Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny prisliste?

Startet av Elbilmannen87, lørdag 02. mai 2020, klokken 21:16

« forrige - neste »

Trond.m

Hvor lang tid skal Møller bruke for å publisere nye priser ? Når de gikk ut med varsel om prisøkning, så måtte de jo ha regnet ut hvor mye 12 % utgjør. Så hvorfor holder de nå kortene så tett både overfor forhandlere og kunder ?
Kanskje de har ombestemt seg og er usikre på hvordan det skal kommuniseres ?

AJ82

Slapp av, tror ikke vi skal være redde for at det ikke kommer noen prisøkning.
Men de fokuserer vel nå på å selge ut lagerbiler. Det går heller ikke å bestille nye fra fabrikk akkurat nå, så skjønner at de beholder "lagerprislistene" så lenge.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Trond.m

#32
Nettopp, for å få solgt lagerbilene (noen er visstnok 2019 modeller) så vil det jo være smart å varsle en stor prisøkning. Så kan de senere komme med en positiv melding om at de etter nye forhandlinger med fabrikken har klart å få utsatt eller redusert prisøkningen. Vi får vel svaret på om de er til å stole på snart..men vi får satse på at det stemmer med 12 % som de har «lovet» 😏
Den mest sannsynlige grunnen er at de venter på ny prisliste for MY21 så de får med eventuelle endringer i utstyr og pakker.

Electric cars in Norway

2019 model :-1:Da er det i såfall en overligger hvis de bare selger den som racerbil uten å info om at det er 2019 modl :-1:

Det er bare å sjekke VIN.

Trond.m

De selger naturligvis ikke 2019 modeller uten at det står i kontrakten at det er det. De fleste lagerbilene er imidlertid 20 modeller og de opplyser også om de er produsert før eller etter uke 48 (pga. endringer i spesifikasjoner)
Møller sine forhandlere er tross alt til å stole på 👍

Electric cars in Norway

#35
TM :+1: helt korrekt det du sier. Dette temaet er også prøvd i Forbrukertvistutvalget. Se lenke.

Nei Møller er svært ryddige - det vet vi alle :+1:

Derimot tror jeg "bakgården auto" og den slags forhandlere kunne tatt en slik "Spansk en" med å selge 19 modeller som årets modell. Derfor er denne tvisten viktig.

https://www.biladvokat.no/fikk-prisavslag-som-folge-av-feil-arsmodell-ved-nybilkjop/

Kopi:

Fikk prisavslag som følge av feil årsmodell ved nybilkjøp

Januar 30, 2016

Dette er en interessant dom. En kjøper hadde kjøpt en bil som var 2011-modell. Senere viste det seg at bilen var en 2010-modell. Forbrukerkjøpsloven kom til anvendelse da selger var forhandler. Kjøper fikk medhold i at bilen var mangelfull. Kjøper ønsket ikke å heve bilkjøpet.


Pingle

Sitat fra: AJ82 på mandag 11. mai 2020, klokken 14:41
Slapp av, tror ikke vi skal være redde for at det ikke kommer noen prisøkning.
Men de fokuserer vel nå på å selge ut lagerbiler. Det går heller ikke å bestille nye fra fabrikk akkurat nå, så skjønner at de beholder "lagerprislistene" så lenge.

A.J.
Var en tur innom i Trondheim. Selger der var veldig klar på 12% på bil og utstyr, og at de hadde plagsomt stort trykk.
Og var også ryddig nok til å angi produksjonsuke (50) på bilen i tilbudet.
Egentlig mer renhårig å selge ut lager til gammel pris og nye til ny, enn å sette opp alt og gi 5% kampanjepris på lager.
Toget er allerede gått for oss som ville hatt god kampanje på pakke og så legge til det vi egentlig vil ha etterpå, men som ventepølse (til drømmebilen kommer) går det alltids an å kjøpe noe de tror er kurant og så skifte når drømmen ikke lenger er et konsept.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m

#37
Ja, er jo enig i at det er mest rettferdig at de selger lagerbiler til gammel pris. Men i praksis bruker de 12 % prisøkning for å gjøre lagerbiler lettere å selge. Jeg kjenner en kunde som følte seg presset til å kjøpe en lagerbil 23.4, fordi den ville bli 70.000 dyrere dagen etter. Han er neppe den eneste, og da er det villedende opplysninger. Hvis det viser seg at Møller har tatt litt godt i og bestemmer seg for mer trinnvis prisjustering (som BMW), så har de et problem. Importøren har jo gått offentlig ut med prisøkningen, så de kan ikke bare skylde på at forhandlerne har misforstått og tolket 12 % som et worst case scenario.

Derfor hadde det vært ryddigere om de hadde 2 prislister, en for lagerbiler (2020) og en for nye bestillinger. I det minste bør de offentliggjøre ny pris på grunnmodeller og standardpakker.

Electric cars in Norway

Sitat fra: TM på torsdag 14. mai 2020, klokken 06:20
Ja, er jo enig i at det er mest rettferdig at de selger lagerbiler til gammel pris. Men i praksis bruker de 12 % prisøkning for å gjøre lagerbiler lettere å selge. Jeg kjenner en kunde som følte seg presset til å kjøpe en lagerbil 23.4, fordi den ville bli 70.000 dyrere dagen etter. Han er neppe den eneste, og da er det villedende opplysninger. Hvis det viser seg at Møller har tatt litt godt i og bestemmer seg for mer trinnvis prisjustering (som BMW), så har de et problem. Importøren har jo gått offentlig ut med prisøkningen, så de kan ikke bare skylde på at forhandlerne har misforstått og tolket 12 % som et worst case scenario.

Derfor hadde det vært ryddigere om de hadde 2 prislister, en for lagerbiler (2020) og en for nye bestillinger. I det minste bør de offentliggjøre ny pris på grunnmodeller og standardpakker.

Enig. Nissan Leaf har dette dvs 2 lister  BNH

Trond.m

Presseansvarlig i Audi har akkurat bekreftet at det blir prisøkning som varslet og at den publisert når de er klare til å ta imot nye bestillinger. Det har blitt antydet at det vil skje først i juni.

Electric cars in Norway

#40
Sitat fra: TM på fredag 15. mai 2020, klokken 13:59
Presseansvarlig i Audi har akkurat bekreftet at det blir prisøkning som varslet og at den publisert når de er klare til å ta imot nye bestillinger. Det har blitt antydet at det vil skje først i juni.

TM :+1: takk for info. Den pris listen er det nok mange som venter på.

AUDI er dyktige og pumper ut e-tron hele tiden :+1: herlig.

Mercedes tror jeg har levert bare 800 EQC og det er lite å skryte av. AUDI har klart det :+1:

Her er listen

https://elbilstatistikk.no/

Trond.m

#41
Da er ny prisliste ute. Et solid prispåslag, tross at «kundefordelen» i pakkene er større enn noen gang.

https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/2020-05-20_Prislister_Audi-e-tron.pdf


690.000 for e-tron 50 Advanced Sport - 13 % opp  !!
630.000 for e-tron 50 Advanced Business - 10,5 % opp !!

ThomasEL

Sitat fra: TM på mandag 25. mai 2020, klokken 21:08
Da er ny prisliste ute. Et solid prispåslag, tross at «kundefordelen» i pakkene er større enn noen gang.

https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/2020-05-20_Prislister_Audi-e-tron.pdf


690.000 for e-tron 50 Advanced Sport - 13 % opp  !!
630.000 for e-tron 50 Advanced Business - 10,5 % opp !!

Hva menes med «kundefordel» her? Er det hvor mye man sparer med å kjøpe de ferdige «pakkene» i forhold til å bestille tilsvarende utstyr som ekstrautstyr ved «bygging» av en bil? Eller betyr det noe helt annet?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Rabatt på på pakke i forhold til å kjøpe tilleggene enkeltvis.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JohnPGriff

Glad jeg bestilt 23 april. E Tron 50 Advanced Sport med 20" VH, adaptiv vindusviskere, 20" 5 arms dynamisk felg, feltskiftevarsling med Audi pre sense rear, utstigningsvarsling og assistent for kryssende trafikk bak pakke. Totalt 624.700 Ser ut som utstyr prisen har økt med 10% PDF prislisten var oppdatert idag, men dato er ikke endret. Kundefordel er vanskelig å beregne, men min bil sikkert er idag rundt 700.000 etter prisøkning. Mye bil for 625 000 men "Time Will Tell".
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA