Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødvendige adaptere for lading i Finnmark

Startet av kråkebolle, søndag 03. mai 2020, klokken 14:56

« forrige - neste »

kråkebolle

Skal på langtur i Finnmark om ikke lenge. Siden ladeinfrastrukturen er dårlig utbygd tenker jeg det er kjekt å ha nødvendige adaptere for å lade med UMC.

Hvilke adaptere trenger jeg utover schuko og blå som fulgte med bilen?

automat

Nå sier du ikke om du har UMC gen 1 eller 2, og det gir jo litt forskjellige overganger.

De kontaktene jeg ville forberedt meg på å møte er:
32A 3-fase blå CEE
16A 3-fase blå CEE
16A 1-fase blå CEE.

Har du gen 1 UMC, så er jo spørsmålet om man skal koste på seg et rødt adapter eller ikke. 16A-ovegangene til ladespesialisten.no går stort sett til rødt adapter. Man kan bruke overgang til shucko, og lade på 13A istedet. Litt mer jalla.
Og rødt adapter gir jo god ladehastighet, hvis man kommer over en 16A rød CEE-kontakt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kråkebolle

Sitat fra: automat på søndag 03. mai 2020, klokken 16:35
Nå sier du ikke om du har UMC gen 1 eller 2, og det gir jo litt forskjellige overganger.

De kontaktene jeg ville forberedt meg på å møte er:
32A 3-fase blå CEE
16A 3-fase blå CEE
16A 1-fase blå CEE.

Har du gen 1 UMC, så er jo spørsmålet om man skal koste på seg et rødt adapter eller ikke. 16A-ovegangene til ladespesialisten.no går stort sett til rødt adapter. Man kan bruke overgang til shucko, og lade på 13A istedet. Litt mer jalla.
Og rødt adapter gir jo god ladehastighet, hvis man kommer over en 16A rød CEE-kontakt.

Takk for svar! UMC 2 til en Model 3.

jkirkebo

Sitat fra: kråkebolle på søndag 03. mai 2020, klokken 14:56
Skal på langtur i Finnmark om ikke lenge. Siden ladeinfrastrukturen er dårlig utbygd tenker jeg det er kjekt å ha nødvendige adaptere for å lade med UMC.

Hvilke adaptere trenger jeg utover schuko og blå som fulgte med bilen?

4-pins blå 16A og 32A fikk jeg god bruk for på vår tur i Finnmark.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Hvordan går det med de planlagte SuC-ene i Finnmark som er sagt skal være på plass i 2020, noen som har blitt påbegynt?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

THE

Jeg prøvde å søke litt i postlistene til Karasjok, Alta og Nesseby kommune for et par uker siden. Jeg klarte ikke å finne noe spor etter kommunikasjon med Tesla, så ser ut til at det vil ta litt tid ennå dessverre. Håper at det er jeg som er dårlig til å søke, og at prosessen er godt i gang flere av stedene. Hadde vært fint med superladerne i Finnmark klare i løpet av juni.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA