Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 02. mai 2020, klokken 20:05

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Kansje greit at nye som tenker på å kjøpe bilen :+1: :+1: som jeg synes er mye bil for pengene :+1: :+1: også får med seg det som kansje ikke er så bra.

Her er to svært gode videoer om MG ZS EV.

Først se denne på TV2 fra denne ukens av TV2 hjelper deg" om MG ZS EV og to andre elbiler – med overskrift "Den er et kupp" - lenke her https://www.tv2.no/broom/11407322/

Så se denne:

Bjørn N for to dager siden en "10 Things I hate about my MG ZS EV" og den her her:
https://youtu.be/iSrWj3KV7F8

geear

Broom-testen er omtrent helt meningsløs hva rekkevidde angår. De fulladet ikke, og brukte kun gjettometeret til å fortelle hvor mye som var igjen av rekkevidde etter å ha kjørt noen mil og tatt noen drag på Gardermoen. Problemet er at omtrent alle produsenter har sin egen måte å estimere rekkevidde på, så det kan være helt tilfeldig hva de endte med..

Mondeo

#2
Testen til TV2 hjelper deg var bare vrøl.
Er mye feil på MG ZS, som at man ikke kan velge hvor mye man vil lade, kan ikke forvarmes uten at dørene er låst? Forvarming vil og tappe batteriet selv om bilen er koblet til strøm? Den piper å gnåler hele tiden og listen fortsetter. Bilen er slengt sammen i hattefokk uten å vise tegn på å være testet.

Men den er billig, og jeg ville lett valgt den istede for Nissan leaf.
Er lov å håpe på at MG vil slippe en oppdatering som fikser alle software feilene, for i såfall er det en knall bil.

EV-FTW

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 08:10
Testen til TV2 hjelper deg var bare vrøl.
Er mye feil på MG ZS, som at man ikke kan velge hvor mye man vil lade, kan ikke forvarmes uten at dørene er låst? Forvarming vil og tappe batteriet selv om bilen er koblet til strøm? Den piper å gnåler hele tiden og listen fortsetter. Bilen er slengt sammen i hattefokk uten å vise tegn på å være testet.

Men den er billig, og jeg ville lett valgt den istede for Nissan leaf.
Er lov å håpe på at MG vil slippe en oppdatering som fikser alle software feilene, for i såfall er det en knall bil.

Det er ikke mye feil på bilen, da det er levert sånn fra fabrikk. At det derimot er lite gjennomtenkte løsninger og irriterende, det er noe annet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

Øyst1 ja til den prisen er det mye bil for pengene. Noe dårlige løsninger må man overse til den prisen. Mener Benny sa på slutten i broom resten at han var usikker på andre håndsverdien... eller kansje jeg husker feil....

EV-FTW

Jeg er enig med Benny der. Det er litt gambling å kjøpe denne bilen ny, da merket er ukjent for mange og mange er skeptiske til biler fra Kina.
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler. Ligger jo nå ute en rød MG med alt utstyr og kjørt 2000 kilometer til 250 000 kr. Det er er tap på godt over 30 000 NOK på 2000 kilometer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Rosstopher

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:50
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler.

Verditapet i prosent blir sikkert forholdsvis høyt, men det er vel ikke sikkert det blir høyere enn konkurrentene i kroner og øre? Det er jo en billig bil, og det er begrenset hvor mye den kan tape seg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

EV-FTW

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:54
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:50
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler.

Verditapet i prosent blir sikkert forholdsvis høyt, men det er vel ikke sikkert det blir høyere enn konkurrentene i kroner og øre? Det er jo en billig bil, og det er begrenset hvor mye den kan tape seg.

MG og Nissan Leaf koster det samme nå. Leaf vil  nok holde seg bedre i pris , grunnet navn og stort forhandlernettverk. ( de som derimot kjøpte Leaf eller eGolf for 1 år siden, har tapt en del, da prisene har sunket, noe som er normalt når det kommer nye modeller, noe som også vil skje med MG).

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 21:07
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:54
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:50
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler.

Verditapet i prosent blir sikkert forholdsvis høyt, men det er vel ikke sikkert det blir høyere enn konkurrentene i kroner og øre? Det er jo en billig bil, og det er begrenset hvor mye den kan tape seg.

MG og Nissan Leaf koster det samme nå. Leaf vil  nok holde seg bedre i pris , grunnet navn og stort forhandlernettverk. ( de som derimot kjøpte Leaf eller eGolf for 1 år siden, har tapt en del, da prisene har sunket, noe som er normalt når det kommer nye modeller, noe som også vil skje med MG).

Øyst1 ja men Leaf går vel opp i pris nå. Gjør MG også det?

Se bilde fra Leaf utenfor Nissan nå.

EV-FTW

MG vil nok også gå opp i pris når de har solgt bilene som er lagerført. Uansett er denne prisoppgangen midlertidig. De som kjøper ny elbil nå etter prisoppgang, vil få et stort verditap. Når krona styrkes, vil prisene gå ned. Skal forhandlere nå ut med elbiler til allmenheten, og ikke bare de som er særdeles interesserte, må prisnivået ligge på er fornuftig nivå.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

#10
Øyst1 :+1: ja du har sikkert rett i dette. Men det kan ta veldig lang  tid før at krona styrkes, men  da vil prisene gå ned. Alt av biler blir dyrere nå. Så KONA Electric gikk opp i pris nå også.

EV-FTW

Renault Zoe går motsatt, de setter ned prisene, men det gjelder nok lagerførte biler der også. Hyundai Ioniq gikk opp 10 000 i pris, mens Kona gikk opp 40 000. Audi opp 40 000, Tesla også opp osv.
Alle biler går opp, og det er logisk grunnet svekket krone.

Derimot melker nok leverandørene markedet og setter prisen opp mer enn nødvendig, videre vil prisoppgangen merkes på salgsstatistikken.
Det litt merkelige er videre at elbilene går mest opp i pris, når en sammenligner mot fossile alternativer. Det vil føre til at elbilandelen vil falle fremover, når en ser på nyregistreringer.

Nei, slik det er nå hadde jeg handlet fort om jeg skulle ha ny elbil, og kjøpt der prisene ikke har gått opp, ellers ville jeg hatt is i magen og ventet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Stikkkontakt

Rart om Nissan skrur opp prisen på Leaf.
I Tyskland satte de ned prisen med 3.600 euro for 40kwh og 4.800 euro for 62kwh i forrige uke.

EV-FTW

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 13. mai 2020, klokken 08:18
Rart om Nissan skrur opp prisen på Leaf.
I Tyskland satte de ned prisen med 3.600 euro for 40kwh og 4.800 euro for 62kwh i forrige uke.

Ja, er derfor jeg sier at det er mye spill her. Leverandørene bruker denne krisen til det den er verdt. De ser sitt snitt til å tjene mer på bilene, og setter opp prisene mer enn nødvendig. Leaf er utdatert og er absolutt ikke verdt prisen om den skal koste over 300 000 for 40 kWh. Da vil salget svikte helt for denne modellen. E-Golf er i siste innspurt før ID3 kommer, så denne må de ha vekk fra lagrene, og prisene går fort ned om de blir sittende med biler på lager når de skal ha inn ID3.

Nei, som sagt, akkurat nå gjelder det å ha litt is i magen. En kan fort gå på en real smell når det gjelder verditap om en velger å kjøpe ny elbil nå som koster ca 40 000 mer enn de gjorde for noen uker siden. Men har en råd til å tape 40 000 i tillegg til det normale verditapet , så kjør på. En kan kjøre lenge for 40 000 kr med den gamle dieselbilen osv som mange hadde tenkt å bytte ut. Ok, det er kjipt å kjøre rundt i en bil som man hadde tenkt å bytte ut, men kanskje verdt å vente litt til dette roer seg? Det er ikke noe jeg skal legge meg opp i, da det er et valg hver enkelt må ta for seg selv og sin økonomi.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jman76

VW kommer til å styre showet med ID.3. De som skal selge mye elbil i løpet av høsten må posisjonere seg veldig fornuftig i forhold til VW.

Tar nok ikke lang tid før det blir noen veldig fine kampanjer fra Nissan igjen ;)

Tror heller ikke MG kan øke prisene veldig mye på eventuell ny og mer moden batch hvis de skal holde volumet oppe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA