkel: Ned med 114V batteriet, lokaliser blokken med Isofeil, og bytt til en god blokk.

Forøvrig nettopp den type jobb det nystartede firmaet mitt spesialiserer seg på.  ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sthop

Supert, tusen takk for både godt og raskt svar  :D
Kan du si noe mer om hvordan og hva jeg evnt ser etter når jeg går igjennom de 19 forskjellige blokkene?? (lekkasje, sprekk ??????
Hadde firmaet ditt hatt avdeling her i Kristiansand så er det en rimelig stor sannsynlighet for at du hadde fått en kunde med en gang  ;)
Hadde vært glimmrende dersom du kunne ringe meg (eller jeg ringer deg) for litt mer ekspertråd...???

Steinar  :)

sthop

Glemte en ting, har montert PakTrakr og i følge denne så er alle 3 rekkene ok.
Kan det alikevel være at en av blokkene lekker lut selv om PakTrakr sier alt er ok?

elektrolux

Packtrakr gir bare indikasjon om spenning på blokkene, ikke om de har isolasjonsfeil.

Isofeilen kan også skyldes selve packtrakren, om der er en overledning eller ledning i klem et sted.

Har transportordning mellom Kristiansand og Stavanger for en billig peng, så ikke la avstanden hit være et problem.

Det største problemet er nok å få bilen kjørbar. Til det trenges et par gadgets jeg kan sende deg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA